Blandis eller renrasig hund

Sv: Blandis eller renrasig hund

listener skrev:
Kan man nu efter denna kunniga diskussion ställa följande enkla fråga och räkna med ett lika enkelt svar?
Kan jag räkna med minskad risk för kroppsliga defekter om jag tar en valp efter två renrasiga föräldradjur, xvis schäfer och collie?

Det finns inga enkla svar, men generellt så ja.

Jag skulle påstå att du har goda möjligheter att få frisk avkomma om föräldradjuren kommer från seriösa kennlar och i sig är friska. Risken för tex. HD beror mer på kennlarnas totala HD-statistik bland sina uppfödningar än på något annat. Har båda hundarna skruttiga leder eller om de har föräldrar och syskon som har lämnat skruttiga leder så skulle jag se ganska dystert på HD-framtiden för en sådan kombination.

Jag skulle dock fundera på hur pälsen blir i en sådan kombination (av allt man kan tänka på). Har träffat på olika collieblandningar som har ordentligt svårskött päls.
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Gnist skrev:
Ok..
Jo det har du ju tyvärr rätt i och där är det ju Betydligt svårare att komma till bukt med problemen, men att utrota majoriteten av alla hundraser som listener vill är ju knappast lösningen..

Om utrotningen av olika raser skulle bero på att man slår ihop liknande raser till en och samma ras skulle det definitivt kunna resultera i färre men friskare raser och då får man en rätt bra lösning på problemet smala avelsbaser.

Defektavel som i när uppfödare medvetet avlar på defekter som orsakar lidande kan vi bara stoppa genom att konsekvent inte köpa de hundarna och skärpa lagarna samt propsa på att lagarna efterlevs och uppfödare faktiskt döms när de bryter mot lagarna.
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

listener skrev:
Kan man nu efter denna kunniga diskussion ställa följande enkla fråga och räkna med ett lika enkelt svar?
Kan jag räkna med minskad risk för kroppsliga defekter om jag tar en valp efter två renrasiga föräldradjur, xvis schäfer och collie?

Nej
Motivering: Med tanke på att antalet HD-fel hos collie är i ökande och att schäfern har tämligen hög % HD-fel, så är nog inte kombinationen schäfer/collie en lyckad korsning om man är ute efter att avla fram friska, korrekta och hållbara hundar.
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Slänger man ur sig ett påstående, som man inte kan svara på/stå för, så får man finna sig i att bli ifrågasatt :cool:
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Problemet är att det blir en rätt så kass diskussion när någon kategoriskt inte kan svar på raka frågor eller källhänvisa påståenden när dessa blir ifrågasatta..
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Knapplån. Vad beträffar Hd så finns här ingen enkel nedärvning utan den beror på ett antal gener + miljö. Det är ett problem som finn hos alla medelstora till större raser o det anses inte gå att utrota men hålla under kontroll. Vad beträffar just detta problem är det knappast ngn vinst att korsa olika raser utan det är de olika föräldradjurens Hd-bakgrund oberoende av ras som bestämmer resultatet.
En intressant fråga är vad som händer om man korsar en liten ras med en stor, den lilla hundens genetiska HD-status är ju okänd o okontrollerad men att den tillhör en liten ras som normalt sett inte utvecklar HD behöver inte innebära att den inte bär på anlagen.
PL
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Sol skrev:
Fast jag får ärligt säga att jag inte förstår vad HQ är efter att ha läst det där. Hur ser man på höfterna vad hundarna kommer nedärva? Vad en hund kommer nedärva vet man ju inte förrän man har avkomma efter hunden att utvärdera.

HQ är ett mått på vad? Vad en hund nedärver (om så, hur kan kan man utläsa det från en röntgenplåt)?

10 år med metoden och grundaren till den vill inte öppet förklara hur han avläser plåtarna... fishy?

Ja, jag är skeptisk men jag säger inte att det inte är en bra metod.

Såg nu att jag inte fick med den tredje och kanske mest förklarande sidan.....sorry..... här är den i alla fall om du fortfarande är intresserad.

http://breton.no/index.php/weblog/index_enkeltsak/hip_quality_en_ny_diagnosemetode_for_hofter/

Poängen med HQ är iaf att det är en dator som avläser (man kan säga att man slipper mänsklig påverkan av resultatet) och släktingarnas resultat tas med i beräkningen inför det slutgiltiga HQ-talet som hunden får.
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Vill inte verka elak men hur kan man ställa dom mot varandra?
Okunnigt!!
Blandraser är inte friskare än renrasiga!!
Blandraser kommer ju från två ras hundar, De beror väl på vilka raser du korsar om du får friska hundar, veka, vilda, glada, vaktiga!!
Korkad diskision.
För mig skulle den enda anledningen till att ta en blandras vara att den är billigare eller att dom råkar bo granne med en.
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Vadå korkad diskussion?
Att korsningar under rätt färutsättningar ger friskare o mer livskraftiga individer har man känt till väldigt länge inom husdjursaveln.
Många av våra hundraser har idag en för liten avelsbas o dessutom rasbundna genetiska sjukdomar.
PL
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Jag håller med. Har haft både renrasiga och korsningar. Korsningarna har varit: 1. boxer/labbe, blev 9 år. 2. tibetansk spaniel/tax blev 12år. och nu. pitbull/staffordshire.
renrasiga. Schäfer, blev 10 år och keeshound blev 13 år.
Alla har varit friska och sunda både fysiskt och psykiskt. Var bara hos vet för vanlig vacc och diverse små sår.
Det är kanske billigare att köpa blandis men den skall ändå tas om hand på samma sätt som en renrasig. Det är aldrig inköpspriset som blir den stora kostnaden utan allt runt om kring.
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Nej riktigt som du skriver är det faktiskt inte, första generationen blandraser blir rent generellt ofta friskare... ( sök trådar om detta ämne, finns folk som skrivit mycket om just detta )

Däremot så gäller det endast 1:a generationen av vissa raser, 2:a generationen blir i vissa fall sämre..

/ otroligt enkelt förklarat eftersom jag inte har tid !
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

*skrattar åt mitt inlägg *

Jag ser nu att mitt inlägg är helt upp åt väggarna vimsigt, och försent insåg jag det..

Ursäkta !
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Har ett prakt ex har köpt två inte helt renrasiga schäfrar på typ blocket båda e helt friska o trevliga hundar. Min kompis köpte en från en mkt seriös kennel och har en hund med både allergi(svår) och pålagringar i höfterna så att man vet vad man får är inte riktigt hela sanningen........
 

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
983
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2
Svar
32
· Visningar
1 481
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
1 282
Senast: Vovve
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 865
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp