Blankt kandar

Sv: Blankt kandar

Anledningen att man rider mkt på stång inom AR, barock etc. är ju INTE för att det är skarpare utan för att det verkar annurlunda än ett tränsbett.
En stång har förmågana att visa hästan framåt-nedåt (därför sägs det i tråden att det inte är lämpligt att rida en häst som dyker på stång). Ett tränsbett däremot verkar uppåtresande, därmed mer lämpligt på en häst som "dyker".

Precis, därav anledningen till att jag rider med kimblewick på ponnyn. Han trivs bättre med det.

Till FL; Jo, jag menar på sätt och vis "tvungen". Bett är troligtvis mindre trevligt för hästen än ett side pull o d. Olika hästar trivs och går bättre med olika utrustning, det är ju ingen nyhet.
 
Sv: Blankt kandar

Håller helt med dig!:bow:

En häst som kryper ihop ska knappast ridas på stång. Problemet sitter förmodligen i sättet att rida, det kommer man inte åt med skarpare bett.

Håller med dej här med och det är samtidigt svar på Blippans fråga till mej. (Varför ej korrigera på stång.)
 
Sv: Blankt kandar

Olika hästar trivs och går bättre med olika utrustning, det är ju ingen nyhet.

Men det pratade vi inte om heller utan korrigeringsridning med stång.
Jaktbett är också oerhört skarpt och kanske är det därför hästen behöver "korrigeras" för att den gått med sånt? Om ponnyn inte trivs med det vilket man kan förstå, kanske du ska tänka annat än stång.
Korrigeringen ska väl ske i ridningen främst, inte munnen. Men det är ju bara min uppfattning.
 
Sv: Blankt kandar

Men det pratade vi inte om heller utan korrigeringsridning med stång.
Jaktbett är också oerhört skarpt och kanske är det därför hästen behöver "korrigeras" för att den gått med sånt? Om ponnyn inte trivs med det vilket man kan förstå, kanske du ska tänka annat än stång.
Korrigeringen ska väl ske i ridningen främst, inte munnen. Men det är ju bara min uppfattning.

Nej, ponnyn har blivit riden med ett vanligt tränsbett tidigare, men har blivit HÅRT nedsågad till att gå med nosen i bringan (ingen överdrift, utan faktiskt!) samtidigt som den har haft en sadel som inte har passat. Vad som har hänt är att hästen till slut har gått emot allt vad hjälper heter. Ponnyn har blivit korrigerad av kiropraktor, har numera en sadel som passar och anledningen till att jag bytt bett är inte att han inte har "lossnat" i munnen, utan att han inte har lossnat till 100% i ryggen/överlinjen. Detta har löst sig nu tack vare bettbytet.
 
Sv: Blankt kandar

Man kan ju se det på olika sätt också.

Ja, ett stångbett är "skarpare" eftersom det just har hävstång, alltså att utväxlingen är större än med ett tränsbett. Förmedlar ryttaren ett tryck på 1 kg på tränsbett blir det just 1 kg i hästens mun (sen beroende på hur bettet ser ut ger det tryck på olika sätt och uppfattas olika). Förmedlar ryttaren 1 kg på stångbett blir trycket i hästens mun tex 4 kg. Dock verkar det trycket på ett helt annat sätt än ett tränsbett, allt beroende på hur mundel och kedja ser ut (och en miljon andra saker ;) ).

Ett stångbett BEHÖVER inte för den sakens skull vara skarpare än ett tränsbett. Allt beror ju på ryttaren. En ryttare som ger små signaler på under 1 kg till sin häst på stångbett är ju betydligt mildare än en ryttare som ger ett tryck på 10 kg på tränsbett (ja, det är inte ovanligt enligt mätningar i bland annat Cavallo). Dessutom gissar jag att sitsen blir ganska dålig på den ryttare som drar med mer än 10 kg i varje hand (vid mätningarna var det flera ryttare som i bland annat halt drog med 25 kg i VARJE tygel!!). Westernryttaren som var med i testet gav aldrig signaler större än nåt kilo har jag för mig (van att rida på stång, tror dock inte hästen hade det vid testet, orkar inte leta fram tidningen nu...).

Ett stångbett ligger också mer stilla i munnen, bland annat pga kedjan. Det kan också göra att hästen trivs bättre på en stång.

/Karin, som rider på rakt tränsbett och kapson och snart en portugisisk stång (eller utan huvudlag överhuvudtaget)
 
Sv: Blankt kandar

Tack! :bow:

Jag rider min häst på portugisisk stång, med liten tungport.

Jag rider INTE på stång, för att åsamka min häst största smärta, utan för att med små signaler få min häst att trivas med sitt bett.

Lite privat svammel, som är ointressant för de som tröttnat på mina förklaringar tidigare...

Jag har provat allt från lindell och sidepull där damen inte bryr sig ett dugg om den som sitter på, hackamore går skapligt... tredelat tränsbett, där damen totalt går emot och vägrar ta lätt kontakt och jobba på annat än att ryttare, hemska tanke även jag drar i tygeln så att hon ler ända upp i öronen, kimblewick, var den första stång jag introducerade och jag riktigt KÄNDE hur min häst andades ut och kunde börja komma till arbete och muskla sig. På AR-kurs blev jag sedan introducerad i konsten att rida på kandar, något som damen också uppskattade även om hon tydligt visade att det var för mkt skrot i munnen eftersom hon försökte spotta ut bridongen... Med tiden gick jag över till pelham och i fjol införskaffade jag mig en portugisisk stång, som jag i huvudsak rider på nu. Hon kollas regelbundet i munnen och träffar även massör, så nej det är inget kroppsligt fel.

I förrgår gjorde jag något som kunde vara lite riktigt jobb för första gången på tre veckor... Väder och väglag har inte varit kul och jag har inte mått bra i övrigt heller. Jag hade höger hand i fickan och höll tygel i vänster hand, eftersom jag tappat vante vid uppsittning och det är lite bökigt för mig. Jag red min dam på portugisiska stången, med HÄNGANDE tygel i övergångar, skritt trav och galopp, skolor åt höger och vänster och samlade ihop skritten så att jag bara "satt där o log"... Jag hade inga kilon i handen utan en mysig häst, som tyckte att "livet lekte".
 
Sv: Blankt kandar

Håller med dej här med och det är samtidigt svar på Blippans fråga till mej. (Varför ej korrigera på stång.)
Men jag vill ändå veta varför... Jag anser inte att "den är för skarp" är en anledning :p Bettet blir aldrig skarpare än handen som håller i tygeln.. :) *frågvis idag* :p
Stången visar ju som sagt framåt-nedåt, man böhöver ju inte sitta och "hålla" i hästen för att få den reaktionen..
Vilken form anser du bör komma när man korrigerar ex. en häst som kryllar ihop sig (vet inte om det var just det du menade eller alla korrigeringar?)?
Jag vill att hästen då ska söka sig framåt-nedåt och få länga ut sin överlinje. Men vill du att hästen endast ska komma fram med näsan?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Blankt kandar

Jag red min dam på portugisiska stången, med HÄNGANDE tygel i övergångar, skritt trav och galopp, skolor åt höger och vänster och samlade ihop skritten så att jag bara "satt där o log"... Jag hade inga kilon i handen utan en mysig häst, som tyckte att "livet lekte".
Härligt :d :) :bow:
 
Sv: Blankt kandar

port-sv.JPG




Inte alltför representativ ridbild. Men jag tycker inte att hon ser SÅ plågad ut. :D
 
Sv: Blankt kandar

Ok! Tack så mycket! Vad är skillnaden mellan den här och blankt kandar? Inte bara i utseende, utan även i effekt? Jag är väldigt novis när det gäller stång...
 
Sv: Blankt kandar

Vad händer om man nu låter den ryttare som drar ett tryck på 10 kg med tränsbett istället rida med ett stångbett och då fortsätter dra 10 kg?
 
Sv: Blankt kandar

Effektmässigt.. kan jag inte tänka mig att det är nån skillnad.

Men jag föredrar den portugisiska, eftersom jag då kan använda "bridongtygel" vid "bettdelen" och därför få den fullständiga "kombinationsbetslingen" med kandar och använda just "den funktion" jag för tillfället är behjälpt av.

Blankt kandar med vanlig kandarstång, kan man inte göra så med. Däremot kan man kombinationsbetsla med ridkapson, vilket man givetvis kan göra på den portugisiska också för att få de funktionerna man för tillfället är behjälpt av.

MEN!!! Experimentera INTE utan instruktörshjälp.

Ok! Tack så mycket! Vad är skillnaden mellan den här och blankt kandar? Inte bara i utseende, utan även i effekt? Jag är väldigt novis när det gäller stång...

Ta reda på så mkt du kan om olika stänger och vad det är bra för. Inte bara här på forumet. Vi här på forumet är inga självutnämnda experter. Vi har också varit noviser en gång och jag har läst på MÅNGA ridkonst/barock och med merasidor, innan jag vågat rådfråga min instruktör, för att så småningom komma vidare.

Jag vill inte att ett diskussionsforum ska bli skuld till att det ska bli knas, med en felkorrigerad häst. :bow: :bow: :bow:
 
Sv: Blankt kandar

Så på det portugisiska så har du dubbla uppsättningar tyglar då, ett par i skänklarna och ett par i de "vanliga" betttygelfästena (långt och nyligen påhittat ord, men du förstår nog).

Nej, nu tänkte jag inte experimentera med "min" ponny, för han funkar ju bra nu... vill veta mer helt enkelt.
 
Sv: Blankt kandar

Men jag vill ändå veta varför... Jag anser inte att "den är för skarp" är en anledning :p Bettet blir aldrig skarpare än handen som håller i tygeln.. :) *frågvis idag* :p
Stången visar ju som sagt framåt-nedåt, man böhöver ju inte sitta och "hålla" i hästen för att få den reaktionen..
Vilken form anser du bör komma när man korrigerar ex. en häst som kryllar ihop sig (vet inte om det var just det du menade eller alla korrigeringar?)?
Jag vill att hästen då ska söka sig framåt-nedåt och få länga ut sin överlinje. Men vill du att hästen endast ska komma fram med näsan?

Varför skarpare effekt än nödvändigt?
jag vet inte varför hästen skulle korrigeras tror inte Equiform skrev det eller så har jag missat det.

Det är ju i sätet och ridningen öht man korrigerar, inte med handen. Jag vill ha hästen att länga överlinje självklart men hur gör stången det mer möjligt? Tvärtom.

Har hästen problem med ryttaren (vilket en häst i behov av korrigering har) så ska ryttaren helt eller delvis lära om hästen. Det handlar om inverkan öht. Att rida med så skarp effekt i munnen som en stång blir fokusering på munnen - för hästen. Vare sig man tror det eller ej. Det handlar om grudnridning och det gör man inte på stång.

De allra flesta har inte så bra hand att hästen inte märker skärpan i en stång. Och ska tyglarna bara hänga som ni skriver här ofta på forumet så varför ha den då?

Jag vänder på det. Varför i hela världen använda stång vid korrigering/grundridning??
 
Sv: Blankt kandar

Vad händer om man nu låter den ryttare som drar ett tryck på 10 kg med tränsbett istället rida med ett stångbett och då fortsätter dra 10 kg?
Måste man dra med 10kg oavsett bett i din värld? Drar du jämt med 10kg? Är det därför stång är ett skarpt bett för dig?
 

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
699
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Ni vet ju det där med att man kan sätta en ljudabsorberande huva på hästar när de är reaktiva... har någon av er provat calming earplugs...
Svar
7
· Visningar
728
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Hej! Förra månaden fick min kära ponny somna in. Även fast jag vet att det var rätt beslut och att han hade ont så är det fortfarande...
Svar
12
· Visningar
820
Senast: phie
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 607
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp