Att kiropraktik gör saker värre med tid är en myt.
Eller så är det inte färdigundersökt? Eller så beror det på kiropraktorn, källa fortfarande Salvekvick och kvacksalveri. Det var -kan göra saker värre, inte gör saker värre, som påstods där.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Att kiropraktik gör saker värre med tid är en myt.
Ja, exakt. Det är ju därför jag inte "bara vill gå till massör", för på sin höjd blir jag ju av med symptomen, inte orsaken.Bli av med knutor är den ena saken, men den stora andra är ju att förebygga att nya uppstår. Många behandlare (sjukgymnast, kiropraktor osv) tar ju hand om symptomen (knutorna), men du behöver också förebyggande övningar och stärka upp ryggen och skuldrorna (orsaken).
Finns det belägg för detta nånstans, eller är det en klassisk
"Råttan i pizzan, kom tillbaka! Allt är förlåtet!"?
Ja, exakt. Det är ju därför jag inte "bara vill gå till massör", för på sin höjd blir jag ju av med symptomen, inte orsaken.
Ingen fara, kan säkert lika gärna varit jag som var otydlig!Ursäkta om jag läste slarvigt
Jag har varit hos två naprapater, båda knäckte. (Jag tillät det dock bara en gång).Jag har varit hos naprapat ett par gånger, men det har varit mer som en privat lyxsjukgymnast, inget knäckande utan lite råd om stretching och hjälp med stretching och värmebehandling eller TENS. Det har varit naprapater för idrottsskador och jag har haft typ det (fast på låg nivå) som jag velat bli av med men vet att närsjukvården inte skulle tyckt var så blodigt att ha. Jag är alldeles för feg för minsta knäckning, men har nog inte sådana problem heller (hela ryggen knastrar av sig självt bara jag vrider mig lite). Nålar är belagt fungerar bra som placebo men har inte kört med det heller.
Eller så är det inte färdigundersökt? Eller så beror det på kiropraktorn, källa fortfarande Salvekvick och kvacksalveri. Det var -kan göra saker värre, inte gör saker värre, som påstods där.
Jo exakt, det var en så stor variation på marknaden naprapat och kiropraktor där vissa är jätteseriösa och väldigt duktiga och definitivt bara hjälper patienter medan andra knäcker spädbarn ibland och nackar regelmässigt. Iaf enl vad jag läst då . Det är säkert bättre nu.En bra kiro bör om man är osäker skicka vidare patient.
Många vägrar också behandla patienter som inte tar egenansvar. Det är inte kul att fixa till folk som sen skiter i att underhålla ens jobb. Så en del vägrar efter ett tag.
Funkar inte behandling trots att patient gör i övrigt vad den ska får man undersöka vidare.
Har man bra feeling och mkt erfarenhet som kiro känner man inte helt sällan vad som är fel och om ngt sas är trasigt.
Då får doktorn ta vid.
Min karl remitterar en hel del folk till röntgen om han känner sig osäker på att våga behandla är ngt paj får läkare ta vid med ev op etc.
Man ska inte som kiro bara hej vilt spöa på folk med alla möjliga skador.
Att trycka ut den med massage. Gå till en naprapat du lär känna bra som är villig att ta i lite grann.Vad är bästa sättet att bli av med muskelknutor på?
Naprapat.Men, frågan är var man vänder sig för bästa och mest effektiva behandling? Massör är ju det jag tänker på spontant, men de behandlingar jag fått tidigare har inte varit i närheten av tillräckliga (mer mjukgörande än upplösande, om man säger så). Är idrottsmassage ett bättre alternativ? Naprapat? Något annat?
Finns det belägg för detta nånstans, eller är det en klassisk
Det är den uppfattningen jag fått också, att en naprapat jobbar med "allt". Dock har jag även hört att skillnaden är att kiropraktor gått en mer omfattande och längre utbildning, så jag känner mig lite förvirrad emellanåt.
Jag har varit hos naprapat ett par gånger, men det har varit mer som en privat lyxsjukgymnast, inget knäckande utan lite råd om stretching och hjälp med stretching och värmebehandling eller TENS. Det har varit naprapater för idrottsskador och jag har haft typ det (fast på låg nivå) som jag velat bli av med men vet att närsjukvården inte skulle tyckt var så blodigt att ha. Jag är alldeles för feg för minsta knäckning, men har nog inte sådana problem heller (hela ryggen knastrar av sig självt bara jag vrider mig lite). Nålar är belagt fungerar bra som placebo men har inte kört med det heller.
Min vän i Dublin har en svägerska i rullstol efter nackkorrigering hos kiropraktor.Finns det belägg för detta nånstans, eller är det en klassisk
(rent bortsett från nackknäckningar som kan ge direktdöd).
Jag omformulerar mig:Finns det belägg för detta nånstans?
Överrörlig är jag inte, snarare underrörlig.
Om de nämner kotor som sitter snett eller roterat bäcken så är de inte seriösa