Blandrasvalptråden...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Blandrasvalptråden...

Är du intresserad av att höra folks åsikter om blandras"avel" går det bra att göra en sökning i gamla trådar, enda sen hedenhös har det ämnet stöts och blöts här på buke utan att det hänt något mer än att folk har blivit ovänner.
Tråden försvann på trådskaparens begäran kanske, eller för att den innehöll en annons på och länkning till en annan sida, eller för att det redan finns en miljon trådar av samma ämne.

Tråden handlade inte från början om olika anledningar till blandrasavel..vill du ha sånna trådar för eller emot så använd SÖK funktionen.

Tror någon tog bort den pga att ja av den länkade till en annons, va egentligen inte meningen då de bara va bilden ja ville åt , blev lilte bevsiken att den togs bort för ja hann aldrig läsa dom nya komentarerna :smirk:

Jag undrar forfarande - varför annonserade du på bl****t om du redan har massor med köpare? :confused:

Det måste väl ändå vara upp till var och en att välja vart man vill annonsera även om man redan har en massa folk som kan tänkas köpa. Bara för köpare står på kö så är det väl inte säkert att dom passar...Är det inte bättre då att sprida ut sig och kolla upp vad mer man kan få ? Man behöver ju inte begränsa sig till ett x-antal personer då man kan se vad som finns mera.

Har ja inte svarat på det? Anledningen till att ja annosera om att valpar väntas beror ju på att vill har mkt att välja mellan, ja har ju flera intresseanmälnigar med de säger ju inte att ja kommer att godkänna alla dom.

att de stör dig kan ja tyvär inte göra något åt, inte bryr ja mig heller.
Tycker sådana som du är väldigt tråkiga att konversera med, då du endast har negativt att prata om och inte kan du hålla dig till ämnet heller.

Nog vill man ha lite att välja på om olyckan varit framme.
Är själv ägare till en blandras där tiken var för långt gången att ge abortspruta.

Vad är det för raser på hundarna?
(Det kanske du redan skrivit, men jag har inte följt tråden som försvann.)

Olycka??? Det var verkligen ingen olycka!! :mad: Det var en planerad parning, ja ville att hon skulle få sin första kull innan hon fyllt tre och de får hon nu , hon får dom precis innan sin treårsdag,
så någon olycka var det verkligen inte!! Vad får dig att tro att det skulle vara en olycka? Alla är ju faktiskt inte emot blandasavel!

Tiken är 50 % Rottis resten boxer och bordercollie Hanen ja parat med är en renrasig rottis.

Jag äger själv en blandrastik och henne är det inget fel på. Jag har heller inget emot andra blandrashundar.

Men blandrasaveln ger jag inte mycket för. Visst det finns säkert seriösa där också men dom är nog lätträknade. Sen finns det även oseriösa inom den rasrena aveln också, men det handlar inte denna tråden om.

Jag har ofta läst en annons som ofta är uppe, då det är valpar i blandrasen lhasa apso och papillon...är det samma person, och isf får h*n inte sålt valparna, eller avlar h*n ofta på sin tik?

Varför ville du ta valpar på din hund? Vad var det meningen att hon skulle föra vidare? Har du kontrollerat hd/ad på din hund med tanke på att det är Rottweiler i henne?

Jag är inte ett dugg intresserad av att läsa "folks" åsikter om blandrasavel. Även jag har sett att det funnits ett otal trådar om detta ämne; jag är inte helt blind. Och sökfunktionen vet även jag att man kan använda ;)

Det jag var nyfiken på var trådskaparens anledningar till att avla på sin tik. Jag fick ju veta att det fanns många fler anledningar än att bara vilja ta en kull efter sin tik, men fick aldrig (hann aldrig få?) reda på de andra anledningarna.
Är nyfiken då jag är lite för dåligt insatt för att kunna ha någon klar uppfattning om var jag står angående detta.

lady_vip's (det var väl du!?) exempel att korsa två jaktraser för att få fram en typ som det fanns få utav tycker jag låter intressant! Där förstår jag syftet.
Och frågan ställde jag alltså med anledning att få reda på hennes syfte att avla på sin tik :)

Jag tog det nog bara för givet.
Sorry om du tog illa upp.

Är mycket nöjd med min blandras. Men jag tror nog fortfarande i min enfald att de flesta blandningar kommer till efter olyckshändelser.

Skulle själv aldrig komma på tanken att avla på hundar av olika raser, men jag ska inte vara med i någon diskussion för eller emot den planerade aveln.

Ville bara säga att jag förstår att man vill vara ute i god tid, så man kan hitta bra hem åt valparna.

Risken finns ju alltid att folk spontant köper hund.
Klart men vill vara säker på att de verkligen har tid, så hunden inte behöver vara ensam flera timmar/dag samt vara utan "arbete".

snälla du.... ge dig! Ja hon är hd ad röntgad det är ju en självklarhet.

Toudi skrev:
Tycker sådana som du är väldigt tråkiga att konversera med, då du endast har negativt att prata om och inte kan du hålla dig till ämnet heller.

Men nu är det så att detta är ett diskussionsforum, och då kan man inte förbjuda negativa inlägg, kritik eller tråkiga diskussionsdeltagare. ;)

Jag i min tur tycker att det är hemskt tråkigt med folk som inte kan ta till sig kritik eller skaffa sig kunskap. Ditt ämne här på hundforumet handlar om något som sticker i ögonen på de allra flesta kunniga hundägare. Planerad, okunnig blandrasavel hör till de värsta sakerna du kan syssla med om du vill bli accepterad av seriöst hundfolk.
Vill du däremot bara ha "åh så himla gulligt med valpar" -svar har du vänt dig till fel sorts människor, för du kan nämligen som sagt inte förbjuda folk att kritisera dig.

Jag tycker inte att det är hela världen med någon blandraskull här och där om det handlar om "liknande" raser. Tex retriever+retriever, eller andra raser med liknande egenskaper.
Men jag gråter nästan när jag ser alla dessa annonser med brukshundar blandade med utpräglade vall- eller jakthundar. :crazy:
Nu kanske dina valpar blir största delen rottweiler om du har tur (?) men du kan även få valpar där tex vallegenskaper slagit igenom.

Nu vet jag inte om du svarat på dessa frågor i den förra tråden, men jag undrar om du har HD/AD-röntgenresultat på föräldrarna? MH-korningsresultat?
Även fast din tik och hanen har fria höfter kan bakomliggande led vara belastade...
Har många fler funderingar men du är förmodligen inte särskilt sugen på att delge dina mål och syften med denna valpkull.. (eller?) ;)

nä ja kan inte förbjuda men ja tycker att man kan försöka hålla sig till ämnet.... :smirk: Tycker du skall lugna ner dig lite med allt skitsnack om att folk som avlar blandraser skulle vara mindre kunniga, visst kan de va så men det behöver inte alls vara så!

Båda föräldrarna är hd ad röntgade och mh testade så där gjorde ja väl dig besviken :smirk:

Besviken? Nej inte alls. ;)

Är pappan registrerad? *nyfiken*

Hur bar du dig åt att få göra MH med din blandras (och eventuell oreggad hane)? Det brukar vanligtvis vara väldigt svårt att komma med om man inte har särskilda anledningar, tex polishundsutbildning och dyl.

Hoppas du vill visa dig seriös och svara på frågorna!

Kan ju tillägga att anledningen till att jag är så negativ till denna blandningen och andra bruks/vallblandningar är för att det mycket sällan blir bra hund av dem. De som har kunskap att ha en sån här hund är inte intresserade, får ju inte tävla, resten vill oftast "bara ha en hund".

Blandar man för att få fram en bra hund är det en annan sak. Denna blandning är mina ögon helt egoisitisk, tycker ägaren till denna hund ska ta en titt på ex brukshundsklubbar och hundstall för att se hur många rottis, BC, labbe, schäfer osv blandningar det finns som är helt oanvändbara och förstörda.

Nämde Bella, den aggressiva hunden, helt totalt livsfarlig i fel händer, kan ha i hjäl vad som helst, dock, vilken oseriös uppfödare tror att dessa små ullgulliga valpar kan bli bulldozers som inte har vänliga saker för sig...? Ingen...

//E

pappan är reggad, han är även utställd med goda resultat
hur ja bar mig åt att mh testa tiken? ja åkte dit och prata med dom som hade hand om det... inget svårt alls...

märker du hur patetiskt du låter? Du tror att du är märkvärdig på något sätt.... sådana personer blir ja lätt allergisk mot... :smirk:

Är de här nåt slags förhör eller? Du även om ja så inte hade svarat på en endaste fråga av dom tusen frågor du ställt så hade ja vart lika seriös för det. Det har du inte den blekaste om, du skall ha klart för dig att inte en endaste fråga till svarar ja på de här börjar bli fruktansvärt patetiskt.

du... skärp dig! "får ju inte tävla" De va nog de löjligaste ja hört alla är inte tävlingsintresserade. Det hörs ju tydligt på dig att du har ingen erfarenhet utav bra blandraser med rottis i.

du har bara sett dåliga exemplar förmodligen sådana som hamnat hos snorungar med dåligt självförtroende som förstört dom, har du aldrig tänkt på att de är ägarens fel och inte hundens?

rätt, hem rätt ägare men rätt kunskaper är mkt viktigt då får du oftast en kanonhund vare sig de är en rottis blanding eller en retrver blanding.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en Mim Allsafe hemma i L men den är lite för stor för mina hundar. Tänkte att en M blir perfekt då men döm av min förvåning när den...
Svar
0
· Visningar
248
Senast: Viva
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 558
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 927
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 726
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar