Blandis eller renrasig hund

Sv: Blandis eller renrasig hund

Ångrade mig. Vill inte få en av mina hundar till någon som har noll koll :crazy:
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Gnist skrev:
Ångrade mig. Vill inte få en av mina hundar till någon som har noll koll :crazy:
heheh....min tik är blandras å har jämthund å vallhund i sej....och hon har mera jakt tendenser i sej än valla...
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Tie skrev:
Varför ska du då ha just dessa raser (och blanda dem)om det är du som avgör hur hunden blir? Då kan du ju lika gärna ta en renrasig hund och få ut en likadan individ!
Då får jag med kroppsdefekterna.
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Gnist skrev:
Det är väl naturligtvis du som format den till jakthund då...;) :angel:
javisst självklart har jag det. redan när hon föddes ringde jag till dom och sa åt dom att börja uppfostra henne som en jakthund och inte schäfer, vallhund....:angel: ;)
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

listener skrev:
Då får jag med kroppsdefekterna.

Vi omformulerar frågan :
Vilka egenskaper (enligt dina teorier) kommer korsningen Pudel/Setter att ha, som är så ofantligt fördelaktiga att de uppväger de mer troliga mentala nackdelarna med en sådan korsning?

Tror du att det ska bli en bra jakthund?
Det kan jag ju säga på en gång att den chansen är rätt så minimal...:cool:
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

listener skrev:
Du kan möjligen inte modifiera tröskelvärdena för till exempel Tie? Där visar okunnigheten verkligen sitt fula tryne.
Även om det inte är kunnigt att tro att alla egenskaper kan komma från ena rasen i en förstagenerationskorsning är jag inte riktigt säker på att det är Ties tröskelvärden som behöver modifieras, även du har lagt fram för många felaktigheter för att tala om okunnighetens fula tryne!
PL
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

listener skrev:
Dessutom har du den sk heterosis-effekten, en av grunderna i genetiken som ligger bakom broiler, köldhärdiga grödor o trädslag, etc. Fas det förutsätter förstås att föräldradjuren är renrasiga.


Heterosiseffekten kräver också att föräldrardjuren är friska och att raserna är så obesläktade som det möjligtvis går. Och inte ens det är någon garanti för bättre hundar.
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Vet du för att komma med sådana påståenden som du gör skulle jag vilja se lite referenser för att ens överväga att tro på dig.

Vad är dina uppfödnings och tävlingsmeriter?

Du kan ta det utan din identitet - jag är godtrogen...
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Givetvis var det kanske lite överdrivet att säga att alla egenskaper skulle komma från ett håll, men det kan ju slå så att hunden lutar mer åt ena eller andra hållet och hur ska man veta åt vilket håll som just valparna kommer luta åt i vuxen ålder?? Kanske får en jaktidiot när jag vill ha en lugn sällskapshund.....

Det var det jag menade.......ville bara förtydliga mig lite.;)
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

listener skrev:
Då får jag med kroppsdefekterna.

Och det skulle du inte få med en korsning?!

Jag är fortfarande nyfiken på vad du tänkt ha hunden till? Vad har du tänkt jaga och vilka egenskaper från jakthunden är det du vill få fram!?
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Defekterna försvinner ofta helt eller delvis vid korsningar beroende på hur arvsgången är.
Vid en förstagenerationskorsning har man alltid hälften av generna från vardera föräldern (vilket inte innebär att alla egenskaper hamnar mitt emellan). Korsar man sedan dessa får man en utklyvning med en väldig spridning av egenskaperna, på ett genlokus på en valp kan man tex ha bägge generna från ett av de ursprungliga föräldradjuren på ett annat bägge från den andra ursprungsföräldern.
PL
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

listener skrev:
Hur hunden blir avgör jag. Inte aveln.

Jag håller med dig i mycket av ditt resonemang kring genetiken. Många av dagens hundraser är inte friska och sunda och jag anser inte att en ras är existensberättigad bara för att den råkar finnas. Många av dagens hundraser skulle om de hade varit vilda djur klassats som utrotningshotade. Ett problem idag tror jag är för många raser med alldeles för smal avelsbas för att man i längden ska kunna hålla rasen frisk och tyvärr har inte alla uppfödare den kunskap man skulle önska att de hade innan de börjar.

Jag är absolut för kontrollavel dvs. kontrollerad inblandning av andra raser i syfte att bredda avelsbaser.

Däremot anser jag att du är helt ute och cyklar när du påstår att du gör hunden till vad den blir. Mentala egenskaper har inte bara med miljö att göra utan gener är inblandade. Hur stor del av vad tänker jag inte bry mig om att diskutera eftersom inte ens experter är eniga på det området.

Är det alltså OK att avla på aggressiva hundar eller nervösa hundar? Det går ju ändå inte i arv. Varför har olika raser skapats till en första början? Du skulle alltså kunna träna upp en dobermann till en sjujäkla älghund?
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Sol skrev:
Jag är absolut för kontrollavel dvs. kontrollerad inblandning av andra raser i syfte att bredda avelsbaser.

Det låter ju som det ultimata.

Om det hade funnits ett kontollorgan för blandrasaveln så hade vi väl alla varit nöjda?
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Websters girl skrev:
Det låter ju som det ultimata.

Om det hade funnits ett kontollorgan för blandrasaveln så hade vi väl alla varit nöjda?

Det största problemet med blandrasavel är väl att det även innefattar raser som innehåller inte bara 2 utan trehundrafemtielva olika hundraser och då har man ju absolut ingen aning om vad man avlar på, genetiskt.

När man korsar in en hund av annan ras i ett kontrollavelsprogram är det man är ute efter att få större genetisk variation och man vill inte para in en ras där samma typ av genetiska defekter finns.

Kontrollorgan för blandrasavel är inte vad jag eftersöker utan jag eftersöker en öppnare attityd hos rashundsuppfödare så att kontrollavel sker i större eller mindre omfattning (beroende på ras). Ett efter raserna anpassat och kontrollerat utbyte av gener sinsemellan.
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Jo jag håller med dig... vi är nog ute efter samma sak. Jag är bara inte så påläst som du.:smirk:
Jag tycker nämligen också det är fel att blanda en massa raser i en hund.

Kanske skulle ett sådant kontrollorgan kunna godkänna lämpligheten för att blanda två raser???
 
Sv: Blandis eller renrasig hund

Websters girl skrev:
Jo jag håller med dig... vi är nog ute efter samma sak. Jag är bara inte så påläst som du.:smirk:
Jag tycker nämligen också det är fel att blanda en massa raser i en hund.

Kanske skulle ett sådant kontrollorgan kunna godkänna lämpligheten för att blanda två raser???

Jag skulle ju hoppas på att SKK skulle vara kontrollorganet eftersom majoriteten av de svenska hunduppfödarna är medlem i SKK och givetvis ska det finnas ett organ som avgör hur lämpligt det är att para in ras A i ras B.

På kattsidan ägnar vi oss åt en del kontrollavel (iaf inom en del raser) och då är det förbundet vi är medlem i som avgör om det är OK. Jag som SVERAK-medlem ansöker om tillstånd för kontrollavel hos SVERAK och är man medlem i IDP ansöker man om tillstånd hos sin klubb antar jag.
 

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
983
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2
Svar
32
· Visningar
1 487
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
1 288
Senast: Vovve
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 865
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp