Blandis eller renrasig hund

Sv: Blandis eller renrasig hund

Jösses...nu kom det en sån där fullständigt livsfarlig fråga här på Buke igen.....BLANDRASER....här får man på arslet om man ens viskar blandraser. VARFÖR..finns det så mycket elakhet här på Buke? Visst finns det kassa blandisar, dåliga renraser och usla människor. Många blir så ledsna på blandishatarna så man sviker hund-Buke. Detta var mitt sista besök på hund-Buke...trevlig sommar i allafall...ciao!
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Geronimo skrev:
Jösses...nu kom det en sån där fullständigt livsfarlig fråga här på Buke igen.....BLANDRASER....här får man på arslet om man ens viskar blandraser. VARFÖR..finns det så mycket elakhet här på Buke? Visst finns det kassa blandisar, dåliga renraser och usla människor. Många blir så ledsna på blandishatarna så man sviker hund-Buke. Detta var mitt sista besök på hund-Buke...trevlig sommar i allafall...ciao!
Men herrejösses hur många gånger måste man skriva att det är blandrasaveln och inte hundarna som vi inte gillar!!!! Det går tydligen inte in hos alla.
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Ja och varför skulle man korsa collie o schäfer med avsikt - vilken genetisk effekt strävar man efter där?
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

För att förtydliga mina åsikter en gång för alla. Jag har inget emot blandraser eller rashundar MEN jag tycker det är helt fel att antingen dömma ut blandrasen som skithund eller rashunden som en klen framavlad vekling! En seriös uppfödare avlar endast på bra rashundar och gör allt för att få fram en frisk ras. Att komma och påstå att en blandras är så mycket friskare förstår jag inte heller riktigt logiken bakom för där kan man ju i princip avla på två hundar med grava fel och då kan ju knappast valparna bli så friska och sunda...:confused: Och diskussionen om att rashundar har så mycket mer HD fel än blandrasen fattar jag inte vad den handlade om, för det är väl inte så vanligt att man röntgar blandraser så hur vet man att de är så mycket mindre drabbad???:confused:

Jag har haft och har både ock och jag är så nöjd men mina hundar oavsett ras/er.:love:
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

ett sista inlägg då. jag tycker inte heller att det är något fel på blandraser, och jag ser faktiskt hellre att folk köper rena gatukorsningar än t ex eng bulldogg, neapolitansk mastiff och andra sjukliga raser. man bör inte heller hålla extremt hårt på 100% renrasighet i raser som är för små med avseende på genetisk spridning. dock ska inkorsningarna vara välplanerade osv.
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Det var intressant att kunna konstatera att som så ofta Storvulenheten är omvänt proportionerlig mot Kompetensen. När man läser hur skrämmande okunniga och samtidigt stora i truten ni i allmänhet är så förundras man inte över att det ser ut som det gör i hundsverige.
Ha en trevlig sommar, det är verkligen otrevligt att vara här.
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

listener skrev:
Det var intressant att kunna konstatera att som så ofta Storvulenheten är omvänt proportionerlig mot Kompetensen. När man läser hur skrämmande okunniga och samtidigt stora i truten ni i allmänhet är så förundras man inte över att det ser ut som det gör i hundsverige.
Ha en trevlig sommar, det är verkligen otrevligt att vara här.

Som man bemöter andra blir man själv bemött :smirk:

<---- Aktiv hundmänniska och jägare , uppfödare av renrasiga, friska, undersökta och meriterade hundar.
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

listener skrev:
Snygg, kraftig, livlig, klok

Så det är så här du tror att korsningen storpudel/irländsk setter skulle bli! Hm.......en krullig setter.....snyggheten går att diskutera:eek:

Du har aldrig funderat på att det kan slå så att valparna får alla egenskaper från den ena parten? Då kanske du sitter där med 9jaktidioter till valpar som sticker till skogs så fort dom får vittring av nått. En Pudel är en hund som håller sig rätt nära sin förare......en setter har desto mer spring i kroppen och är en självständig hund som lätt kan komma på att den vill befinna sig 700m bort för det är där det luktar gott:bump: :banana:. Sedan ska vi inte tala om envisheten och hårdheten som kan finnas hos jakthundar, eller pälsvården som måste till om det blir "pudelpäls". För att inte tala om sjukdomarna inom de olika raserna. Vad händer när dessa sjukdomsarvslag korsas:eek:

Att köpa en valp efter dessa två föräldradjur är verkligen som att "köpa grisen i säcken"! Jag tycker det låter som enorm okunskap att säga att man vill korsa dessa två raser!
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Visst har alla raser samma beteendemässiga egenskaper i botten men det är inte konstigt att du får mothugg när du så totalt underskattar hur vi avelsmäsigt modifierat tröskelvärdena för dessa beteenden.
PL
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

peter_lundin skrev:
Visst har alla raser samma beteendemässiga egenskaper i botten men det är inte konstigt att du får mothugg när du så totalt underskattar hur vi avelsmäsigt modifierat tröskelvärdena för dessa beteenden.
PL
Du kan möjligen inte modifiera tröskelvärdena för till exempel Tie? Där visar okunnigheten verkligen sitt fula tryne.
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Hmm.. du säger att en setter/pudel skulle bli snygg,kraftig, livlig, klok.

Om det vore så att man helt formar sin egen hund borde man väl kunna göra vilken korsning som helst livlig och klok, genom att helt enkelt inte låta dem vara lata eller korkade inom ett visst tidsförlopp?
:smirk:
 
Senast ändrad:
Sv: Blandis eller renrasig hund

listener skrev:
Du kan möjligen inte modifiera tröskelvärdena för till exempel Tie? Där visar okunnigheten verkligen sitt fula tryne.

Du kan ju inte vara seriös om du menar att Pudel och Irländsk Setter ligger nära varandra!? Kanske i storlek då, men inte på övriga plan:eek:
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Flinisen skrev:
Men herrejösses hur många gånger måste man skriva att det är blandrasaveln och inte hundarna som vi inte gillar!!!! Det går tydligen inte in hos alla.
tydligen väldigt många ggr eftersom dom antagligen inte orkar läsa inläggen..
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Tie skrev:
Du kan ju inte vara seriös om du menar att Pudel och Irländsk Setter ligger nära varandra!? Kanske i storlek då, men inte på övriga plan:eek:

Kära du, dom ska INTE ligga nära varandra.
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Vad vill du få ut för sorts hund av det då? Valparna kan ju gå åt vilket håll som helst.....du kan ju inte veta åt vilket. Vilka jaktegenskaper skulle hunden få och vilka sorts jaktegenskaper vill du få fram i valparna genom att avla på en jakthund?
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Varför ska du då ha just dessa raser (och blanda dem)om det är du som avgör hur hunden blir? Då kan du ju lika gärna ta en renrasig hund och få ut en likadan individ!
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Gnist skrev:
Ack så fel du har :smirk:
Vill du prova din egnhändigt komponerade teori, så kan du ju få låna en jämthund av mig och transformera den till en riktigt bra vallhund :cool:

:rofl: Ja det skulle jag vilja se :rofl:
 

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
983
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2
Svar
32
· Visningar
1 487
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
1 288
Senast: Vovve
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 865
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp