Går det att bli frisk från en långvarig depression? Någon som har erfarenhet? Vilka faktorer var det då som fick det att vända?
Friskare, absolut! Helt frisk? Jag vet inte…
Jag har en lång depression bakom mig, och nu har jag varit medicinfri iallafall 3-4 år. Jag mår absolut bra, och bättre än så vissa dagar. Andra dagar kan jag vakna i det mörkaste hålet men jag vet att det håller i sig en dag eller två, och jag får acceptera det. Igår var en sån dag för övrigt. Orkade ingenting, ville ingenting, tvångssov halva dagen för ville inte vara vaken ens. Skippade dusch och riktig mat. Grät några vändor för att jag kände mig så jävla dålig, och att livet är så värdelöst. Jag har accepterat dessa dagar, och det ÄR HELT OKEJ!
I början var jag livrädd, tänkte att nu är jag tillbaka i skiten igen, men efter ett x antal sånna här dagar så vet jag nu att dom kommer och försvinner lika snabbt.
Jag mår som sagt bra, känner mig nöjd och tacksam för det jag har, och jag kan må så jäkla bra också, men oftast så är det bra, och det är jag nöjd med. Det är aldrig dåligt (mer än dessa enstaka dagar) längre. Jag har inte haft en sekunds tanke på att jag vill dö på många många år, och det är väll det viktigaste.
Sen sörjer jag oerhört mycket att jag glömt bort så mycket under flera flera år. Jag har knappt några minnen alls från sonens uppväxt. Hjärnan har liksom raderat mycket. Och jag blir väldigt ”hjärntrött” snabbt, jag trivs inte alls i större folksamlingar, och efter en shoppingvända så är jag så slut så jag måste sova en stund. Jag har jättesvårt att planera två olika saker på samma dag, tex frisör tisdag morgon och bilbesiktning tisdag eftermiddag. Det blir för mycket, och för rörigt.
Jag får ångestkänslor med tryck över bröstet och hjärtklappning då och då, men samma sak där, jag vet att det går över och att det inte är farligt. Jag måste bara tänka på min andning då.
Jag har ett fullt fungerande liv annars, har jobbat heltid och nu jobbar/studerar jag 50/50. Har vänner och nära kontakt med dom och familjen. Har arbetskollegor jag har jättetrevligt med. Jag lider alltså inte alls längre, mer än att hjärnan inte fungerar som den en gång gjorde.