Wille
Trådstartare
Jag funderar lite över den åttonde punkten i listan. Vad är lycka? Jag tror att det för mig är entusiasm. Och entusiasm är glädje. Utan entusiasm är livet rätt grått. Kanske är man någon som kan uppleva glädje i de små tingen, men det kan också bli otroligt mörkt utan entusiasm.Läste i Expressen om Anders Hansens rekommendationer vid depression:
ANDERS HANSENS 9 RÅD MOT DEPRESSION
• Ångest och nedstämdhet är ofta försvarsmekanismer. De är båda en normal del av den mänskliga naturen och betyder inte att du är trasig eller sjuk. Och de beror absolut inte på brister i din karaktär!
• Prioritera saker som stärker kroppen. Om kroppen mår bra så skapar hjärnan känslor som är behagliga. Fysisk aktivitet är helt grundläggande för vårt välbefinnande. Det minskar både risken att drabbas av depression och att återinsjukna. Rör på dig en halvtimme om dagen. Motionera så att du blir varm i 45 minuter åtminstone tre gånger i veckan. Det viktiga är att du är fysiskt aktiv och all rörelse räknas. Att du rör på dig spelar mindre roll än vilken fysisk aktivitet du utövar.
• Vi behöver sova minst sju timmar. Se över din sömnhygien. Skaffa väckarklocka och håll mobilen utanför sovrummet om du har minsta sömnsvårigheter.
• Träffa andra på riktigt. Vi människor är sociala djur. Att ha nära tillhörighet till ett fåtal är förmodligen bättre för hälsan än många ytliga kontakter, visar studier.
• Se över hur du använder dina skärmar och sociala medier. Dess viktigaste effekt på ditt känsloliv är förmodligen att de tar tid från sömn, motion och riktiga möten.
• Lär dig om kroppen och psyket. Kunskap kan ge både ökat lugn och acceptans för hur vi människor fungerar. Det ger dig möjlighet att få ett helikopterperspektiv på dina känslor. Försök kom åt grundorsaken.
• Få känslokoll. Alla känslor är övergående. Annars fyller de ingen funktion. Känner man stark oro kan man pröva att tänka på andningen. Andas långsamt, och låt utandningen vara särskilt lång. Att öva sig att sätta ord på sina känslor har visats sig vara ett annat bra sätt att dämpa oro.
• Strunta i lyckan! Att förvänta sig att alltid vara lycklig är inte bara krävande och orealistiskt – det kan få rakt motsatt effekt!
• Allra viktigast - om du mår psykiskt dåligt ska du söka hjälp. Det är inte konstigare än om du har lunginflammation eller allergi. Hjälp finns att få och du är inte ensam.
Och sen vet jag inte om jag håller med om att depression inte är en sjukdom. Depression kan ju t.o.m. leda till döden.