Blankt kandar

Sv: Blankt kandar

Fast din ponny var ju inte för hög i nacken och öppen i formen, du skrev ju att den krullade ihop sig. :confused: Jag kanske missförstod?

En hopkrullad häst blir knappast mindre hopkrullad mha stångbett.

Nej, det var en annan häst som krullade ihop sig och som vi började använda tränsbett på istället för side pull. (inlägg 8)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Blankt kandar

...nej. Jag är bara allmänt vetgirig...och fick även svar av någon som hade läst mitt inlägg till fullo. Tips!
 
Sv: Blankt kandar

Förlåt att jag är tjatig, men jag har läst ditt inlägg "tillfullo" och jag kanske feltolkar det du skriver, men det ser i alla fall ut som om du vill ha ett stångbett som passar till BÅDE den hästen som var "tvungen" att ridas med tränsbett (det kanske var den som var för öppen?) OCH den ponny som krullar ihop sig. :confused: Har jag tolkat det fel?
 
Sv: Blankt kandar

Hm... beror lite på häst kanske. En ridelev till mig var tvungen att börja rida med tränsbett eftersom hennes häst bet sig i bringan med ett side pull och en korrigeringsponny jag håller på med just nu måste jag använda ett kimblewick på snällaste tygelfästet för att han ska fungera (kollad i kroppen, men har tidigare haft ont). Finns det någon stång som skulle kunna fungera på båda dessa typer av hästar, men med olika kombinationer av tygelfäste o s v?

Dels undrade jag om det fanns EN stång som man kunde "göra om" och anpassa individuellt till dessa båda MOTSATSER (förenklat). Dels undrade jag även om det ÖVER HUVUD TAGET fanns en stång som var uppresande.
 
Sv: Blankt kandar

Läs gärna Sveas inlägg. ;) Det har dessutom tidigare i andra trådar förklarats hur stången inverkar.
 
Sv: Blankt kandar

Sammanfattning... Alla har inte samma förutsättningar, varken kroppsligt eller själsligt som andra att rida "enligt regelboken".

Pax Vobiscum
Frid vare med er

Beundrar dig och vill även tillägga att hästar har en oerhörd förmåga att locka fram de där extra reserverna man kan uppbåda.

Man ska använda den utrustning som passar häst och ryttare, punkt! Jag har dock haft som honnörsord att "jag behöver minsann inget annat än tränsbett för att få en häst att gå bra, och dessutom utan nosgrimma", men nu har jag fått tänka om lite, iaf när det gäller bett och iaf på en liten liten procent andel hästar. Intressant! Och det är därför jag vill lära mig mer...
 
Sv: Blankt kandar

Man ska använda den utrustning som passar häst och ryttare, punkt! Jag har dock haft som honnörsord att "jag behöver minsann inget annat än tränsbett för att få en häst att gå bra, och dessutom utan nosgrimma", men nu har jag fått tänka om lite, iaf när det gäller bett och iaf på en liten liten procent andel hästar.

Exakt, det är ju så jag också har tänkt och haft det under alla mina år.

Att jag gått över till Akademisk ridning/tänkande, betyder inte att jag är orutinerad eller har en orutinerad häst, utan jag har ändå en grund, som jag anser vara delvis klassisk.

Detta eftersom både mina instruktörer från ridskolan (Pettersbergs ridskola, var vid regementet I3 i Örebro och ett par av ridskolehästarna var ackordshästar eller vad det heter, samt ridskolechef och en av instruktörerna på den tiden var officer, som vi ungar var livrädda för - typ "GIVAKT", när vi såg honom... :eek: och "är stövlarna putsade och jackan knäppt?") Min instruktör i AR, är i grunden Strömsholmsutbildad ridinstruktör. Den ridningen som instruktörerna i Strömsholm är ju ursprungligen också från den klassiska ridningen, även om den med tiden har blivit en utstickande gren inom dressyren, som då AR också är.

Men visst, jag dillar persilja och många håller väl inte med om hälften. Utan jag fortsätter i mina jodphurs o shortchaps/graningekängor, så får andra stövla åt sitt håll i skoterkängor. :rofl:
 
Sv: Blankt kandar

Knapplån!

Tack Svea för att du förklarar så bra!

Det är svårt att diskutera ibland då vi har så hemskt olika utgångsläge i diskussionerna. Men Svea du verkar ha så mycket erfarenhet att du kommit över till nästa nivå av kunskap. Kan sätta fingret på det som är viktigast och har helt rätt.:bow:

Kommentar till det jag svamlat om tidigare.
Min tanke var just den att man måste vara så kunnig och ha den känslan att man vet då det blir fel. Om man direkt känner att stången ger felaktiga reaktioner i hästen så har man förmodligen också insikt om när det inte passar med stång och byter till något annat tills hästen är så ärligt på hjälperna att stången funkar.

Jag kanske har helt fel, men jag har använt den ibland mycket försiktigt för att visa för vår tävlingshäst en tydlig skillnad mellan ridträning och den form han normalt faller in i. (travhäst)
Tränsbettet skulle vara det självklara valet normalt, men om hästen är tränad i att lägga fullt tryck på bettet och öka farten krävs det så himla mycket tjafs för att få honom att mjukna i mun och nacke. Då hästen dessutom har en exteriör som försvårar en bra form har bett med hävstångsverkan hjälpt mig att utan bråk få honom att ta med hela kroppen och jobba helt rätt.
Men då han haft ryggproblem och spänningar funkar inte stången utan som Svea beskrev han drar han in nosen och ligger på utan ryggverksamhet.
Då har han behövt hjälp med kroppen. Inte bara bettbyte!

Åter till funderingar jag ofta har om att vi är aldrig bättre än hästen vi sitter på. Så viktigt det är att lära sig känna deras kropp, inte bara fokusera på hur de känner vår.
Att identifiera deras problem och ta till de rätta vägarna för att hjälpa hästen ur spänningar och låsningar. Både mentala och fysiska

En del har turen att ha sunda hästar som tål mycket utan att dra på sig krämpor. Men många av oss har ridproblem pga våra hästars ohälsa. På en frisk o sund häst borde det räcka långt att rida för en duktig instruktör som kan förklara och sedan svarar hästen ärligt på ryttarens hjälper för att den inte har hinder i kroppen.

Så många gånger jag varit frustrerad då jag tusen gånger rannsakat min ridning och kommit fram till att jo, jag gör rätt! men hästen rör sig helt fel eller svarar inte alls som den borde på mina hjälper. Och det har alltid funnits fysiska hinder för att den ska kunna svara har jag förstått med ökad kunskap.
Hinder tränare inte uppmärksammat utan talat om teknik och tvång för att komma vidare. (och bettbyten..)

Tack vare dessa hästar har jag lärt mig mycket om att analysera hästkroppen då jag sitter upp. Att göra en ram och hitta de delar av ramen hästen inte kan fylla ut. Ibland kanske det känns som om hästen skulle komma bättre till ro med annan utrustning. Och det kan ändras igen då man fyllt ut ramen en smula bättre och hästen blivit mer på hjälperna.

Summa sumarum, all utrustning är väl beroende av ryttarens kunskap om hur den ska användas och vilken effekt man bör vänta av den.
 

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
699
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Ni vet ju det där med att man kan sätta en ljudabsorberande huva på hästar när de är reaktiva... har någon av er provat calming earplugs...
Svar
7
· Visningar
728
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Hej! Förra månaden fick min kära ponny somna in. Även fast jag vet att det var rätt beslut och att han hade ont så är det fortfarande...
Svar
12
· Visningar
820
Senast: phie
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 605
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp