Bli frisk från depression

Att vara sjuk i depression medför stora risker. Då pratar vi inte 1 på 1000 och 1 på 10000. Då pratar vi stora, överhängande risker. Så det här att låta bli behandling om man är sjuk är inte att minimera risken för sjukhusvård. Dödligheten i självmord estimeras till 2 av 100 exempelvis om man tittar på hela gruppen som någonsin fått diagnosen.
Den statistiken gäller väl de som är obehandlade eller som medicin inte fungerar på. Det är ju 1/3 av dem som tar ssri som inte upplever någon effekt.

Ja, det finns ju som diskuterats i tråden risker för biverkningar av ALLA mediciner. Du kan säkert bli dödssjuk av att ta en Alvedon. En istapp kan ramla ner i ditt huvud, du kan halka på badrumsgolvet och bryta nacken, blixten kan slå ner i dig, en fallande meteorit kan krossa dig om du går ut. Risken är aldrig noll.

Den statistiken gäller väl de som är obehandlade eller som medicin inte fungerar på. Det är ju 1/3 av dem som tar ssri som inte upplever någon effekt.

Nej, den gällde av samtliga som någonsin blivit diagnosticerade med depression. Så det är en ganska stor grupp, från de med en enstaka diagnos som gick att behandla till de som har mer kroniska besvär, och hela behandlingsskalan.

Går man in på FASS och läser så har i princip alla mediciner, receptbelagda eller inte, svåra biverkningar. Det går inte att komma ifrån eventuella biverkningar när man tar så mycket som en alvedon (hujeda mig), c-vitamin, järntablett eller liknande. Läkemedelsföretagen är skyldiga att skriva ut om det var en person på en halv miljon som fick en biverkning.

Det är mer farligt att sätta sig i en bil, klättra på en stege eller bära in ett kylskåp.

Men tog du inte lugnande inför tandläkarbesök? eller ska få? där finns också mkt allvarliga biverkningar även om det är väldigt liten risk.
Ja, jag har förstått att den medicinen kräver att man övervakas så det antar jag betyder att medicinen kan vara farlig. Så jag vet inte hur fan jag ska klara tandläkarbesöket i morgon. Klarar liksom varken att bli bedövad eller ta medicin.

Nej, den gällde av samtliga som någonsin blivit diagnosticerade med depression. Så det är en ganska stor grupp, från de med en enstaka diagnos som gick att behandla till de som har mer kroniska besvär, och hela behandlingsskalan.
Tja. Döda människor lider inte.

Det jag tänker är att det måste vara otroligt utmattande att vara rädd för så mkt saker på en sådan "hög nivå av rädsla" när det liksom är panik. Och det måste ju begränsa livet väldigt!
Det borde vara högprio att arbeta med att om inte jobba bor så iaf dämpa alla de här rädslorna som gör att du missar så mkt av livet.
Det leder ju till isolering, stjäl en massa energi och begränsar dig vad gäller behandling. Och allt detta gör ju att depressionen "stannar".
Om man redan innan är inställd på att "så här är jag" blir det ju himla svårt att få effekt av terapin. Snudd på omöjligt skulle jag gissa.

Jag säger inte att det är lätt att bli av med fobier. Jag har själv haft fobi för bland annat nålar. Och tandläkaren. Jag är fortfarande rätt för tandläkare. Men jag klarar av att gå dit och behöver inte lugnande eller så.
Så jag vet hur tufft det är. Men man måste ju gå in med inställningen att det faktiskt inte är omöjligt. Enormt svårt - ja!
Men att gå in i terapi med inställningen att "jag är så" är för mig detsamma som att säga att det är hugget i sten. Det blir ju lite så att du inte ens ger terapi, medicin etc en chans när saker "bara är så".

För som det är nu målar du ju in dig i ett mindre och mindre hörn pga av att du undviker så mkt. Och i det lilla hörnet ryms inte mkt trevligt eller andra människor på samma sätt.

Jag hoppas terapeuten kan få dig att känna att det ÄR möjligt.

Det står så här om den ena medicinen:

"Viktig information om eventuellt livshotande reaktioner

Ett litet antal personer som tar Lamotrigin Actavis får en allergisk reaktion eller hudreaktion som kan vara livshotande och utvecklas till allvarligare problem om de inte behandlas. Dessa kan inkludera Stevens-Johnsons syndrom (SJS), toxisk epidermal nekrolys (TEN) samt läkemedelsreaktion med eosinofili och systemiska symtom (DRESS). Du behöver känna till de symtom som du ska vara uppmärksam på under tiden du tar Lamotrigin Actavis."

och...

"Hemofagocyterande syndrom (HLH)

Rapporter har inkommit om en sällsynt men mycket allvarlig reaktion i immunsystemet hos patienter som tar lamotrigin.

• Kontakta omedelbart läkare eller apotekspersonal om du får något av följande symptom: feber, utslag, neurologiska symptom (t.ex. skakningar eller tremor, förvirrat tillstånd, störningar i hjärnans funktion."

Och i fass för den andra medicinen står det följande:

"Allvarliga hudreaktioner som Stevens-Johnsons syndrom (SJS), toxisk epidermal nekrolys (TEN) och läkemedelsreaktion med eosinofili och systemiska symtom (DRESS) har rapporterats vid användning av mirtazapin. Sluta använda läkemedlet och sök vård omedelbart om du får något av de symtom som beskrivs i avsnitt 4 i samband med dessa allvarliga hudreaktioner."
Dessa är
Sällsynta biverkningar
Dessa kan drabba upp till 1 av 1 000 personer
Och
Mycket sällsynta biverkningar
Dessa kan drabba upp till 1 av 10 000 personer:

Att någon gång i livet vara med om en blir allvarligarligt skadad i trafikolycka är 1 på ca 50.
Är ca 3000 om året som är med om allvarlig skada i trafikolyckor så räknade lite på vad det blir utspritt under hela livet.

Ja, jag har förstått att den medicinen kräver att man övervakas så det antar jag betyder att medicinen kan vara farlig. Så jag vet inte hur fan jag ska klara tandläkarbesöket i morgon. Klarar liksom varken att bli bedövad eller ta medicin.

Lugnande kräver absolut inte att man övervakas. Däremot kan det vara bra att inte vara ensam om man inte är van, då man kan bli muskelsvag och "lullig".

Lugnande kräver absolut inte att man övervakas. Däremot kan det vara bra att inte vara ensam om man inte är van, då man kan bli muskelsvag och "lullig".
Det är Midazolam jag ska få. Står inte mycket i fass om den. Men jag måste stanna kvar på kliniken en timme efter behandling. Och vissa personer behöver tillsyn resten av dagen. Vet inte om jag hör till dessa.

Det är Midazolam jag ska få. Står inte mycket i fass om den. Men jag måste stanna kvar på kliniken en timme efter behandling. Och vissa personer behöver tillsyn resten av dagen. Vet inte om jag hör till dessa.
Det är försiktighetsåtgärder. Jag har legat på "uppvak" efter operation. Bara för att det är rutin. Trots att jag inte sövts.

Vid covid-sprutan uppmanades alla at sitta kvar i bilen utanför i 15-30 minuter. Jag kännerINGEN som drabbats av någon reaktion somkrävt att de behövt gå in på vårdcentralenigen. Mlljoner och åter miljoner människor har vaccinerats. Knappt nån har fått reaktioner. Däremot har ett antal av de vaccinerade dött i fallolyckor, bilolyckor, arbetsplatsolyckor etc.

Hur tänker du på risken med att sätta dig i bilen och åka till tandläkaren?

Det står så här om den ena medicinen:

"Viktig information om eventuellt livshotande reaktioner

Ett litet antal personer som tar Lamotrigin Actavis får en allergisk reaktion eller hudreaktion som kan vara livshotande och utvecklas till allvarligare problem om de inte behandlas. Dessa kan inkludera Stevens-Johnsons syndrom (SJS), toxisk epidermal nekrolys (TEN) samt läkemedelsreaktion med eosinofili och systemiska symtom (DRESS). Du behöver känna till de symtom som du ska vara uppmärksam på under tiden du tar Lamotrigin Actavis."

och...

"Hemofagocyterande syndrom (HLH)

Rapporter har inkommit om en sällsynt men mycket allvarlig reaktion i immunsystemet hos patienter som tar lamotrigin.

• Kontakta omedelbart läkare eller apotekspersonal om du får något av följande symptom: feber, utslag, neurologiska symptom (t.ex. skakningar eller tremor, förvirrat tillstånd, störningar i hjärnans funktion."

Och i fass för den andra medicinen står det följande:

"Allvarliga hudreaktioner som Stevens-Johnsons syndrom (SJS), toxisk epidermal nekrolys (TEN) och läkemedelsreaktion med eosinofili och systemiska symtom (DRESS) har rapporterats vid användning av mirtazapin. Sluta använda läkemedlet och sök vård omedelbart om du får något av de symtom som beskrivs i avsnitt 4 i samband med dessa allvarliga hudreaktioner."
Jag trodde det var någon jättekonstig farlig medicin Lamotrigin står var och varannan äldre på, har många patienter med den medicinen, ingen har några biverkningar.

Läser man bipacksedlar noga så är ju varenda medicin livsfarlig liksom.

Apropå det @tuaphua skriver:

Jag brukar tänka: Vi är inte på ett visst sätt, vi gör på ett visst sätt. Beteenden är inte konstanta. Vi gör olika i olika sammanhang. Vi påverkas av situationen, av människorna i situationen, av dagsformen, av omgivningen, av erfarenheter, av triggers osv.

Om man tänker i termer av ’gör’ istället för ’är’, så är man inte lika låst. Det främjar lusten att prova olika sätt.

Jag vet inte jag, men depression för även med sig ökade risker för att insjukna i andra sjukdomar.
Klistrar in:

"Depression är en av de vanligaste orsakerna till ohälsa i världen och tillsammans med hjärt-kärlsjukdom den sjukdom i västvärlden som är mest kostsam. Större delen av kostnaderna är indirekta d v s relaterade till t ex förlust av arbetsförmåga och förtida död i suicid. Att upptäcka, diagnostisera, behandla och inte minst förebygga depression är viktigt, inte bara för att minska individens lidande och funktionsnedsättning, utan också för att minska de samhällskostnader som depressionssjukdom medför, samt minska risk för död i suicid.

Depression medför också ökad risk för kroppsliga sjukdomar och försämrar prognosen för dessa. Bland annat verkar depression medföra en ökad risk för hjärtinfarkt, stroke och typ 2 diabetes."

Dessa tillstånd är verkligen något man ska göra allt för att undvika. Förstås drabbas en del människor ändå, men att kämpa på för att minska de faktiskt reella riskerna är definitivt värt det.

Det är aldrig för sent att lära sig göra på ett nytt sätt och börja må bättre.
Det jag personligen tror är en ganska stor grej är att försöka acceptera att man ibland måste tvinga sig själv att göra sådant som man egentligen inte vill, för att uppnå nytta på längre sikt. Alltså komma ut ur sin bekvämlighetzon.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
296
Kropp & Själ Jag är lite nyfiken på hur det ser ut runt om i landet, då jag själv upplevt att den vård man erbjuds kan variera väldigt beroende på...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 892
Senast: corzette
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
711
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Är det nån härinne som varit i kontakt med jourhavande präst? Hur var det? Kändes det som det gav nåt? Är inte troende och tvekar även...
2
Svar
26
· Visningar
2 058
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV