Blankt kandar

Sv: Blankt kandar

Det var inte meningen att du skulle ta illa vid dig av mitt inlägg... :bow:

Utan det var det första stycket som uttryckligen var en eloge till dig. Det övriga "OT", skulle också ha stått "delvis knapplån" på. :)
 
Sv: Blankt kandar

Det var inte meningen att du skulle ta illa vid dig av mitt inlägg... :bow:

Utan det var det första stycket som uttryckligen var en eloge till dig. Det övriga "OT", skulle också ha stått "delvis knapplån" på. :)

Nej, D M, det var nog mer till mej i så fall bla :idea:

Fö har jag svarat dej Ingela att jag förstår dina skäl men det gör inte att det är ok att alla andra rider omkring på stång vare sig de klarar det eller ej för att det finns missupppfattningar om att det är bättre för hästen än tränsbett.....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Blankt kandar

"Det var värst vad du går igång..." ;)

Eftersom detta ämne i stort sett BARA diskuteras här på Klassisk Ridkonstforumet, undrar jag då lite stillsamt. Gäller det bara oss klassiska ryttare att tränsbett är bättre än stång, eller gäller det även alla westernryttare och hoppryttare som rider med olika stänger, för att dels kunna minimera sina hjälper och dels för att kunna manövrera sina hästar med extra vilja och energi?

Om INTE, utan det tränsbett är bättre än stång för ALLA olika ridkategorier, varför tas inte stångproblemet och hur fel det är av orutinerade ryttare att rida på stång på unga/outbildade hästar upp på andra forum?

Och...

VAD räknas som orutinerad ryttare? Har man ridit "vanlig ridning" i 5-10 år, eller som till exempel mig, men nu är det ju som sagt inte mig det gäller som vi förklarat tidigare, har ridit i 30 år. Är man orutinerad ändå, då när man går över till det klassiska tänket?

VAD räknas som orutinerad/outbildad häst. Om hästen är inriden och kanske till och med tävlad i vanlig ridning i flera år, räknas den ÄNDÅ som orutinerad/outbildad när ryttaren går över till det klassiska tänket?

Är det bara för att vi klassiska ryttare inte har något Tävlingsreglemente från Ridsportförbundet, som styr oss som det är mer fel att rida med stång än tränsbett om hästen nu trivs bättre, går bättre och framförallt, hur konstigt det än låter i många fall mår bättre? Är det där skon klämmer, när folk inte kan missa en chans att klämma åt folk, som försöker tänka ett steg längre utan att för den skull behöva visa framfötterna på tävlingsbanorna, även om många klassiker faktiskt GÖR det?

Världen är FORTFARANDE INTE svart eller vit. Det är fortfarande det, jag vill ha fram.
 
Senast ändrad:
Sv: Blankt kandar

det gör inte att det är ok att alla andra rider omkring på stång vare sig de klarar det eller ej för att det finns missupppfattningar om att det är bättre för hästen än tränsbett.....

Menar du möjligen mig och att min man, som är nybörjare, rider sin häst på stång?
I så fall kan jag tala om att han gör det med med tränarens uppsikt, och med min uppsikt (jag har ridit sedan 1964 och tror att jag kan en hel del om detta med betsling av olika hästar i olika situationer)

Immer
 
Sv: Blankt kandar

Menar du möjligen mig och att min man, som är nybörjare, rider sin häst på stång?
I så fall kan jag tala om att han gör det med med tränarens uppsikt, och med min uppsikt (jag har ridit sedan 1964 och tror att jag kan en hel del om detta med betsling av olika hästar i olika situationer)

Immer

Nej det tänkte jag faktiskt inte på i det inlägget, men det är klart, det låter också märkligt, för mej, ja. Men annars var det andra som sa att tränsbett var värre än stång t o m och det va rvad jag syftade på.

Då har du ridit nästan lika länge som jag då. :D
 
Sv: Blankt kandar

Får jag ansluta till dinosaurieklubben, eller blir ni degraderade till fossiler då? f 1966 o ryttare på "allvar" sen 1974
 
Sv: Blankt kandar

Man får tacka för förtroendet. =) Och kul med fler "pinglor". Jag hittade inte fler Ingela, förrän jag var över 20 år fyllda, då hittade jag en tjej på någon ABF-kurs och senare var det två Ingela förutom jag på ridskolan... Och ett tag var vi två Ingela i samma grupp och då var det LITE körigt.
 
Sv: Blankt kandar

Man får tacka för förtroendet. =) Och kul med fler "pinglor". Jag hittade inte fler Ingela, förrän jag var över 20 år fyllda, då hittade jag en tjej på någon ABF-kurs och senare var det två Ingela förutom jag på ridskolan... Och ett tag var vi två Ingela i samma grupp och då var det LITE körigt.

Jag har känt flera Ingela de flesta i min ålder men även yngre:idea:

T o m en ung tonårstjej vet jag heter Ingela.
 
Sv: Blankt kandar

* kl *
Får man va med i *tantklubben* om man är född 67 och började rida 72 :rofl:

Hoppas att man då får dispans för en period av icke ridning då man i tonåren hade annat att göra och inte hade tid med hästar :angel:

Ingela
Du har så rätt så när det gäller skarpa bett i andra dicipliner. För min del ligger det mer naturligt att diskutera bett bland de som varjefall har dressyr som huvudsyfte men å andra sidan bör väll dressyren ligga grund för allt.
När det gäller rutin frågorna så är det en bra fråga som kanske tas upp i en enskild tråd då det nog finns hur mkt som helst synpunkter om detta.
 
Senast ändrad:
Sv: Blankt kandar

Det bör finnas olika sorter, det är alltså underskänklen som är bakåtböjd. Om du rider för en tränare med erfarenhet av olika stänger är det inte omöjligt att den kanske har som du kan prova..?

Ok, tack så mycket!
 
Sv: Blankt kandar

Stämmer exakt. :bow: Jag är också en fantastisk orduppfinnare. Skönt att det finns fler. :D

Bra att du hittat något som funkar för dig och tack för att du inte blev sur, för att jag "röt i" lite. :smirk:

Haha, nej, på det här forumet kan man inte bli sur. Det finns alldeles för många som inte vet vad de pratar om PLUS att de är otrevliga (bl a ditt inlägg undantaget). Sånt trams kan man ju inte lägga energi på...
 
Sv: Blankt kandar

Dansk snubbe med musche? :angel:

Som jag ser det gör stången nytta i samlingen när hästen börjar samla bakifrån men blir lite hög i nacken och öppen i formen - då hjälper stången till att ge den impuls som behövs för att hästen ska släppa lite i nacken och hitta den lösgjordhet som behövs för att samla sig ytterligare.

När hästen är riktigt självbärig och "på" alla andra hjälper så kan man plocka bort tränsbettet, stången behåller då den uppgift som jag beskriver ovan, samt anger den ram som man vill att hästen ska hålla sig i framtill.

Exakt där har vi anledningen till varför jag bytte bett på ponnyn. (Hoppas att det är ok att jag lånar förklaringen...)
 
Sv: Blankt kandar

Fast din ponny var ju inte för hög i nacken och öppen i formen, du skrev ju att den krullade ihop sig. :confused: Jag kanske missförstod?

En hopkrullad häst blir knappast mindre hopkrullad mha stångbett.
 

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
699
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Ni vet ju det där med att man kan sätta en ljudabsorberande huva på hästar när de är reaktiva... har någon av er provat calming earplugs...
Svar
7
· Visningar
728
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Hej! Förra månaden fick min kära ponny somna in. Även fast jag vet att det var rätt beslut och att han hade ont så är det fortfarande...
Svar
12
· Visningar
820
Senast: phie
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 605
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp