Blankt kandar

Sv: Blankt kandar

Svea, du sa precis vad jag tänkte säga om stången.
Jag undrar var den uppfattningen att stångens främsta funktion är att få hästen att söka framåt neråt kommer ifrån?
Problemet är just det att om man sätter stångbett på en inte ordentligt genomskolad häst så får man den effekten att hästen kröker nacken och gärna tippar nosen bakom lod. Det är väldigt lätt att få hästen att gå i en felaktig form med stång, den gör en felaktig krök på halsen och släpper därmed inte igenom energin som (eventuellt) har skapats i bakdelen.

En annan fråga, om nu stångens funktion skulle vara att få hästen att söka framåt neråt, varför använder man stångbettet när man vill ha mer samling på hästen? Och varför ser man inte på bilder på hästar som rids på stång denna framåt neråt sökningen?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Blankt kandar

Iofs tycker jag inte att du behöver försvara dig så våldsamt, Ingela. Dom flesta här har nog förståelse för att ryttare kan ha problem och försöker finna fungerande lösningar, vilka är felfria? Fungerar det bra för dig så är det ju bra.

Jag tycker inte det är fel att pröva på att rida med stång, det kan vara bra för att komma åt sånt man annars inte kommer åt. Jag tycker bara att man bör inse att det blir begränsningar om en oskolad ryttare rider en oskolad häst på stång. Då får man fråga sig vart man vill komma med ridningen och ta ställning därefter. Ska man sikta långt får man nog söka andra lösningar.

Ingela t.ex. du verkar ju vara nöjd med att ha kommit så långt att du kommer åt din häst och kan sitta på den och få den att göra vad du vill, i motsats till hur det gick i början. Det är väl ett mål så bra som något.
 
Sv: Blankt kandar

Jag knapplånar för att skriva ett något kortare inlägg:

Någon skrev att stången genom sin funktion får hästen att söka framåt-neråt. Det stämmer inte. Stången uppmuntrar visserligen hästen att ta ner huvudet, men också att tippa nosen bakåt. Man behöver alltså en stark, etablerad sökning som går genom hela kroppen från bakbenen och fram till munnen innan man över huvud taget kan fundera på blankt kandar.

Sen tycker jag personligen att den sökning man får genom att hästen för fram sitt inre bakben, möter tränsbettet och mjuknar, och när den får mer tygel, rundar sig och söker sig framåt-neråt, är helt annan (och mycket bättre) i sin kvalitet än det jag har sett hos dem som börjar tidigt på stångbett. Tränsbettet ger ställningen i nacken, hästens reaktion på den korrekta ställningen i nacken är att vilja välva sig framåt - neråt med hela sin överlinje. Stångbettet å andra sidan påverkar en liten del av nacken och tippar in nosen. Detta kan ju vara precis den hjälp man behöver i vissa lägen - men i grundutbildningen stjälper det mer än det hjälper.

Med tränsbett menar jag för övrigt just tränsbett. Kapsoner och sidepull kan vara jättebra för att förbereda hästen för bett och påbörja gymnasticeringen, men dessa lämnar tungan och käken utanför, och även dessa delar av kroppen måste skolas om hästen ska bli helt genomarbetad.


:bow: :o skäms för att jag inte orkade vara lika klok som du och försöka igen.:o Blev så trött bara. :crazy:

Jag håller med. Det finns en väldigt överhängande stor risk att ryttaren sitter nöjd och tror att hästen arbetar rätt för att den inte längre har nosen uppe i det blå. Medan bakbenen är någonstans långt bak. Man skapar felinlärning, felmusklar, får en falsk känsla av "samling", osv. Ungefär som en graman, faktiskt.
TACK!
 
Sv: Blankt kandar

Svea, du sa precis vad jag tänkte säga om stången.
Jag undrar var den uppfattningen att stångens främsta funktion är att få hästen att söka framåt neråt kommer ifrån?
Problemet är just det att om man sätter stångbett på en inte ordentligt genomskolad häst så får man den effekten att hästen kröker nacken och gärna tippar nosen bakom lod. Det är väldigt lätt att få hästen att gå i en felaktig form med stång, den gör en felaktig krök på halsen och släpper därmed inte igenom energin som (eventuellt) har skapats i bakdelen.

En annan fråga, om nu stångens funktion skulle vara att få hästen att söka framåt neråt, varför använder man stångbettet när man vill ha mer samling på hästen? Och varför ser man inte på bilder på hästar som rids på stång denna framåt neråt sökningen?


Och du är klok, du med!!:bow:

Hästen söker sig framåt neråt av ridningen i sadeln inte av bettet:crazy:
 
Sv: Blankt kandar

Jag undrar var den uppfattningen att stångens främsta funktion är att få hästen att söka framåt neråt kommer ifrån?

Dansk snubbe med musche? :angel:

Som jag ser det gör stången nytta i samlingen när hästen börjar samla bakifrån men blir lite hög i nacken och öppen i formen - då hjälper stången till att ge den impuls som behövs för att hästen ska släppa lite i nacken och hitta den lösgjordhet som behövs för att samla sig ytterligare.

När hästen är riktigt självbärig och "på" alla andra hjälper så kan man plocka bort tränsbettet, stången behåller då den uppgift som jag beskriver ovan, samt anger den ram som man vill att hästen ska hålla sig i framtill.

********

Vad gäller att använda stång till ekipage som inte kommit så långt i utbildningen, så kan det visst vara så att det finns situationer där det är motiverat att börja med stång tidigare, som t ex vid funktionshinder hos ryttaren (Ingela H har klassiskt exempel av bl a Fredrik av Preussen). Men vad man måste komma ihåg är att riskerna med användningen av stång finns där lik förbannat. Det gäller alltså att noga överväga i varje fall om man vill ta dessa risker.

Sen tycker jag alltid att det är lika lustigt med dessa nästan ordagranna Bent-citat som folk svänger sig med i detta forum som om det var deras egna, utan att ens analysera vad de betyder. Ta t ex detta om att tränsbettet är för mästare och stång för nybörjare. Snälla, tänk ett led till. Vem tror ni utbildade dessa nybörjares hästar och gick vid deras sida och vakade varje liten handrörelse när de satt där med stången i näven? Jo, mästarna!

Det betyder alltså INTE att nybörjare gör sig själva eller hästarna någon tjänst genom att välja stång i stället för träns under grundutbildningen. Inse att ridning är svårt, gilla läget, och lär er hantverket från grunden.
 
Sv: Blankt kandar

I närheten av där jag bor finns en dam som utger sig för att vara AR-tränare, hon finns med över förteckningar över AR-tränare, hon åker runt och håller kurser. Hon var tidigare vanlig ridskoleelev samt har "lång" utbildning (3-4 månader) hos BB. Denna dam låter sina nybörjare rida på stång, hon använder också stång under inridning av hästar. Så, jo det förekommer tyvärr.
 
Sv: Blankt kandar

Fast om man inte är en riktig talang ska man kanske inte heller ge sig på att korrigera hästar...
 
Sv: Blankt kandar

Gud, vad bra du skriver!!!:bow: :bow:

Det du skriver om att nosen gärna tippar bakåt på stång har jag sett en hel del exempel på, det var därför jag reagerade på att TS vill korrigera en häst som krullar ihop sig mha stång.
 
Sv: Blankt kandar

Jag knapplånar för att skriva ett något kortare inlägg:

Någon skrev att stången genom sin funktion får hästen att söka framåt-neråt. Det stämmer inte. Stången uppmuntrar visserligen hästen att ta ner huvudet, men också att tippa nosen bakåt. Man behöver alltså en stark, etablerad sökning som går genom hela kroppen från bakbenen och fram till munnen innan man över huvud taget kan fundera på blankt kandar.

Sen tycker jag personligen att den sökning man får genom att hästen för fram sitt inre bakben, möter tränsbettet och mjuknar, och när den får mer tygel, rundar sig och söker sig framåt-neråt, är helt annan (och mycket bättre) i sin kvalitet än det jag har sett hos dem som börjar tidigt på stångbett. Tränsbettet ger ställningen i nacken, hästens reaktion på den korrekta ställningen i nacken är att vilja välva sig framåt - neråt med hela sin överlinje. Stångbettet å andra sidan påverkar en liten del av nacken och tippar in nosen. Detta kan ju vara precis den hjälp man behöver i vissa lägen - men i grundutbildningen stjälper det mer än det hjälper.

Med tränsbett menar jag för övrigt just tränsbett. Kapsoner och sidepull kan vara jättebra för att förbereda hästen för bett och påbörja gymnasticeringen, men dessa lämnar tungan och käken utanför, och även dessa delar av kroppen måste skolas om hästen ska bli helt genomarbetad.

Som jag ser det gör stången nytta i samlingen när hästen börjar samla bakifrån men blir lite hög i nacken och öppen i formen - då hjälper stången till att ge den impuls som behövs för att hästen ska släppa lite i nacken och hitta den lösgjordhet som behövs för att samla sig ytterligare.

När hästen är riktigt självbärig och "på" alla andra hjälper så kan man plocka bort tränsbettet, stången behåller då den uppgift som jag beskriver ovan, samt anger den ram som man vill att hästen ska hålla sig i framtill.


Vad gäller att använda stång till ekipage som inte kommit så långt i utbildningen, så kan det visst vara så att det finns situationer där det är motiverat att börja med stång tidigare, som t ex vid funktionshinder hos ryttaren (Ingela H har klassiskt exempel av bl a Fredrik av Preussen). Men vad man måste komma ihåg är att riskerna med användningen av stång finns där lik förbannat. Det gäller alltså att noga överväga i varje fall om man vill ta dessa risker.

Sen tycker jag alltid att det är lika lustigt med dessa nästan ordagranna Bent-citat som folk svänger sig med i detta forum som om det var deras egna, utan att ens analysera vad de betyder. Ta t ex detta om att tränsbettet är för mästare och stång för nybörjare. Snälla, tänk ett led till. Vem tror ni utbildade dessa nybörjares hästar och gick vid deras sida och vakade varje liten handrörelse när de satt där med stången i näven? Jo, mästarna!

Det betyder alltså INTE att nybörjare gör sig själva eller hästarna någon tjänst genom att välja stång i stället för träns under grundutbildningen. Inse att ridning är svårt, gilla läget, och lär er hantverket från grunden.

Jag blandar mig inte in i diskussionen i sak då jag finner att ni alla som svarat i tråden har så pass olika utgångspunkter till att vilja andvända stång.

Men....dessa inlägg av svea tycker jag borde bli NÅLADE !!

Dels för att de är fyllda med insikt, kunskap och ödmjukhet och för att öka förståelsen, vikten av att få en grundutbildning från både ryttare och häst.

Det finns genvägar till allt men har vi så bråttom ?

Ds; ursäkta den mkt stora citerade delen...tycker att dessa citat är värda att läsas om och om igen....
 
Senast ändrad:
Sv: Blankt kandar

I närheten av där jag bor finns en dam som utger sig för att vara AR-tränare, hon finns med över förteckningar över AR-tränare, hon åker runt och håller kurser. Hon var tidigare vanlig ridskoleelev samt har "lång" utbildning (3-4 månader) hos BB. Denna dam låter sina nybörjare rida på stång, hon använder också stång under inridning av hästar. Så, jo det förekommer tyvärr.

Tack och lov har jag inte sett det på någon av de kurser jag varit med, detta under fyra års tid.

Den "långa" utbildningen hos BB är väl antagligen en praktiktid, det är visst en hel del som varit däröver på praktik och sedan kommer hem och börjar undervisa själv.

Ett annat skräckexempel i utbildningsväg är en person här i trakten. H*n har länge arbetat som hästmassör och djurkommunikatör, var med som deltagare till fots på några kurser för BJ - och nu ger h*n själv lektioner i akademisk ridkonst.......

Immer
 
Sv: Blankt kandar

Den "långa" utbildningen hos BB är väl antagligen en praktiktid, det är visst en hel del som varit däröver på praktik och sedan kommer hem och börjar undervisa själv.

Ett annat skräckexempel i utbildningsväg är en person här i trakten. H*n har länge arbetat som hästmassör och djurkommunikatör, var med som deltagare till fots på några kurser för BJ - och nu ger h*n själv lektioner i akademisk ridkonst.......

Immer

Och sen är ni som rider AR förvånade över ridstilens dåliga rykte :angel:
 
Sv: Blankt kandar

Jag har varit förvånad över det, ja, eftersom jag ridit för bra instruktörer med mycket seriös inriktning. Trodde länge att alla instruktörer var lika seriösa och duktiga, men nu har jag tagit av mej skygglapparna och sett hur det ser ut i verkligheten.....:crazy:

Immer
 
Sv: Blankt kandar

Tackar för att du hittade de citaten jag precis själv tänkte sålla ut. Skönt att se, att vi tydligen är många som tänker på samma vis, även om vi har lite olika sätt att uttrycka och specificera oss... Det är ju det som är tjusningen anser jag att ingen människa är den andra lik. :bow: :bow: :bow:

Lite OT igen... förlåt :o

Jag vet att det är flera som önskar att man på detta forum för klassiker ska tala till bönder (känns som om det är jag) på bönders vis och till de lärde (orkar inte ge något exempel) på latin (Om man inte förstår något, så ska det inte förklaras på forumet, så att - ve, hemska tanke vi bönder får lära oss något, utan då ska det tas privat via PM).

Jag anser dock att vi varken är bönder eller lärde utan vi är vanliga simpla enkla hästmänniskor allihopa, som ska kunna ta varann på INDIVIDENS vis. Vi har olika personligheter, det är bara att inse.

JAG är inte ute för att PLÅGA IHJÄL min häst i förtid och jag tror inte att det är någon annans tanke på denna sida heller. "Alla vägar bär till ROM", även om några vägar är längre och krokigare. Det gäller väl även oss hästfanatiker? Om då några av oss (läs jag) väljer den långa och krokiga vägen, så låt oss (läs mig) göra det då. Vi (läs jag) kanske tycker att det är VÄGEN som ÄR målet, med tanke på att man ALDRIG blir fullärd.
 
Senast ändrad:
Sv: Blankt kandar

Jag tycker inte det är fel att pröva på att rida med stång, det kan vara bra för att komma åt sånt man annars inte kommer åt. Jag tycker bara att man bör inse att det blir begränsningar om en oskolad ryttare rider en oskolad häst på stång. Då får man fråga sig vart man vill komma med ridningen och ta ställning därefter. Ska man sikta långt får man nog söka andra lösningar.

Jag håller HELT med dig. Men HUR många oskolade ryttare, med oskolade/oridna hästar här på forumet har du sett som verkligen har BÖRJAT rida in/skola sin häst på stångbett i stället för tränsbett eller annan lämplig betsling, som vi andra har gjort, för att SENARE EVENTUELLT gå vidare mot att rida på stång med dubbla tyglar för att senare EVENTUELLT sikta mot att komma till enhändig ridning?

Jag har inte sett en enda sådan ryttare uttala sig här på forumet. Men det finns många, som så fort frågan tas upp tänder på alla cylindrar och skriker om att rida på stång är ett oskick, precis som om de ryttarna redan HAR förstört sina hästar genom att rida på stång. När frågan dyker upp, ryttaren läser och försöker förstå vad vi har sagt och inte tänker experimentera själv. Då kan man väl lägga ner diskussionen i stället för att fortsätta gräva precis som om ALLA är djurplågare. Varenda STÅNGDISKUSSION som råkar dyka upp på det här forumet brukar till sist spåra ur, trots att det "bara diskuteras" lite. Den här gången är jag GLAD, för att vi ändå lyckats hålla den till "bara diskussion". Tack för det. :bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Blankt kandar

Sammanfattning... Alla har inte samma förutsättningar, varken kroppsligt eller själsligt som andra att rida "enligt regelboken".

Pax Vobiscum
Frid vare med er

Nu har jag tagit mej igenom ditt inlägg. Du har en speciell historia som de flesta här inte har, antar jag. Jag kan förstå att du behöver de hjälpmedel som gör det möjligt för dej att rida. Och har full respekt för det. I ditt fall. Och andra liknande.

Men det betyder inte att det är OK att sätta på stång för att få ner huvudet. Kanske för dej. Om det handlar om livet i stort sett. Men det säger inte något om andra.

Varför tror du att diskussionen handlar om dina speciella förhållanden? :confused: :confused: Jag förstår inte hur du tänkte.
 
Sv: Blankt kandar

Bukefalos diskussionsforum handlar inte bara om mig och mina specifika förhållanden. Det handlar även om DIG, alla andra och DINA och deras specifika förhållanden. Men ALLA som är här på forumet är OLIKA INDIVIDER, med olika bakgrund och ryggsäckar.

Det finns FLER än jag, som har "skelett i garderoben". Som det brukar sägas här på forumet, alla törs inte skriva rakt ut på forumet. Detta på grund av att de gång på gång har stångat näsan blodig och blivit nerstamade och malda till mos, när de lagt ut bilder eller frågat en enkel fråga. De har dock valt att inta en anomnymare attityd. De öppnar inte sitt privatliv på samma sätt, som jag (kanske?) dumt nog har gjort. Anledningen att jag valt att inte hymla om mig och mitt handikapp, är att jag använt min hemsida på nätet som en personlig blogg tidigare och berättat i stort sett allt om mig, från vilket skonummer jag har till när jag snöt mig senast. Men det har jag fått väldigt god "credit" för.

Det är MÅNGA som både PM'ar, mejlar mig, samt skriver i min gästbok på min hemsida och berättar att de känner igen sig, så väl i det jag skriver, trots att de kanske inte har just den skadan JAG har. Många har liknande problem, scolios, MS, Fibromyalgi, diskbråck med mera, med mera, med mera. De har liksom jag haft hästförbud och det ena med det andra. Men de har liksom JAG kämpat sig tillbaka till ett värdigt/fantastiskt liv på hästryggen. Så som någon sa, att särskild betsling som stång ibland kan komma in på ett tidigt stadium på grund av exempelvis funktionshinder.

Det är EN av anledningarna till att jag känner mig lite som "mus"-ketören som ryter till ibland. :rofl:

Allt i världen ÄR inte svart och vitt. Det finns ganska många färger där emellan. Detta gäller även bland oss hästfolk, vare sig vi har funktionshinder eller andra dåliga ursäkter att välja den väg vi gör.

Mvh

IngelaH
 
Senast ändrad:
Sv: Blankt kandar

Jag ser ditt bagage med en stor ödmjukhet, respekt och förstår den stora drivkraften till hästen.
Visst finns det vissa saker som man ska ta i beaktning innan man dömer och talar om hur saker *ska* vara.
* kl *

Det tråkiga är att man inte genom ödmjukhet inför sin kunskap, eller brist på kunskap får ett avgörande när man skaffar sig häst.
Det finns något som heter ägandeansvar som tydligt ska avgöra vad som bör finnas för grundkunskaper för att nu köpa sig en annan individ, dvs hästen.

Dessutom finns det folk som i sin iver att få jobba med den stora drömmen hästar- och inte är så pass ödmjuka inför den egna kunskapen så de tom undervisar.
Detta får katastrofa följder med dåligt grund.utb ryttare och mängder med skadade hästar.

Man kan jö tycka att iom att man betalar någon för en tjänst, utbildning-verkning-sadelprov-massage mm mm så ska det finnas en väl underbyggd utb, kunskap men tyvär så handlar hästvärlden inte om detta i många fall.
Att vara elev, hästägare handlar mer om att vara så pass kunning att man ska kunna bedöma den den man betalar än att förkovra sig som jag tycker är förkastligt !

Jag är själv långt från fullkomlig ....det blir man aldrig då ekipagen, både häst och ryttare som har sitt i bagaget och gör en unik kombination och förr när jag undervisade kunde jag ofta säga att; tyvär vet jag inte men självklart tar jag reda på eller ser till att du får annan hjälp.....
 

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
699
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Ni vet ju det där med att man kan sätta en ljudabsorberande huva på hästar när de är reaktiva... har någon av er provat calming earplugs...
Svar
7
· Visningar
728
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Hej! Förra månaden fick min kära ponny somna in. Även fast jag vet att det var rätt beslut och att han hade ont så är det fortfarande...
Svar
12
· Visningar
820
Senast: phie
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 605
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp