Blandis eller renrasig hund

Sv: Blandis eller renrasig hund

Några frågor. Var det tänkt att det skulle lagstiftas on kontroll av blandrasavel:confused:
SKK som kontrollorgan:confused: de är för det första totalt emot all blandrasavel vilket knappast gör dem opartiska dessutom sanktionerar de alltför mycket ren defektavel o direkt felaktiga avelsmål.
PL
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Hej!
Lägger in mej lite här. Tycker det e upp till var och en om vad för hund man vill ha/har...
Har själv 2 underbara blandisar som mina "gårdshundar" och det är jag nöjd me. Har alltid haft blandisar och hittills har det varit lyckade hundar! :love:
Skulle bara säga det :smirk:
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Åter igen ( om du läst hela tråden hade du inte missat detta )

Det är inte Blandraserna i sig som man är emot utan den otroligt oeriösa blandrasaveln!!
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Det var bara fria spekulationer och önsketänkande från min sida....
Hade önskat att SKK inte var så emot att blanda raser för att öka avelsvärdet....
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Men vad skall vi göra åt den av SKK sanktionerade oseriösa rasaveln?
Defektavel, extremavel på vissa fyskiska särdrag utan att SKK säger stopp matadoravel o för snäva avelsbaser mm mm.
PL
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

peter_lundin skrev:
Några frågor. Var det tänkt att det skulle lagstiftas on kontroll av blandrasavel:confused:
SKK som kontrollorgan:confused: de är för det första totalt emot all blandrasavel vilket knappast gör dem opartiska dessutom sanktionerar de alltför mycket ren defektavel o direkt felaktiga avelsmål.
PL

Jag har inte skrivit något om att lagstifta mot blandrasavel eller kontroll av den utan jag pratar om kontrollavel och det pågår redan idag under SKKs regi bla. inom clumber spaniel och schillerstövare.

Det är kontrollavel jag anser bör öka så att avelsbaser kan breddas och vi på sikt kan få sundare hundar.

Jag har inte sagt annat än att SKK inte tar sitt ansvar, men jag anser att det är via SKK vi har störst möjlighet att påverka riktningen på aveln eftersom majoriteten av alla svenska hunduppfödare är medlemmar där.
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

peter_lundin skrev:
Men vad skall vi göra åt den av SKK sanktionerade oseriösa rasaveln?
Defektavel, extremavel på vissa fyskiska särdrag utan att SKK säger stopp matadoravel o för snäva avelsbaser mm mm.
PL

Vi har faktiskt djurskyddslagen och diverse olika föreskrifter att följa också så vi kan inte lägga över allt ansvar på SKK. Vad gör berörda myndigheter för att stoppa sådan avel?

Kattuppfödare som avlar på katter med PKD frias i domstolen... vad sänder det ut för signaler?
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Är helt och hållet på din linje!
Det känns som att det finns en allmän uppfattning här på buke att så länge man köper renrasigt så bidrar man till seriös sund hundavel....
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Myndigheter har försökt men inte fått stöd i domstolen, jag tänker ffa på belgian blue.
För att få rättsväsendet på hugget skulle behövas en helt annan lagstiftning o detta är skitsvårt.
SKK däremot stöder aktivt genom sina rasstandarder o domare osund avel.
PL
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

peter_lundin skrev:
Myndigheter har försökt men inte fått stöd i domstolen, jag tänker ffa på belgian blue.
För att få rättsväsendet på hugget skulle behövas en helt annan lagstiftning o detta är skitsvårt.
SKK däremot stöder aktivt genom sina rasstandarder o domare osund avel.
PL

Och eftersom SKK inte är någonting utan sina medlemmar så finns det ju möjlighet att få till ändring på detta OM medlemmarna vill och det är väl det största problemet.

Icke-medlemmar som är ute efter hund kan ju även välja bort extrema raser vilket jag tror en hel del gör, om inte annat för deras egen plånboks skull. En hund med hälsoproblem är en dyr hund.

Sedan är det nya föreskrifter på gång, jag har dock ingen aning om hur mycket de berör hundavel.
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

*delvis lån*

SKK lyder under FCI och det är alltså inte de som sätter standarder och heller inte de som kommer på alla bestämmelser...
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Gnist skrev:
*delvis lån*

SKK lyder under FCI och det är alltså inte de som sätter standarder och heller inte de som kommer på alla bestämmelser...

Oavsett så lyder de under svenska lagar och medlemmarna kan påverka SKK dock i varierande grad.

"2 § Djur som nedärver missbildning eller andra egenskaper som medför lidande för avkomman eller negativt påverkar avkommans naturliga funktioner får inte användas i avel. Ett djur får inte heller användas i avel om det nedärver disposition för hög frekvens allvarliga sjukdomsfall eller förlossningssvårigheter eller om det saknar förmåga att föröka sig på ett naturligt sätt." Källa: DFS 2004:18

En författning som efterlevs?
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Det är därför RAS och diverse bekämpningsprogram mot arvbara deffekter finns.
Det är ju inte direkt gjort i en handvändning att vända avelsresultatet från hundar med hälsoproblem till "kärnfriska" hundar inom vissa raser, där det "gått för långt".
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

En bra början vore att minska antalet raser till cirka 50. Och de som tas bort i första hand är avarter som pitbull.
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Pitbull är ju inte en godkännd ras i sverige och eftersom att alla hundraser stammar från all världens olika länder har vi i sverige inte speciellt mycket att säga till om i fråga om hur dessa ska avlas. De enda som vi rätteligen kan påverka är ju våra inhemska raser och där är ju inte hälsopromblemen speciellt stora..

Nyfiket frågat: Av alla hundraser som finns i världen, vilka anser du vara värda att få vara bland de 50 raserna du tycker ska få finnas?
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Tja, 5-10 varianter inom varje rasgrupp.
I första hand skulle uppdelningen av xvis labben och många andra i olika varianter slopas.

Kontrar med nyfiken fråga: Hur många motsvarande hästraser finns det? Och katter?
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Gnist skrev:
Det är därför RAS och diverse bekämpningsprogram mot arvbara deffekter finns.
Det är ju inte direkt gjort i en handvändning att vända avelsresultatet från hundar med hälsoproblem till "kärnfriska" hundar inom vissa raser, där det "gått för långt".

Alla raser har inte bekämpningsprogram och ibland undrar jag om folk verkligen förstår vad grunden till många problem är, inavel. Hur löser man mest effektivt och hållbarast inavelsproblem? Genom att fortsätta inavla? Nej, man måste para in obesläktat material och inom många raser innebär det kontrollavel, men sådan bedrivs inte alls i den omfattning jag kan tycka borde.

Och det största problemet är ju att uppfödare och SKK låter det gå för långt. När tex. snittstatistiken inom en ras ligger på 52%... ja, då har man nonchalerat ett stort problem alldeles för länge.

Många raser har fortfarande inte fått problem, men har avelsbaser som skriker "det här går inte i längden" och nämn kontrollavel i närheten av hunduppfödare... :crazy: Då får du ilskna blickar och anklagas för att vilja förstöra deras fina ras, inte ett uns förståelse för att det faktiskt handlar om att värna om hundarna.

Hur kan det vara OK inom vissa raser att avla på hundar med HD C och D? "De flesta hundarna inom denna ras har höftledsfel så vi kan inte selektera bort alla hundar med höftledsfel" har jag fått höra skrämmande många gånger (inte sällan bland mastiffuppfödare). Har sådana raser verkligen existensberättigande? Om man faktiskt inte kan selektera bort djur med grava defekter?

Bekämpningsprogram kan kombineras med kontrollavel. Jag är helt övertygad om att det är den bästa metoden att få friskare hundar. För 15-20 år sedan låg den kattras jag föder upp pyrt till och många veterinärer ansåg att rasen skulle få dö ut, så "sjuklig" var den. Så sjuklig hade den fortfarande varit om inte uppfödare hade sållat bort många avelsdjur och börjat med kontrollavel. Idag kan vi som har denna ras skryta med en frisk ras.

SVERAK har idag 40 godkända kattraser och i kattvärlden diskuteras det om vi nu ska ta det lugnt med att godkänna fler raser och istället satsa på de redan befintliga raserna så att vi ska slippa bli sittandes med 400 olika raser (varav många är snarlika) med klena avelsbaser och jag tycker nog att SKK/FCI ska ta sig en funderar på det också. De bör kanske även fundera på om det inte finns raser som faktiskt är så pass lika varandra att man kan korsa dem med varandra och antingen slå ihop raserna helt eller göra dem till syskonraser.
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Det kan inte sägas bättre.
Min tanke att välja en hund med renrasiga föräldrar av två OLIKA raser är väl inte svår att föstå när man läst ovanstående?
Och 40 kattraser - det verkar rimligt även för hundar.
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

listener skrev:
Kontrar med nyfiken fråga: Hur många motsvarande hästraser finns det? Och katter?

Hur ska jag kunna veta det :confused: Det är väl dessutom knappast relevant i frågan.
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Gnist skrev:
Hur ska jag kunna veta det :confused: Det är väl dessutom knappast relevant i frågan.
Nu ställde jag ju inte frågan specifikt till dej, det kan ju slumpa sig så att det finns nån annan som kan nåt.
 

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
983
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2
Svar
32
· Visningar
1 482
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
1 282
Senast: Vovve
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 865
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp