Blev rädd under vår 2a ridtur...

Trocadero_lover

Trådstartare
Fick hem min första stora häst i fredags och det har känts jättebra. Hon blir bättre ju mer man håller på med henne i stallet, första dagarna var hon lite spänd vilket inte är så konstigt...
Igår skrittade jag en runda på grusvägen fram & tillbaka, ca 45 min och min faster gick med jämte och det gick jättebra. Hon var lugn & efter en stund slappnade hon av ordentligt, skönt !
Idag skulle jag rida samma runda, fast i mörker. Tänkte att det inte är så farligt eftersom förra ägaren ridit henne i mörker med pannlampa utan problem. Så jag red & syrran gick jämte, gick jättebra & visst var hon lite mer uppmärksam men inte mer än så. Vi hade nästan gått hela vägen innan vi skulle vända och då går vi förbi en hage där de går 3 hästar, dessa hästar kommer givetvis i full fart och min häst blir vettskrämd och flyger iväg & hamnar nere i ena diket & sedan över till det andra. Jag fick stopp på henne och hon var jätterädd & hur spänd som helst. Vi stod kvar där en stund och tills hon slappnade av, sen gick vi de sista 30 metrarna innan vi vände och när vi gick tillbaka så blev hon jätterädd igen för de galopperade & hade sig... På hemvägen var hon lugn men uppmärksam (mer än igår) & när vi kommer till stallet så rider kusinen på sin ponny på ridbanan & hon tittar & spänner upp sig men gör inget mer..

Det känns ju inte jättebra att de blev så här andra ridturen, samtidigt så förstår jag att hon blir rädd när de kommer tre hästar farandes, för det var kolsvart ute... Jag är i starkt behov av en lugn & trygg häst och hon ska vara det enligt ägaren och är väl förhoppningsvis lite spänd nu bara..
Hur tycker ni jag ska göra imorgon? Funderade på om jag ska försöka rida samma runda igen på grusvägen fast när det är ljust ute? Så att hon inte får för sig att det är något farligt? Eller ska jag hålla mig till den stenhårda ridbanan? (Tänkte rida på ridbanan när det blir lite mjukare onsdag/torsdag) Vill ju inte att det ska bli fel nu i början...:(

tips?

Sv: Blev rädd under vår 2a ridtur...

Jag tror inte du behöver oroa dej, alla är lite nervösa i början. Gör något som känns bra för er båda, slappna av och ta det lugnt bara så ska det nog gå bra :)
Det är alltid lite spänt i början, ny häst ny omgivning.. Kanon att du har med någon som går bredvid! Jag tror det kommer gå bra om du bara ger er lite tid att lära kännar varandra :)
Lycka till!

jag tycker att det där låter fult normalt för även den lugnaste hästen, inte konstigt att hon blir rädd av galopperande hästar i kolmörker.

men är det så att du är rädd så se till att rida på dagen. och då kanske inte heller hästarna i hagen blir så uppspelta.

Jaa, det är sant. Jag förstår att hon blir rädd och sådär ! Hon har inte visat någonting på att hon skulle vilja sticka hem eller så.. vi har ju ändå ridit själva med en medhjälpare på marken.
Jaaaa, vill att hon ska se det postivit, jag vill nog rida på dagen imorgon, gärna samma runda se så att hon inte blir rädd och att det känns bra för henne och mig. Annars håller jag mig till paddocken..
Tack.

Seså, det är bara att bege sig ut igen!
Hästen är nyinflyttad i området, klart hon är vaken på allt som händer. Hon kommer nog lugna ner sig med tiden.
Sen är ni nya för varandra, vilket betyder att hon inte känner dig, och du inte känner henne. Är du orolig och reagerar med panik så gör garanterat en lyhörd och vaken häst också det. Rid dagtid. Ta med lugnt sällskap, det brukar ha bra inflytande, och ta det bara lugnt och lär känna varandra.

rid henne på dagen imorgon och sen kanske du kan ta och gå ut och gå med henne lite senare på kvällen med en annan häst som sällskap (typ en gammal trotjärnare som inte är rädd för nått) och bara lulla runt, göra lite olika saker som att stanna och berömma henne och sånt (så hon får lyssna på dig och därmed känna sig tryggare) :)

När din häst har fått installera sig och fått någon ledare i hagen och att du har blivit ledare på ryggen och på marken så kommer det att gå jätte bra det lovar jag, för en häst som inte har en ledare är lite otrygg även om hästen är super snäll. men ge det några veckor så kommer hon komma in i flocken och bli trygg.

Du kan ju longera henne några minuter innan du rider. Det brukar få upp självförtroendet lite att se hur hästen rör sig och slappnar av/blir mera uppmärksam innan du rider.
Gå ut och gå med henne på dina ridvägar så har hon sett alla eventuella farligheter innan du rider förbi dem.

Lyckat till med din nya häst! Hoppas ni får mycket skoj tillsammans framöver!

Det kommer säkert inte bli några problem i framtiden. Inte så konstigt om hästen blir spänd när ni rider i mörkret. Omgivningen är helt ny för den och även alla ljud. Hos sin förra ägare kände den igen sig bättre och då är den tryggare i mörkret också. Ge den lite tid att känna igen sig i sin nya miljö i dagsljus så kommer det inte att vara några problem att rida i mörkret sen.

Tänk på hur Du själv är när du går i mörker på ett helt nytt ställe. Visst lyssnar du och känner efter mer? Jämför sedan hur du traskar runt i mörkret på de ställen Du känner igen dig och brukar gå. Säkert har du inga problem att ta dig fram i ditt eget hem i mörkret men skulle definitivt vara mer trevande och osäker om du gör det i någon annans hem.

Lycka till!

Idag har jag ridit henne på dagen, pappa följde med me hunden i koppel. Vi skrittade bara, samma väg och det gick bra ! Hon var lite mer uppmärksam, tittade mycket på hästarna i hagarna & allt annat men jag lät henne stå stilla & titta lite på dem & med massor av beröm :) Förstår att hon blir rädd och är mer uppmärksam, nytt ställe & allt... man kan ju inte begära att hon ska gå som en klocka den första tiden !
Imorgon ska vi rida i paddocken, hoppas det går fint =)

Jag tycker din häst beter sig fullkomligt normalt om man ser det ur hästögon. Hon kommer in på någon annans revir vilket hon vet. Sedan kommer "revirägarna" i full fart mot henne. Tror tusan hon blir rädd. Det är i de lägena som hon måste våga lita på dig som flockledare att det är ok, men det förtroendet arbetar man inte upp på en kafferast. Fortsätt som du gör och ta med någon som går och agerar flockledare. En människa som lugnt går före och inte bryr sig om "anfallarna" utan bara fortsätter framåt.
Så brukar jag göra med våra unghästar. De tittar än hit och än dit, fnyser och har sig men jag bara går vidare som om "det farliga" inte fanns där. Tittar inte på det, stannar inte och visar inte spändhet med kroppsspråket. Ryttaren sitter också stilla och avslappnad och låtsas som ingenting. Det tar ett par gånger sedan struntar de i det.

Tittar inte på det, stannar inte och visar inte spändhet med kroppsspråket. Ryttaren sitter också stilla och avslappnad och låtsas som ingenting. Det tar ett par gånger sedan struntar de i det.

Helt rätt.

Rid lugnt ut med henne igen. Du behöver inte ens rida samma väg (fast det har du ju redan gjort och det gick ju bra, du verkar ha fått en super häst)
Våga lita på henne så litar hon på dig.

Lycka till och njut i fulla drag av din nya häst! :)

du började lite i fel ände tycker jag att det låter som, jag skulle inte rida ut en häst i mörker eftar att ha haft den så kort tid. Sen så är det inte konstigt att hästen blir rädd när det kommer andra hästar springandes, din häst kanske hade blivit lika rädd även om det var ljust ute. Jag skulle ridit på ridbana lite mer tills du känner hästen och rida ut när det är ljust, gå på promenader och bara lära känna hästen.

Jovisst gjorde jag lite fel men jag kan inte ändra på det nu, även omdet efteråt sett var lite dumt... Menmen, jag har ridit lite lättare dressyr idag & skrittat bara. Fått problem med sadeln så de kom ju verkligen lägligt nu...:grin::cry:
Hon blir bara bättre & bättre ju mer jag håller på med henne.
Skippar att rida ut i mörkret helt nu ! Får rida ut på helgerna på dagen när det är ljust ute.

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 805
Senast: Askur2017
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 687
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 055
Senast: Sel
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar