Fast oavsett hur irriterande det kan vara, hur svårt eller omöjligt det verkar, så har han helt rätt.Jag blev mest irriterad av att läsa dem. Det är ju det man får slängt i ansiktet hela tiden. Motionera, sluta surfa, ät nyttigt, sov vettigt. Jo, det är ju lätt om man är frisk och välfungerande och väldigt sådär normativt.
Det som var nyckeln för mig var att ändra hur jag tänkte om att åstadkomma saker. Om man är väldigt sjuk, och klarar väldigt lite, så kan man ju givetvis inte få alla pusselbitarna på plats direkt. Jag fick träna mig själv hårt i att ta små steg, och ge mig själv positiv förstärkning för små steg.
Det kanske inte blev en 30-minuter promenad och en guldstjärna i kanten så att den inre prestationsinriktade A+-eleven får sin dopaminkick. Det blev att stå utanför ytterdörren och träna på att ta djupare andetag, och berömma mig själv internt för att jag gjorde det - säga åt mig själv att det här duger. Du kan. Du gör. Och det var ett stort framsteg. Och att lyckas göra det igen dagen efter, gå utanför dörren, så där och andas, ett ännu större framsteg. Du kan. Du gör. Du fixar det här, bit för bit. Myrsteg efter myrsteg.
Det tog mig cirka 1 år att sätta rutinen för att ta mina tillskott och mediciner varje morgon. 1 år, för att varje morgon komma ihåg att ta några tabletter. Men nu är jag där, att rutinen sitter såpass att jag inte behöver ha en dosett vid badrumsspegeln och alarm på mobilen för det. Jag bara går till skåpet och tar dom, för nu är det rutin och är så enkelt att det inte är en grej längre. Men det tog ett år, av att träna träna träna. Vara snäll med sig själv, vara en bra pedagog åt sig själv.
Varje grej på den där listan är toppen - men jag tror att många som är sjuka ser den som oåtkomlig för att de tror att de måste ordna allt det där direkt. Och det går ju inte, det är faktiskt omöjligt när man är riktigt illa däran. Men det är 100% möjligt att börja ta stegen för att ta sig till den där listan som slutmål.