B
_Blippan66_
Sv: Blankt kandar
En bakåtböjd stång verkar uppresande.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tränsbettet är ju egentligen till för mästare!"Tvungen attt börja rida på tränsbett" Varför låter det negativt?
Varför? *nyfiken*Det verkar inte lämpligt att korrigera en häst via stång.
Anledningen att man rider mkt på stång inom AR, barock etc. är ju INTE för att det är skarpare utan för att det verkar annurlunda än ett tränsbett.
En stång har förmågana att visa hästan framåt-nedåt (därför sägs det i tråden att det inte är lämpligt att rida en häst som dyker på stång). Ett tränsbett däremot verkar uppåtresande, därmed mer lämpligt på en häst som "dyker".
Håller helt med dig!
En häst som kryper ihop ska knappast ridas på stång. Problemet sitter förmodligen i sättet att rida, det kommer man inte åt med skarpare bett.
Olika hästar trivs och går bättre med olika utrustning, det är ju ingen nyhet.
Vad menar du med skarpt? Hur mycket smärta det potentiellt kan åsamka hästen? Hur mycket fysisk kraft du behöver använda för att få den att göra som du vill? Eller vad menar du med det ordet?Jaktbett är också oerhört skarpt
Men det pratade vi inte om heller utan korrigeringsridning med stång.
Jaktbett är också oerhört skarpt och kanske är det därför hästen behöver "korrigeras" för att den gått med sånt? Om ponnyn inte trivs med det vilket man kan förstå, kanske du ska tänka annat än stång.
Korrigeringen ska väl ske i ridningen främst, inte munnen. Men det är ju bara min uppfattning.
Men jag vill ändå veta varför... Jag anser inte att "den är för skarp" är en anledning Bettet blir aldrig skarpare än handen som håller i tygeln.. *frågvis idag*Håller med dej här med och det är samtidigt svar på Blippans fråga till mej. (Varför ej korrigera på stång.)
HärligtJag red min dam på portugisiska stången, med HÄNGANDE tygel i övergångar, skritt trav och galopp, skolor åt höger och vänster och samlade ihop skritten så att jag bara "satt där o log"... Jag hade inga kilon i handen utan en mysig häst, som tyckte att "livet lekte".
Ok! Tack så mycket! Vad är skillnaden mellan den här och blankt kandar? Inte bara i utseende, utan även i effekt? Jag är väldigt novis när det gäller stång...
Men jag vill ändå veta varför... Jag anser inte att "den är för skarp" är en anledning Bettet blir aldrig skarpare än handen som håller i tygeln.. *frågvis idag*
Stången visar ju som sagt framåt-nedåt, man böhöver ju inte sitta och "hålla" i hästen för att få den reaktionen..
Vilken form anser du bör komma när man korrigerar ex. en häst som kryllar ihop sig (vet inte om det var just det du menade eller alla korrigeringar?)?
Jag vill att hästen då ska söka sig framåt-nedåt och få länga ut sin överlinje. Men vill du att hästen endast ska komma fram med näsan?
Måste man dra med 10kg oavsett bett i din värld? Drar du jämt med 10kg? Är det därför stång är ett skarpt bett för dig?Vad händer om man nu låter den ryttare som drar ett tryck på 10 kg med tränsbett istället rida med ett stångbett och då fortsätter dra 10 kg?