Jag läste någon artikel i (the Guardian?) om ryggproblem, varför vet jag inte riktigt. Men de verkade konstatera att ryggproblem var ursvåra att lösa men att rörelse, träning osv var det som fungerade mest konstant mot flest problem.Osteopat, se där, ytterligare ett yrke jag har noll koll på! Yoga kanske skulle vara något! Är det ansträngande för hjärtat? Vet att jag testat både yoga och pilates för flera år sedan men minns inte riktigt hur det var eller vad som är skillnaden.
Vilken rörelse var liksom inte säkerställt, men Yoga var nog en av dem som var uppe på tapeten det är inte säkert att det är bättre än något annat, men det hjälpte flera i studier. Dock var de mot en grupp som var stilla, de jämförde inte jogging, yoga, styrketräning, pilates osv mot varandra..
Själv gillar jag ju yoga och de löste mina höftproblem i alla fall och ngt ryggskottsliknande som jag fick för något år sedan.
Ja pulsen går upp lite, upp till rask promenad? Man blir lite varm men inte svettig. Det är jobbigt och ska vara det, musklerna blir ju utsatta för ansträngning och lång stretch. Men det finns mjukare softyoga. Det är statisk muskelträning och stretch. Jag går på friskis eller tar youtubevideos från Adriene (lätt att söka, har nybörjar"pass") inget mumbo jumbo men hon är lite corny, friskisledaren är det inte .
Tror Pilates är mer statisk muskelträning och mindre stretch, vet inte om pulsen går upp mer, men det sägs vara ansträngande och muskelbyggande (typ Madonnas grej). Misstänker starkt att det är helt egalt vilken man tar för att lösa ryggproblem. Yoga, balance, pilates eller någon släkting till dem, styrketräning på maskin. Men att det är möjligt att den ena höjer pulsen mer än den andra.
En grej tex är att vid ryggproblem av den sorten som min mamma har så rekommenderas att man stretchar ryggen i "sälen" tex, ligg på mage och böj ryggen bakåt. Det är de musklerna som kan vara korta vid hennes ryggproblem. I yoga gör man många "sälen" (sfinxen, kobran osv) men också många snedstretch (det som kommer åt min höft), framstretch, baksidan av låren stretch osv, osv. Men gissningsvis ska man vara försiktig och inte ta i från tårna om man har problem..
Senast ändrad: