Biverkningar av botulismvaccin?

D

Differans

Skulle vilja veta om någon här har råkat ut för biverkningar när ni fått era hästar vaccinerade mot botulism.
Läste informationspapperet om vaccinet och såg där att det fanns risk för anafylaktiska reaktioner, är det någon som råkat ut för det eller hört om någon?
Några andra biverkningar som ni har hört talas om?

Sv: Biverkningar av botulismvaccin?

Nej, varken hört om det eller att någon skulle råkat ut för det. Dock torde det vara möjligt att en känslig häst kan reagera även för det. Jag har precis fått mina grundvaccinerade och det gick helt utan anmärkning.;)

Min och ett par till i stallet har just fått grundvaccinationen och nej, ingen av dem har reagerat på vaccinet.

Vi har haft våra vaccinerade i flera år utan några som helst biverkningar.

LIA

Vi har inte fått någon reaktion när vi vaccinerat mot endast botulism men när ena hästen fick både botulism och influensa vaccin samma gång svullnade hon upp ganska rejält i båda bakbenen ända ner i karledena och blev halt. Det gick över efter ca 3 dagar.

MVH
Elin

Såna reaktioner kan väl uppkomma vid alla typer av vaccin? Även penicillin väl?
Har själv haft hästen botulismvaccinerad under några år, aldrig fått någon reaktion.

Visst kan anafylaktiska reaktioner dyka upp vid fler sorters medicinering. Blev bara lite fundersam över vad jag skulle utsätta mina tre grabbar för. Så jag tackar för er hjälp :bow: och ska se till att få dom vaccinerade snarast!

Hej. För snart ett år sedan vaccinerades min polle för första gången mot botulism. Efter ett tag började hon bli hängig och åt inte. Jag tog då tempen på henne och såg att hon hade 39 graders feber som sedan steg till 40 grader då vi innan hade ringt djursjukhuset och de tyckte vi skulle komma in eftersom 40 grader är ju rätt mycket på en häst.. hon fick stå där några dagar, hon fick febernedsättande och hon blev snabbt frisk. De berättade för oss att den höga febern troligt vis berodde på överkänslighet mot botulismsprutan.

alla vacc kan ge anafylaktisk chock. en annan "biverkning" av botulismvacc är att den inte har nån verkan. Det är inget man kan förutse

Det jag har hört är att dom ska vila några dagar och att dom kan bli lite slöa i dom första dagarna...

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2
Svar
22
· Visningar
2 022
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
627
Senast: FrDrake
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 251
Senast: Kajsalisa
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 413
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka