Det här håller jag så mycket med om! Det blir ibland nästan som den obskyra diskussionen om att köpa dyra kvalitetsprodukter vs billiga saker ofta. Visst, har du pengar nog att kunna ignorera reor och billigare produkter, go you! Men samtidigt går det inte att sticka under stolen att alla inte har de ekonomiska förutsättningarna att göra så. Det krävs att man har en ganska så välfylld plånbok för att kunna vara en (i mångas ögon) "bra" konsument som kan vara med och förändra.
Med det sagt håller jag självfallet med om att det är bra att minska sina inköp av nyproduktion och om möjligt köpa mycket på second hand, men även det kan ibland kräva resurser (tid och/eller ekonomiska).
Verkligen. Jag köper helst märken som jag vet har bra kvalité... men då kostar de oftast därefter. Jag har i allmänhet inte råd att köpa till fullt pris så därför köper jag när det är Black Friday etc. Alternativet är att köpa något som är skräp som inte håller så länge och i många fall inte har önskad funktion (dvs jag är konstant irriterad över det).
Men jag handlar inte "bara för att" utan väntar med att tex köpa en ny TV tills Black Friday för att se om jag kan få ett bra pris.