Bli av med muskelknutor

Bli av med knutor är den ena saken, men den stora andra är ju att förebygga att nya uppstår. Många behandlare (sjukgymnast, kiropraktor osv) tar ju hand om symptomen (knutorna), men du behöver också förebyggande övningar och stärka upp ryggen och skuldrorna (orsaken).
Ja, exakt. Det är ju därför jag inte "bara vill gå till massör", för på sin höjd blir jag ju av med symptomen, inte orsaken.

Finns det belägg för detta nånstans, eller är det en klassisk
"Råttan i pizzan, kom tillbaka! Allt är förlåtet!"?

Jag vet att man inte vill behandla människor med problem med blodproppar och en del annat hur som helst.
Det är inte alltid folk talar om sånt även om de vet att de har såna allvarliga problem.

Men att nackmanipulation leder till döden är inte vanligt. Vanliga friska människor med ryggont som går till en duktig kiro tror jag inte behöver oroa sig för sånt.

Jag har varit hos naprapat ett par gånger, men det har varit mer som en privat lyxsjukgymnast, inget knäckande utan lite råd om stretching och hjälp med stretching och värmebehandling eller TENS. Det har varit naprapater för idrottsskador och jag har haft typ det (fast på låg nivå) som jag velat bli av med men vet att närsjukvården inte skulle tyckt var så blodigt att ha. Jag är alldeles för feg för minsta knäckning, men har nog inte sådana problem heller (hela ryggen knastrar av sig självt bara jag vrider mig lite). Nålar är belagt fungerar bra som placebo men har inte kört med det heller.
Jag har varit hos två naprapater, båda knäckte. (Jag tillät det dock bara en gång).

Eller så är det inte färdigundersökt? Eller så beror det på kiropraktorn, källa fortfarande Salvekvick och kvacksalveri. Det var -kan göra saker värre, inte gör saker värre, som påstods där. :)

En bra kiro bör om man är osäker skicka vidare patient.
Många vägrar också behandla patienter som inte tar egenansvar. Det är inte kul att fixa till folk som sen skiter i att underhålla ens jobb. Så en del vägrar efter ett tag.

Funkar inte behandling trots att patient gör i övrigt vad den ska får man undersöka vidare.
Har man bra feeling och mkt erfarenhet som kiro känner man inte helt sällan vad som är fel och om ngt sas är trasigt.
Då får doktorn ta vid.
Min karl remitterar en hel del folk till röntgen om han känner sig osäker på att våga behandla är ngt paj får läkare ta vid med ev op etc.

Man ska inte som kiro bara hej vilt spöa på folk med alla möjliga skador. :)

En bra kiro bör om man är osäker skicka vidare patient.
Många vägrar också behandla patienter som inte tar egenansvar. Det är inte kul att fixa till folk som sen skiter i att underhålla ens jobb. Så en del vägrar efter ett tag.

Funkar inte behandling trots att patient gör i övrigt vad den ska får man undersöka vidare.
Har man bra feeling och mkt erfarenhet som kiro känner man inte helt sällan vad som är fel och om ngt sas är trasigt.
Då får doktorn ta vid.
Min karl remitterar en hel del folk till röntgen om han känner sig osäker på att våga behandla är ngt paj får läkare ta vid med ev op etc.

Man ska inte som kiro bara hej vilt spöa på folk med alla möjliga skador. :)
Jo exakt, det var en så stor variation på marknaden naprapat och kiropraktor där vissa är jätteseriösa och väldigt duktiga och definitivt bara hjälper patienter medan andra knäcker spädbarn ibland och nackar regelmässigt. Iaf enl vad jag läst då :D. Det är säkert bättre nu.

Vad är bästa sättet att bli av med muskelknutor på?
Att trycka ut den med massage. Gå till en naprapat du lär känna bra som är villig att ta i lite grann.

Men, frågan är var man vänder sig för bästa och mest effektiva behandling? Massör är ju det jag tänker på spontant, men de behandlingar jag fått tidigare har inte varit i närheten av tillräckliga (mer mjukgörande än upplösande, om man säger så). Är idrottsmassage ett bättre alternativ? Naprapat? Något annat?
Naprapat.

Och sen bör du se över hur du lever och om du inte redan tränar så föreslår jag att du börjar gå till gymmet och betala för en personlig tränare ett par gånger så att du kommer in i det, gör övningarna rätt och så att du faktiskt bygger upp där du ska bygga upp.

Jag har jättemycket problem med mina axlar. Har haft sedan tonåren. Det beror inte på någon svaghet i ryggen, utan mina dåliga anklar och så flyttar sig det där stela hela vägen upp och så sätter den sig i axlar och nacke. Jag tränade mina axlar och rygg, bål etc i flera år helt utan att jag fick några som helst resultat smärtlindringsmässigt. Inte förrän jag började hos en PT som såg vart min svaghet låg började jag må bättre i axlar och nacke.

Jag hade massor med spänningar som jag inte ens visste att jag hade. När de släppte så blev så mycket annat också bra. Jag rider bättre nu, jag kan springa längre, jag sover bättre etc. Hade aldrig löst det på egen hand och då rör jag på mig och tränar en hel del.

Finns det belägg för detta nånstans, eller är det en klassisk
"Råttan i pizzan, kom tillbaka! Allt är förlåtet!"?

Nej, det är sant.
Väldigt nära ögat var det en gång när en person sökte akut pga nacksmärta. Hen hade varit hos naprapat för manipulation men naprapaten tyckte hen skulle till akuten först och bli röntgad.
Det visade sig att patienten hade ramlat ur sängen några dagar tidigare och fått en densfraktur - en fraktur på utskottet som går från andra nackkotan upp i den första nackkotan. En sån fraktur som man dör av när man blir hängd.
Så om naprapaten hade manipulerat nacken hade hon dödat patienten...
Jag ringde och gav naprapaten feedback efteråt, och hon blev lite skakis.

Det är den uppfattningen jag fått också, att en naprapat jobbar med "allt". Dock har jag även hört att skillnaden är att kiropraktor gått en mer omfattande och längre utbildning, så jag känner mig lite förvirrad emellanåt.

Naprapatutbildningen är fem år. Eller nu blev jag osäker, möjligt att den är tre år men jag tror fem. Så de har en väldigt omfattande utbildning, det handlar inte om "en månads massage kurs" :)

Jag har varit hos naprapat ett par gånger, men det har varit mer som en privat lyxsjukgymnast, inget knäckande utan lite råd om stretching och hjälp med stretching och värmebehandling eller TENS. Det har varit naprapater för idrottsskador och jag har haft typ det (fast på låg nivå) som jag velat bli av med men vet att närsjukvården inte skulle tyckt var så blodigt att ha. Jag är alldeles för feg för minsta knäckning, men har nog inte sådana problem heller (hela ryggen knastrar av sig självt bara jag vrider mig lite). Nålar är belagt fungerar bra som placebo men har inte kört med det heller.

Det går att lätta på låsningar utan manipulation. Det kan ju vara så att du helt enkelt att du inte behövde knäckas :)
Nålar har gjort under på mig, då är det inte små akupunktur nålar utan sånna långa som de sticker ner ett par cm i muskeln och jobbar med. Hade bla ett knä som tok krampade, en nål på rätt ställe och det kändes i hela benet när det släppte.

man kan torka bort vattenpölen under vasken hur många gånger som helst men pölen försvinner inte tills man stoppar läckan.

hitta orsaken till problemet, ändra på det och få musklerna uppmjukade :).

innan man går till massör eller kiropraktiker så kan ett eller två besök hos en sjukgymnast vara bra. för att få koll på vad orsaken till knutorna är. sen så får man jobba långsiktigt med att få bort dom och göra om göra rätt med kroppen så att man inte få mer knutor igen :).

masserar man bara så kan man ploppa bort muskelknutor dag efter dag utan att det blir någon skillnad. för dom poppar bara tillbaka en efter en.

Jag gick regelbundet till sjukgymnast och massör förra året och tycker sjukgymnastik är det som hjälpt mig mest. Inte bara för att jag fick stretch- och styrkeövningar som avhjälper både akuta problem och långsiktig bygger upp och förebygger, utan för att jag även lärde mig att stå och bära upp mig på ett annat sätt. Lärde mig varför ditt hänger ihop med datt och hur man står på ett skonsamt sätt, istället för mitt vanliga sätt som ger mig ont i fötterna.

Jag har gått till många sjukgymnaster och de motsäger ofta varandra så jag tar det med en liten nypa salt och försöker hitta en medelväg. Den senaste var dock mest vettig hittills och har gett råd som jag faktiskt har märkt skillnad av.

Tillsammans med massör (riktig behandlande massage regelbundet) har jag lärt mig om min kropp, lärt mig vikten av avslappning och att släppa ner axlarna. Massören kan trycka ut knutorna och jag vill dö under tiden, men det hjälper verkligen. Med en idrottsinriktad massör har jag även där fått bra tips på stretch och styrkeövningar som kan hjälpa med just de spänningar som jag har. Tidigare har bl.a. sjukgymnaster sagt att mina knutor vid axlarna är mina skulderblad som sitter ovanligt högt. I själva verket har jag tydligen gått med benhårda muskelknutor i över 10 år som faktiskt försvinner lite med massage. Att yoga, ha god ergonomi på arbetsplatsen och tänka på att släppa ner axlarna, samt styrketräning, avhjälper sedan själva orsaken. Kan tillägga att jag gått till läkare, naprapat och sjukgymnast många gånger för olika led- och muskelrelaterade problem och ovanstående är alltså vad som hittills hjälp mig mest. Kiro har jag inte testat.

Var man är salig på sin tro. :)

@Chili: Huvudsaken är ju att man får hjälp (på ett säkert och seriöst sätt). Att olika metoder fungerar olika bra på olika människor är ju inte så konstigt.

Jag har tänkt (men inte fått tummen ur ännu) att gå till en sjukgymnast också för jag vet att jag inte sköter mig som jag borde.

Någon som kan PM:a mig om en bra sjukgymnast/fysioterapeut i Falu-området? :D

Överrörlig är jag inte, snarare underrörlig. :angel:

Jag brukar beskriva mig själv som varande hypomobil :angel:.

...

Jag har framåtroterande skulderparti som vållar både gråt och tandagnisslan pga. muskelknutorna jag ofta får. Det som hjälper mig överlägset bäst är variation i rörelser. Sitter jag stilla för mycker strejkar ryggen och detsamma sker, vare sig jag står upp i för lång tid i taget eller utför mycket monotona rörelser en dag.

Ergoterapeuten på mitt gamla jobb tipsade om att vi med klen rygg kan ha nytta av att ha datormusen mitt framför oss (mellan tangentbord och magen) i stället för åt sidan :).

Mot den akuta smärtan som kommer när skadan redan är skedd har jag inga bra tips tyvärr :(. Jag panik-skriker om någon ens nuddar ryggen när det är som värst :crazy:. De dagarna funkar det bara att ligga raklång på ryggen under en varm filt med armarna utefter sidorna och vänta på bättre tider ;).

@hagel: Är du min okända tvillingsyster? :cautious:

:laugh:

Jag har det precis som du beskriver det. Dock inte det med att vänta in bättre tider, när jag var till kiropraktorn första gången sa han: "Ok, du har alltså joggat tills för någon dag sedan? Jag fattar inte hur du lyckades ta dig hit, än mindre kunna jogga!". Ingen har beskyllt mig för att vara smart eller försiktig med min kropp :meh:

Om de nämner kotor som sitter snett eller roterat bäcken så är de inte seriösa :)

Jag har alltid tolkat uttrycket "roterat bäcken" som att man har dålig bålstabilitet och tappar fram överdelen av höftpartiet. Dvs att när man tror att man sträcker sig och gör sig rak så svankar man, istället för att spänna hela coren och bli rak av den anledningen. Inte att de verkligen tror att bäckenet har roterat.

Liknande trådar

F
Kropp & Själ Jag har problem med ryggen sen knappt ett år tillbaka. I våras gick jag till en idrottsmassör ett par gånger som masserade mig blå och...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
3 935
Senast: Fruentimber
·
Kropp & Själ Jag varnar för lite långt och kanske rörigt inlägg. Jag borde nog vara anonym men orkar inte skapa ett nytt nick just nu. Jag behöver...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 898
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar