Billig månad, igen?

Sv: Billig månad, igen?

Var tvungen att spräcka mitt sparkonto då hunden skulle till veterinären :( tack och lov att jag har snälla föräldrar att låna av, jag skäms! Har lyckas sälja iväg lite grejer också.

Har räknat ut mina fasta kostnader, fyfan säger jag bara!


Hyra + bilplats: 5075
Mobil: 138 (denna går ut om 3 månader)
Mobil: 500
Bil: 500
Bredband: 112
Träning 433
A-kassa: 116
El: 300
Radiotjänst/kvartal: 519 (vad blir detta per månad, jag är kass på räkna... :D )
Spotify: 50
Folksam: 270
Fonder: 300
HSB årsavgift: 25
Fonder: 300
Bensin: cirka 700

Blir totalt avrundat uppåt 8400 kr (räknade inte med tv/radio nu) det är ju som hittat, or not.

Men du har räknat Fonder två gånger, ska det vara så? :)
 
Sv: Billig månad, igen?

KL
Har insett att när man får högre inkomst kommer utgifterna som ett brev på posten...

De utgifter som jag har idag är:
Hyra: 3000:-
El: 250:-
Bredband: 300:-
Fack+A-kassa: 150:-
Tandläkare: 80:-
Telefon: 350:-
Stallhyra: 2500:-
Skoning: ca 1000:- var åttonde vecka
Bilförsäkring: 400:-
Bensin: max 600:-
Mat: 1000-1500:-
Tåg: 1000:-
Sparande: 600:- fonder
Lån: 1000:-
CSN: 600:-

Vilket blir 11 500:-. Jag torde att jag skulle bli rik när jag började jobba...
Får ut mellan 14´och 16´. Varierar då jag får timlön, men jobbar 40 tim/v.

Är det sluta med hästar som gäller för att man skall kunna få ordentligt med pengar över varje månad? (vilket jag inte vill ;))
 
Sv: Billig månad, igen?

Här ska jag nog vara med!
Just flyttat (ok, tre veckor sen) till egen lägenhet och nog inte riktigt insett att jag har fasta utgifter. Bodde hos föräldrarna innan och betalade hem, men relativt låg "hyra"
Så nu ska jag försöka klara mig som student utan lån, har bidraget på 2800(?) Och sen jobbar jag resten.

hyra:2972:- inkl värme och vatten+tv
el:inte fått första räkningen, 100?
bil:800
bränsle:räknat 1000:-
internet:250:-
mat+hygien:1500:-
mobil:767:- (ska byta abonnemang)

Vilka utgifter har jag glömt nu...
Alltså behöver jag få in MINST 7400:-....

Vad för bra snåltips har ni?
 
Sv: Billig månad, igen?

De här tipsen är de jag kan komma på just nu:

- Spar eventuella brödkanter och "ändar" på limpor i frysen och gör egna brödsmulor av. Nu är inte brödsmulor en stor utgift, men många bäckar små!
- Blir det någon korv, köttbulle eller köttbit kvar efter middagen? Lägg dessa i en "pytt-i-panna"-burk i frysen och ät när du fått ihop tillräckligt, bara att koka potatis till.
- Matlådor och storkok!
 
Sv: Billig månad, igen?

Smart med "pytt-i-panna-burken". Det har jag aldrig tänkt på, men ska ta det tipset för jag har så ont av att slänga mat. Vi har höns som får en del rester, men inte köttrester och sånt så det slängs ofta om det bara blir nån liten grej över.

Vi kör billig månad nu med pga att vi inte vet om vi fått igång föräldrapenningen än. Hoppas att pengarna kommer in som dom ska nu i februari, men tills dess att vi vet snålar vi så de pengar vi har på kontona nu kan betala räkningar tills FK har löst sig.

Ska fundera på vad jag själv har för tips att bjuda på. Vi levde på väldigt lite pengar den första halvan av 2000-talet då vi flyttade runt och fick byta jobb, min man gjorde lumpen, jag pluggade osv. Kändes som vi ständigt började om på nya ställen och med nytt jobbletande och var dömda att för alltid ha lite pengar. Nu har det ordnat sig sen många år, men det tänket och allt jag lärde mig under dessa år kommer nog alltid hänga med. Sen dess tänker jag nästan alltid billigt, men ändå eko så gott det går när jag planerar mat även om vi också unnar oss saker i matväg. Spanar alltid efter extrapriser, kollar kg-priser osv. Köper i princip aldrig typ hämtmat, men OM vi gör det så kör vi på vårt favorit thai-ställe där vi dessutom vet att man får mycket mat så det räcker till dagen efter också.
Skriver in dom tipsen jag har här direkt.

Dryga ut grytor och soppor med diverse billiga grönsaker och annat så räcker det längre och till fler. Vitkål är min personliga favorit att dryga ut med för det gillar jag så mycket. Annars är det bra med linser och bönor. OM du nu måste ha kött i, lura ögat lite genom att skära allt i mindre bitar och dryga ut grytan, eller vad det nu är, med annat så "räcker" köttet till mer alternativt du kan ta mindre kött från första början.
Rotsaker är billigt och gott. Ugnsrostade blandade rotsaker med flingsalt och rosmarin är MUMS!

Gör veckosallad så har du billiga grönsaker färdiga till varje måltid:
Koka upp ½ dl socker, 3/4 dl vinäger och 1 dl rapsolja och låt svalna.
Strimla 1 liten purjolök. Riv 500 g vitkål och 500 g morötter. Blanda ihop grönsakerna och häll på lagen. Förvara i en tätslutande burk i kylen så håller salladen i en vecka.

Potatis- och korvgratäng:
Skiva potatis tunt och koka någon minut i saltat vatten. Skär en stark chorizokorv eller liknande i tunna slantar och blanda korv och potatis i en ugnsfast form. Slå på ca 2 ½ dl matgrädde och strö över riven ost (kanske av en ostskalk du har så behöver du inte köpa riven ost eller slänga ostskalken du redan har). Grädda tills det fått fin färg.
Denna gratäng har vi gjort mycket. Det är inte mycket korv som behövs, vi har alltid bara tagit en och skivat väldigt tunt istället och det är extra gott att ha en riktigt stark korv som ger mycket smak (kanske hittar du korv på extrapris och kan frysa in?). Gott (och fint) att byta ut lite av potatisen till skivad morot.

Pestopasta:
Nykokt pasta
Pesto efter valfri mängd
Lite riven ost
Salami
Inte mycket salami som behövs och givetvis kan du komplettera med annat du har i kylen. Men detta är en god grund.

Vitlökspasta (detta är som godis om man gillar vitlök!!):
Koka spaghetti al dente (måste vara al dente, blir inte alls lika gott annars)
Häll av vattnet och skölj snabbt i svalt vatten. Blanda i mycket olivolja och mycket finhackad vitlök. Salta, peppra och om du vill och har så blanda i lite chiliflingor. Bara denna grunden är verkligen som godis, så himla gott! Sedan varierar vi lite med tillbehören beroende på vad vi har hemma, men cocktailtomater och bladspenat är favoriten i. För mig räcker det så, jag behöver inget annat och det behövs definitivt inget kött i detta.

Falsk hummersoppa
1 gul lök, hackad
3 morötter, finrivna
1 msk vetemjöl
vatten
1-2 grönsaksbuljongtärningar
salt & peppar
cayennepeppar
persilja

Fräs lök och morot i smör och pudra över mjölet. Häll på vatten så det täcker morötterna. Lägg i buljongtärningarna. Koka upp och koka tills grönsakerna är mjuka. Smaka av och krydda med salt, peppar, cayenne och persilja.

Mmm, nu sitter jag här och blir hungrig ju!
 
Sv: Billig månad, igen?

Smart med pytt i pannan! :)

KL

Jag är med, även om jag från och med den 19'e får aktivitetsersättning = ca 1200:- mer än tidigare. Meeen.. Det är fortfarande lite pengar och självklart kommer el räkningen den här månaden (dåligt avtal & 3 månader i taget) så den tar antagligen upp de "extra pengarna". Såklart går mitt högkostnadsskydd för medicinerna ut 23'e också.. Sist men inte minst så ska hunden till veterinären på måndag & försäkringsperioden har gått ut. :wtf:

Återkommer på onsdag hur jag ska försöka lägga upp min budget under mars + skriva upp några saker jag har i frysen om någon har tips vad man kan göra med det.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 870
Senast: Squie
·
Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
12 413
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 265
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 148

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp