Bli en bättre ryttare avsuttet

annaklara

Trådstartare
Hej, har för mig att det fanns en liknande tråd förut men jag hittar den inte, vet du var den finns så länka gärna!

Trådens syfte var att ge dom som kanske bara rider på ridskola nån/några gånger i veckan och inte riktigt har alla möjligheter men ändå har ambitioner att bli en bättre ryttare tips.

Så, vad finns det man kan göra för att bli en bättre ryttarre, avsuttet.
Tips mottages gärna, kanske om övningar, böcker eller i princip vad som helst :)

Sv: Bli en bättre ryttare avsuttet

Den här tråden hänger jag på! :)

* Boken "ryttare är idrottare" (tror den heter så) tar väll upp
träning man gör utan häst? Funderar på att inhandla den boken,
den verkar väldig bra.

* Balansplatta fick jag tips om att använda varje dag för att bli
starkare som ryttare.

..det var allt jag kommer på just nu! :laugh:

Det finns en bra bok som är rätt ny. Tyvärr har mitt minne tappat bort namnet just nu. Det heter nåt i stil med "balans och följsamhet i ryttarens sits"
Den är i alla fall väldigt bra och tar upp många exempel på hur man kan förbättra sin balans, följsamhet, smidighet, oliksidighet osv. Gör man det så blir man ju helt klart en bättre ryttare. Om jag kommer på det korrekta namnet så skriver jag igen. Boken finns att köpa hos Cavallus. så mycket vet jag.

Det finns en bra bok som är rätt ny. Tyvärr har mitt minne tappat bort namnet just nu. Det heter nåt i stil med "balans och följsamhet i ryttarens sits"
Den är i alla fall väldigt bra och tar upp många exempel på hur man kan förbättra sin balans, följsamhet, smidighet, oliksidighet osv. Gör man det så blir man ju helt klart en bättre ryttare. Om jag kommer på det korrekta namnet så skriver jag igen. Boken finns att köpa hos Cavallus. så mycket vet jag.

Kan det vara Spänst & harmoni i ryttarens sits av Birthe Vogelius som du tänker på? Isåfall kan jag bara instämma i att den är suveränt bra eftersom den visar på hur olika svagheter i ryttarens kropp påverkar hästen och ridningen och även vad som behöver åtgärdas för att komma tillrätta med problemet. Jag fick ett flertal aha-upplevelser när jag läste den och kan verkligen rekommendera fler att läsa den.

Kan det vara Spänst & harmoni i ryttarens sits av Birthe Vogelius som du tänker på? Isåfall kan jag bara instämma i att den är suveränt bra eftersom den visar på hur olika svagheter i ryttarens kropp påverkar hästen och ridningen och även vad som behöver åtgärdas för att komma tillrätta med problemet. Jag fick ett flertal aha-upplevelser när jag läste den och kan verkligen rekommendera fler att läsa den.

Vet du vart den finns att köpa? Eller finns den tom på bibblan? :banana:
Mitt tips för att bli bättre ryttare avsuttet är att titta mycket när duktiga ryttare rider och även lite sämre, det finns inget roligare än att leta fel :devil:
Sen är det ju alltid bra att hålla uppe kondisen och äta rätt, men de vet du nog redan :p

The Rider's Fitness Guide to a Better Seat! ISBN 0470137436, utgiven 2007.

Pilates for the Dressage Rider av J. Dulak ser också intressant ut, men jag har själv inte köpt den då jag tycker att jag får nog med pilates av tränaren.

Jag beställde min via en bokhandel på nätet. Finns säkert att köpa i den vanliga bokhandeln också men priserna brukar vara lite lägre på nätet. Googla så hittar du den garanterat.

Man kan göra mycket för att bli en bättre ryttare utan att för den skull ens vara i närheten av en häst. De flesta grejerna är sådanadär självklara saker, som kosten. Att man inte slarvar med maten och äter nyttigt. En annan bra metod är att köra lite allsidig träning, gärna rygg och mage och sen även lite konditionspass. Simning är en jättebra motionsform som verkligen stärker en (synd att jag själv inte simmar oftare).

När man själv är otränad orkar man inte vara på allerten så länge utan ridningen blir medelmåttlig, men ska man begära att hästen ska klara av vissa saker, då borde man faktiskt börja med sig själv och kolla upp vad man själv klarar av.

Ridning en gång i veckan räcker inte, det krävs den dagliga aktiviteten om man ska komma nån vart.

Pilatesboll är superbra för att öva balans och få upp styrka i exempelvis magen. Man kan sätta en stol med ryggen mot bollen och sen sätta sig på knäna (alltså med underbenen infällda under eller hur man ska uttrycka det) på bollen. I början måste man hålla i stolsryggen men målet är att man ska kunna sitta utan stol och hålla balansen ändå. En sån boll kan man köpa på närmaste sportaffär. Googlar man lite hittar man massa bra övningar.

Stretching för ryttare! En viktig sak som ofta glöms bort eller inte hinns med...

Boken heter; Stretching för ryttare
Skriven av; Rosencrantz Mette&Ståhlberg Ulla

Åk och titta på träningar och tävlingar!

Jag lär mig massor av att lyssna på andras träningar och blir otroligt inspirerad av att vara på tävling.

Följ med någon ryttare på tävling och var hästskötare; man lär sig mkt om hur tävlingarna går till utan att själv behöva vara nervös ;) Dessutom mkt hästhantering.

Att läsa i böcker tycker jag är svårt, det blir så mkt teori, jag vill åt KÄNSLAN.
Titta på riktiga hästar i hagen, under träning osv.
Titta på olika ryttare, lyssna på vad olika tränare säger.
Fundera på hur och varför hästen/tränaren reagerar som den gör.

Sen är det ju alltid bra att träna sin egen kropp rent styrke o konditionsmässigt, men det gör då inte mig till någon bättre ryttare i den bemärkelsen. Visst, jag orkar sitta ned i traven utan att bli blå i ansiktet och utan att få ont i magen ;)

Tänk aktivt!

Var noga med att utvärdera din lektion efteråt, koncentrera dig sedan på en eller ett par saker som du vill fokusera lite extra på vid nästa lektion. Visualisera hur det kommer att kännas, hur du kommer att gör och hur det kommer att gå.

Bär det sedan med dig under veckan tills det är dax igen, det gör skillnad! :)

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 489
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 747
Senast: Shpongle
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 491
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar