Binda upp häst, gummirep?

tuva89

Trådstartare
Jag har en häst kastar sig i stallgången när jag binder upp henne. Det är gått en och annan lädergrimma. Har läst om gummirepen man kan köpa på http://www.gilo.nu/gummirep-bra-satt-att-binda-hasten/23 Ni som har sådana, om hästen blir rädd och kastar sig bakåt, är det någon som har erfarenhet om dessa gummirep kan ge efter efter en stund panik. Jag är rädd att dessa skulle brista och ge hästen en rejäl snärt.

Vet en som hade hästen uppbunden i gummi rep (vet ej vilken typ) i transporten och när bommen var borta och de skulle backa ut fick de inte loss uppbindningen och hästen backade och det slutade med att personen som stod längst fram fick en skada i huvudet som gör att personen aldrig blir som vanligt igen. Därav min rädsla...

Alla svar är välkomna! Om ni har tips.. hur har ni löst era uppbindningsproblem?
 
Sv: Binda upp häst, gummirep?

När hon förstår att hon är uppbunden kastar hon sig bakåt. Går på bara några sekunder... Hon förstår mycket väl när man ger tryck i grimman att hon ska gå framåt alt. backa/bakåt. Så hon brukar vanligtvis ge efter när det är tryck, undantagsvis då när hon är uppbunden. Men just när man kommer till att binda upp henne tar det inte mer än några sekunder innan hon blir rädd.
 
Sv: Binda upp häst, gummirep?

ja du, lite allt möjligt, undersöker ryktlådan, tar några steg fram o tittar på hästgrannen, backar lite åt sidan m.m. Inga större problem men min önskan är att hon ska stå uppbunden så man slipper "vaka" över henne så fort man ska borsta, sadla m.m.
 
Sv: Binda upp häst, gummirep?

Gummirepet ger en j**la rekyl om det lossnar. Då kommer fästet och eventuell bit vägg farande i otäcka hastigheter.

Har du provat att binda i halsring så att den inte känner något tryck i nacken? Jag skulle haft ett rep som gick från hästen - genom ringen i väggen - tillbaka till mig. På så sätt kan jag ge efter om den skulle börja backa. Då har den inget att kämpa emot och lugnar sig snabbt. Sedan smackar du fram den, och berömmer. Ge ett hönät som den kan pilla med om den ska stå "uppbunden" länge. Öva ofta.


Jag håller inte på med det där att binda fast hästar i huvud och hals, för att sedan låta dem kämpa tills de ger upp. Vet att det finns ett gäng människor som propagerar för den metoden - och visst, om nu hästen inte slår ihjäl sig under "träningen" så kommer den ju sluta kämpa emot uppbindningen efter en sådan behandling.
 
Sv: Binda upp häst, gummirep?

För länge sen läste jag om nån som hade liknande problem, de använde säkerhetsbälten som uppbindning och då lärde sig hästen att om den ryckte för hårt så blev det direkt motstånd. Tror t.o.m hästägaren konstruerade en uppbindning med samma verkan men med rep i ställe för säkerhetsbälten.

Din häst har nog lärt sig att om den slänger sig så kommer den loss...
 
Sv: Binda upp häst, gummirep?

Ja det är klart, det kanske blir lite jobbigt.
För min gäller "less is more". Fastbunden=jättestressad. Är han lös går det finfint. Ger honom lite hö som jag gömt lite morötter eller frukt i så att han håller sig sysselsatt. Då står han still, vill han gå så får han.

Fast det hjälper ju inte dig att hålla honom bunden:crazy:
 
Sv: Binda upp häst, gummirep?

Jag skulle sätta en logerlina eller liknande genom uppbindningsringen så när hon kastar sig bakåt så följer linan med men hon är inte lös. Sen är det bara att ta fram henne igen.
 
Sv: Binda upp häst, gummirep?

Kan du inte ha en grimma kring halsen eller en halsring, så att hon slipper trycket i nacken?
 
Sv: Binda upp häst, gummirep?

Jag hade tränat bort problemet. Kunde jag inte hade jag tagit hjälp av tränare på sånt/problemlösare.

Annars kan du testa köpa The Safe Clip. Det är en hake som inte går sönder som man drar repet igenom och kan ställa in hur mycket friktion man vill ha då hästen drar. Det blir ansträngande för hästen att dra. Men iom att den ger efter så får de inte full panik.

Men jag hade helst tränat bort det. Det är inte alltid man har alla saker med sig och ibland kan det vara bra om man kan binda upp normalt utan att behöva riskera att de sliter sig.

Din häst har lärt sig att det går att komma loss. Det lönar sig alltså för den att rycka. Så då kommer den fortsätta lösa sitt problem med att den får en klaustrofobisk impuls då den sitter fast. Man kan lära dem att hantera den impulsen istället och vänta.
 
Sv: Binda upp häst, gummirep?

Bind upp henne med säkerhetsknut där du har en vägg relativt nära rumpan o smacka eller t o m ha en sopkvast/ spö för att driva framåt om den börjar dra. Det ska t o m räcka om man står lite bakom den o skrämmer den lite om man nu inte hinner hämta redskap.

Hjälp den med hur den ska agera= gå framåt så släpper trycket- inte bakåt.
Led den framåt. ja det finns många sätt att få ett flyktdjur att röra sig framåt istället.

Bind gärna upp den i boxen mkt mer istället för gången. Den ska då bindas upp kort så den inte får kraft att kasta sig. Lär den vad -Stå stilla! betyder
Beröm när den gör rätt!!

Din anekdot om transportolyckan- man har släppt lös hästen INNAN man tar ner bakbommen!

Gillar inte alls dessa gummirep där hästen själv ska "lära sig" den hårda vägen där nacken redan kan ha blivit förstörd för all framtid. Deras reklam där de spolar en mager stackars unge i ansiktet gör att jag mår illa av provocerandet.
 
Senast ändrad:
Sv: Binda upp häst, gummirep?

Kan också skriva under på att ha en vägg nära bakom, då minskar kasta sig loss beteendet drastiskt. Jag flyttade min unghäst till uppbindingsplatsen längst bak i stallet där det var bara någon meter till bakdörren. Då slutade hon attt backa tills det tog stopp och sedan slänga sig. Ett par gånger med sopkvasten på skinkorna när hon började backa funkade också bra som framåtdrivning för att häva beteendet.

Har idag en häst som inte kastar sig alls.
 
Sv: Binda upp häst, gummirep?

Kan bara hålla med dom som tycker vägg nära rumpan.
Men även nyficken på hur hon står uppbunden är det med två rep ett från höger och ett från vänster eller är det ett rep rakt fram.

Har själv en häst som inte tycker om att stå uppbunden med 2rep då backar han tills det tar i mot för att sedan göra ett ryck med huvudet och han är lös medans med 1 rep aldrig har gjort det.

Även nyfiken på hur din tarsig loss, är det som min gör eller säjer det bara pang utan att sträka repen först.

Kram
 
Sv: Binda upp häst, gummirep?

Finns olika tricks.
Först skaffa ett bra grimma, en utan såna karbin fästet.
Sen binda du henne högt! på ett krafftig trä gren eller från tak bjälken.
Good Luck ;)
 
Sv: Binda upp häst, gummirep?

Konstigt nog är mina häst likadan. När jag binder henne i boxen med grimma och ett grimskaft i gallret funkar det bra. Men när jag tar ut henne i stallet och tar ett grimskaft i vardera sida backar hon tills motståndet kommer och då blir hon rädd och sprätter tills hon kommer loss.

Hur löste du ditt problem? :)
 
Sv: Binda upp häst, gummirep?

Jag har förtöjningsfjädrar i gummi på uppbindningsrepen.
Då blir det inte stumt om hästen kastar sig och går inte sönder heller och skulle de gå sönder blir det bara stumt så ingen kan göra illa sig pga gummit iaf.

Min lilla häst kom också på att han kunde kasta sig bakåt, framförallt när han började bli uttråkad och när det tog stopp fick han panik.
Jag stod då bakom honom och petade på rumpan med ett spö så han tänkte framåt istället.
Tog ett tag att få bort det men nu är det extremt sällan han får för sig att göra så :)

Såhär ser förtöjningsfjädrar ut:
WA_70355_20_4697.jpg
 
Sv: Binda upp häst, gummirep?

Först att lära in är att smackning alltid betyder att gå fram även när man står på gången, i början kan det bara bra med ett spö som förstärker detta (inte slå utan dutta) och stå snätt bakom så du kommer i en framåt drivande position mot hästen, välj att pysla med bakdelen ibörjan så du lätt hamnar i denna positionen.

Själv har jag inte kommit så långt att jag vågar lämna han för att hämta grejer och troligtvis kommer jag inte att göra detta då han bara står uppbunden på detta viset när vi åker i väg och tränar,
Hemma står han uppbunden med ett grimskaft.

Kram och lycka till
 
Sv: Binda upp häst, gummirep?

Jag band alltid min häst i balsnöre för att slippa trasiga grimmor..

I övrigt är det som sagt bara att träna och vara förutseende. Kanske binda hästen på andra sätt.
Min häst var så pass väluppfostrad i övrigt så det gjorde liksom inte så mkt att hon slet sig. När hon slet sig så drev jag bara tillbaka henne och band henne igen. Är lite lättare att vara koncevent med det när man slipper hämta nya grimmor/grimskaft utan bara behöver fixa balsnöret. ;)

Det bästa är ju om man är så pass förutseende att man kan få fram hästen innan den börjar slita sig.
Kanske det tom räcker att smacka/"jaga" fram den när den sliter?
 
Sv: Binda upp häst, gummirep?

Glömde, smackning skall komma när hästen börjar tänka bakåt det är försent när repen redan börjar bli sträkta.

Kram
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 182
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Måste man börja om med alla nya hästar man köper? Jag har haft två treåringar och två fyraåringar. Fyraåringarna var travare så där...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
12 289
Senast: MiniLi
·
Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 561
Träning Sto, 7 år i riden i Holland, fått ett föl, ska vara riden tidigt förra året (mycket oklart) har haft diverse problem med låsningar och...
Svar
6
· Visningar
1 370
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp