Bleka tänderna - hur har amerikanarna så vita tänder?

Ramona

Trådstartare
Jag jobbar ju natt och då tittar vi på en massa tv när det är lugnt. Jag blir alltid lika förvånad över hur sjukt vita amerikanarnas tänder är. Vad använder de för blekning? För sådär vita blir ingen jag sett som blekt sina tänder i Sverige, inkl jag själv flera gånger.
 
Jag jobbar ju natt och då tittar vi på en massa tv när det är lugnt. Jag blir alltid lika förvånad över hur sjukt vita amerikanarnas tänder är. Vad använder de för blekning? För sådär vita blir ingen jag sett som blekt sina tänder i Sverige, inkl jag själv flera gånger.
Det slår mig ofta också, även på youtube.
 
Jag jobbar ju natt och då tittar vi på en massa tv när det är lugnt. Jag blir alltid lika förvånad över hur sjukt vita amerikanarnas tänder är. Vad använder de för blekning? För sådär vita blir ingen jag sett som blekt sina tänder i Sverige, inkl jag själv flera gånger.
Jag funder OFTA över det, det är ju inte bara kändisar, men även alla med världens minsta podcast eller nichade influencer?
De är så vita att de ibland ser blåa ut... Craycray.
 
Det ser onaturligt ut med alltför vita tänder. Vita är snyggt men inte den där onaturligt vita som många amerikaner verkar eftersträva.
Misstänker att de använder starkare grejer för blekningen. Kan knappast vara bra i längden, vare sig ekonomiskt eller för tandhälsan.
 
Fast nu pratar vi Tv och streaming och liknande tror jag. Jag gör i alla fall.
Ja, det gör jag med. Det är främst på tv jag tänker. Och det är liksom program där det är "fattiga" människor med också, tex Dr Pimple Popper. Även de har sjukt vita tänder. Alla kan inte ha fasader, jag köper inte det, det hade varit för stora ingrepp.

Men även tex 90 Days to Wed har "alla" deltagare jättevita tänder. Även de som annars saknar stil och klass.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag tror det är rätt vanligt att dom sätter porslinsfasader. Det blir ju vanligare och vanligare här också (titta på Anna Book, Carola mfl)
 
Ja, det gör jag med. Det är främst på tv jag tänker. Och det är liksom program där det är "fattiga" människor med också, tex Dr Pimple Popper. Även de har sjukt vita tänder. Alla kan inte ha fasader, jag köper inte det, det hade varit för stora ingrepp.

Men även tex 90 Days to Wed har "alla" deltagare jättevita tänder. Även de som annars saknar stil och klass.
De kanske stylas inför programmen och får bleka tänderna på produktionens bekostnad.
 
Håller med @Rosett .
Jag tror att många i USA kanske har dåliga/fula tänder (matvanor, dyr tandläkarvård etc) så antingen prioriterar de blekning/fasader inför en casting för att öka chanserna eller så betalar produktionen det efter att de fått rollen.
Influencers osv- samma sak och det kan dessutom vara sponsrat.
 
Jag har funderat på samma sak - fast i vissa nyhetsinslag och t.ex. träskjägarna så är det många som också saknar tänder
 
Ja, det gör jag med. Det är främst på tv jag tänker. Och det är liksom program där det är "fattiga" människor med också, tex Dr Pimple Popper. Även de har sjukt vita tänder. Alla kan inte ha fasader, jag köper inte det, det hade varit för stora ingrepp.

Men även tex 90 Days to Wed har "alla" deltagare jättevita tänder. Även de som annars saknar stil och klass.
Är det personer från det här (90 day fiance) programmet du menar? Eller är det någonting annat? Är det rätt så ser de flesta väl rätt normala ut i munnen?

När det kommer till större publik på program så går det säkert att göra rätt mycket med ljussättningen för att få saker att se ut som man vill. Sen är väl många gånger publiken inte så mycket publik som en del av programmet.
 
En snabb googling på veeners, som jag tror det heter i USA, visar att det kostar mkt iaf några tusen sek/tand. Kändisar och de som har råd väljer säkert det men antar även att det finns en hög med tandblekning där borta som aldrig hade blivit godkända i Sverige? Tror en säkert kan få sina tänder så vita med blekning även i Sverige (hos tandläkare) men är kanske inte så många som vill ha så onaturligt vita? Gissar iof bara nu ^^
 
Jag brukar lyssna på en podd som ibland har en amerikansk gäst. Han berättade att han beställde tandkräm från USA fast han bor i Sverige sen flera år tillbaka för att där fanns tandkräm med bikarbonat i, och det finns inte att köpa i Sverige. Kanske finns starkare "whitening tandkräm" där som många använder. (men fasader på tänder blir ju också vanligare och vanligare så kan ju mycket väl vara det också)
 
Jag tror också mer på fasader.

Köpte precis tandblekningskit från tandläkare och det var från det största märket i USA. Sen kan man ju bleka för mycket så att det blir för vita, vilket även tandsköterskan sa till mig. En blir nog rätt hemmablind och normen i USA är nog allt mer kritvita tänder.
 
Svaret heter skalfasader och limmas utanpå ens egna tänder efter att de blivit nedslipade. Har man en gång slipat ned och satt skalfasader kan man aldrig vara utan dem eftersom ens egna tänder är förstörda för alltid. I Sverige kostar det ca 8000 kr per tand beroende lite på vilket material man använder.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
24 816
Senast: Klara
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 005
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 394
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 722
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp