Åh, en tråd för mig! Och så jävla underbart att kunna skriva att jag är typ "frisk" numera ( = inte konstant ont/träningsvärk/störande spänd) längre. Det är så underbart att jag fattar inte hur jag kunde leva sådär innan de dagar jag gjort ngt dumt o det kommer tillbaka.
Jag är frisk. Har aldrig åkt i backen o skadat något även om jag säkert fått lite smällar. Jag har alltid suttit snett på hästarna. På gamla bilder i typ 10 årsåldern hade jag höger axel upp o huvudet på sned åt höger. Mina hästar har dock varit hyfsat välridna men jag har aldrig haft dem många år (på foder).
Vid 20 års ålder typ kollade jag min dåvarande unghäst (nu 12
) hos en kiro som även kollade mig. Jävlar vad han knäckte loss min nacke. Helt sanslöst vilken rörlighet en normal nacke hade! Jäkligt skönt. Alltid haft tokspänningar och ont i höger skuldra in vid ryggraden.
Fortsatte hos kiron men nådde en punkt då jag tyckte det kom tillbaka lika mkt hela tiden. Dock ofantligt mkt bättre än tidigare. Testade massörer, hjälpte inte.
Hittade en sjukgymnast (typ, håller inte reda på vad allt kallas tyvärr men alla jag nämner här har haft många utbildningar osv, har såklart testat ett stor gäng till men de flesta ser inga problem med mig) som jag gick hos ngt år i kombo med massage o akupressur. Fick även akupunktur ngra gånger. Sjukgymnasten manipulerade o stretchade men framförallt så VISADE han allt som skedde i min kropp under behandlingarna o hur jag skulle göra vissa övningar osv.
Till slut ansågs jag frisk nog att inte fortsätta men jag höll inte med. Bättre absolut men jag hade fortf ont o upplevde stora svårigheter i ridningen. Min häst är känslig och följsam och bara tooooksprang åt höger och år ut o år in började det bli tråkigt, hade hamnat i att addera mer o mer hjälper o när jag tog bort allt så började jag undra "VAD säger min sits egentligen till honom?!".
Hittade ny sjukgymnast, välrenommerad idrottklinik och hen red dessutom. Här, äntligen, hittade jag hjälp! Jag var tveksam i början, mycket milda "manipulationer" o kluriga övningar (enbart stabilitet) men gav det ett gäng gånger och så vips hade jag faktiskt hittat ett mer balanserat sätt att använda min kropp och äntligen så VÅGADE den släppa på spänningarna. De behövde hjälp på traven men nu kom de inte tillbaka direkt pga obalans.
Alltså punkt 1 för mig: övningar för att stabilisera så musklerna kan slappna av öht (sen är jag inte alls emot massage eller manipulering men för att ge långsiktigt resultat).
Under tiden hittade jag även en Feldenkraisare som höll på med centrerad ridning och här har jag fått så enormt mycket hjälp på ryggen då hen handfast kan gå in o visa precis hur jag gör o hur jag ska göra. Feldenkrais som metod är mer att lura spända muskler o slappna av igen och fungerar på mig väldigt bra. Men framförallt så har åtm min feldenkraisare en väldig djupgående kunskap om hur allt hänger ihop och jag får en betydligt djupare både insikt och känsla för hur jag ska bära min kropp o vad jag ska akta mig för, när börjar min kropp spänna sig, det där som till sist sitter fast i skulderbladet och ger mig smärta? De signalerna kommer så oerhört långt tidigare o är ju trevligt o kunna stävja redan då.
Punkt 2 blev alltså: handfast hjälp i den sysselsättningen där jag känt av min snedhet som allra allra mest.
Har köpt nya sadlar m kalvskinn. Jag sitter numera mitt i sadeln utan "problem". Innan var alltid sömmen från ridbyxorna på höger sidan av sätets mjuka skinn.
Senaste träningen lyckades jag äntligen släppa ner mitt högra sittben lite (har varit som ett C åt höger o med axeln upp, sittbenet typ i naveln...) och vad hände? Hästen slutade springa åt höger
Alltså. Försök verkligen ge de där stabiliseringsövningarna en chans även om de känns omöjliga i början. Jag var måttligt impad när det inte gick pga snedhet men sjukgymnasten anpassade hela tiden så att nivån blev så lätt att jag fortsatte använda rätt muskler. Jag lämnade ibland inte ens mattan. Jag gjorde dem hyfsat ordentligt i början. Nu har jag inte varit där på snart ett år o inte gjort ngra övningar. Jag är på en helt okej nivå i förhållande till effort. Börjar jag bli spänd igen så vet jag var jag ska börja jobba
Och som sagt. Jag är frisk o fri från skador. Blir ju säkert annat läge om man har skador!