Blandis eller renrasig hund

Sv: Blandis eller renrasig hund

Om du använder min svarsknapp och dessutom skriver att du kontrar med en motfråga, så faller det sig ju naturligt att tro att du faktiskt riktade frågan till mig...
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Gnist skrev:
Hur ska jag kunna veta det :confused: Det är väl dessutom knappast relevant i frågan.

Kan väl vara intressant att fundera på om djurs hälsa och har något som helst samband med antal raser att göra. Fler raser -> mindre avelsbaser -> hälsoproblem? Kan ju vara intressant att fundera över.

På kattsidan, där det fortfarande finns överskådligt antal raser, ser man tydligt (sagt av erfarna domare=uppfödare) hur en ny ras godkännande konkurrerar med liknande och redan etablerade raser och sådant kan ju vara viktigt att tänka på om de etablerade raserna inte har helt stabila avelsbaser.
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Sol skrev:
Hur kan det vara OK inom vissa raser att avla på hundar med HD C och D?

Har ni hört talas om HQ värde?

På Breton har det börjat införas HQ när det gäller bedömning av höfter. I dagsläget skall hunden vara ok på både HD och HQ för att man skall få avla på den(i sverige), men i norge används bara HQ för att dom anser att HQ kommer att föra utvecklingen mer framåt än vad HD gör. En hund med jättebra HQ kan alltså ha HD-C.

Kanske borde skapa en egen tråd för detta men det kändes liksom rätt att inflika med detta här! ;)
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Eliminering individer pga defekter = Minskad avelsbas
Minskad avelsbas = fler defekta individer.
Moment 22.
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Jag hänger inte riktigt med vad du vill ha ut av att svara sådär:confused:
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

listener skrev:
Det kan inte sägas bättre.
Min tanke att välja en hund med renrasiga föräldrar av två OLIKA raser är väl inte svår att föstå när man läst ovanstående?
Och 40 kattraser - det verkar rimligt även för hundar.

Exakt! Men det vågar man ju knappt knysta, för det blir ju en blandras...
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Kvarstår raserna där man faktiskt avlar vidare på de sjukliga defekterna eftersom det är dessa som gör rasen.
PL
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Tie skrev:
Har ni hört talas om HQ värde?

På Breton har det börjat införas HQ när det gäller bedömning av höfter. I dagsläget skall hunden vara ok på både HD och HQ för att man skall få avla på den(i sverige), men i norge används bara HQ för att dom anser att HQ kommer att föra utvecklingen mer framåt än vad HD gör. En hund med jättebra HQ kan alltså ha HD-C.

Kanske borde skapa en egen tråd för detta men det kändes liksom rätt att inflika med detta här! ;)

Har hört talas om det, men inte fått förklarat hur avläsningen sker. Hur skiljer sig avläsningen? Sedan kan ingen inbilla mig att mastiffer med HD C skulle ha bra höftkvalité och vara lämplig som avelshund, men breton är ju en betydligt mindre och lättare hund så där kanske det funkar. Vad jag vet finns det inget vetenskapligt underlag för att denna avläsningsmetod skulle vara bra utan man litar helt enkelt på att herrn som har utvecklat denna avläsningsmetod vet vad han gör.
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Jag har inte bildat mig någon personlig uppfattning om detta ännu utan känner i dagsläget att det är bra att Sverige kör med "dubbelkoll" så att man avlar på hundar som är godkända både på HD och HQ.

Nedan finns lite länkar till Norsk bretonklubbs hemsida där det diskuteras och förklaras lite mer om vad HQ är och hur det går till. Jag får skriva en hel novell om jag själv skall förklara ;) Ni kan ju gå in där om ni är intresserade att veta mer om detta.

http://breton.no/index.php/weblog/index_enkeltsak/regler_for_hip_quality_november_2004/

http://breton.no/index.php/weblog/index_enkeltsak/sprsml_om_hip_quality_hq/
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Fast jag får ärligt säga att jag inte förstår vad HQ är efter att ha läst det där. Hur ser man på höfterna vad hundarna kommer nedärva? Vad en hund kommer nedärva vet man ju inte förrän man har avkomma efter hunden att utvärdera.

HQ är ett mått på vad? Vad en hund nedärver (om så, hur kan kan man utläsa det från en röntgenplåt)?

10 år med metoden och grundaren till den vill inte öppet förklara hur han avläser plåtarna... fishy?

Ja, jag är skeptisk men jag säger inte att det inte är en bra metod.
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Skulle kanske ha skrivit oeriös avel i sig ( både blandras och renras ) för jag tycker det är lika vidrigt vare sig hundarna är av samma ras eller inte !!

Och SKK har jag inte mycket över för efter vad jag personligen fått uppleva.

Men för att svara på din fråga om vad man kan göra !

Jag vet inte riktigt vad för återgärder man kan sätta in mer än att:

  • INTE stödja dessa oseriösa uppfödare ( som bla är medlemmar i SKK )
  • Att som valpköpare ta reda på fakta själv och inte förlita sig på SKK ( ang inavel,fel~avel & bedriva egen bakrundsforskning )
  • Inte strödja uppfödare som föder upp vissa raser ( ex Engelsk bulldogg el Sharpei m.f )
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Om du läser mitt svar ovan så förstår du att jag inte tycker så som du beskriver att flera av oss här på Buke tycker...
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Kan man nu efter denna kunniga diskussion ställa följande enkla fråga och räkna med ett lika enkelt svar?
Kan jag räkna med minskad risk för kroppsliga defekter om jag tar en valp efter två renrasiga föräldradjur, xvis schäfer och collie?
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Instämmer men de är ju SÅ mysigt med en hund som inte liknar andra hundar. Populariteten på de rena defektraserna minskar knappast.
PL
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Ditt inlägg 213. Även om det finns bekämpningsprogram för en massa sjukdomar kvarstår ju de rena defektraserna.
PL
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Det kan jag med ärlighet inte svara på ( om du syftade till att fråga mig )

Jag har aldrig lagt stor intresse vid just Schäfern, det finns personer här inne som är betydligt mer kunnig om den rasen så jag ger mig inte in på spekulationer.
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Nej det är ju tyvärr så som du säger att popluariteten för rena defektraser tragiskt nog ökar...

Jag vet inte riktigt hur man skall kunna komma åt det problemet, mer än att följa dessa punkter själv ( och försöka övertala andra i min närhet) när det är dags för valp nästa gång.
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Ok..
Jo det har du ju tyvärr rätt i och där är det ju Betydligt svårare att komma till bukt med problemen, men att utrota majoriteten av alla hundraser som listener vill är ju knappast lösningen..

Är dessutom fortfarande väldigt nyfiken på vilka raser som h*n anser "värdiga" att få vara kvar :confused:
5 - 10 raser/grupp är ju en väldigt vag förklaring tycker jag.
Vilket dessutom ger fler än 50 kvarvarande raser om man ska behålla fler än 5 raser/grupp.
 

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
983
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2
Svar
32
· Visningar
1 481
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
1 282
Senast: Vovve
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 865
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp