Billig månad, igen?

Sv: Billig månad, igen?

För mig går det ganska bra.. Har ca 4000 kr kvar men då har jag inte fört över tänkt summa till mina sparkonton än.

Det här är mina fasta utgifter:
Mat inkl hygien och förbrukningsvaror: 1500 kr
Hyra inkl motorvärmare: 3000 kr betald
CSN: 565 betald
Radiotjänst: 173
El: 200
Bredband: 199
Hemförsäkring: 47
Bränsle: 600
Försäkring bil: 2651 kr/år, betalas per halvår
Skatt bil: 1200 kr/år
Tandläkare: 70 betald
A-kassa + fack: 380
Mobil: 250 + spotify 99 kr = 349 kr
Mat till Max: 659
Försäkring Max: 270 kr/mån (3240/år) betald
Fritid (skidåkning, ev hundkurs, ridning, bio, fika): 700
Busskort: 710
Sparande: 500 kr

Total summa: 9922. Får ut ca 17000 efter skatt. Kommer snart gå ner på 75% och därmed få ut ca 14000. Det som blir över för jag över till fyra olika sparkonton med olika syften. Max är alltså min hund om nån undrar :p

Ser ni någon kostnad som går att dra ned på? Givetvis fritiden eftersom det är frivilligt ;)
 
Sv: Billig månad, igen?

Som du säger är väl typ fritiden det enda, allt annat måste man väl som ha? :)

KL.
Jag har nu 627 kr kvar som ska räcka til mat och ev. nöjen. Har ju min tusing där på sparkontot - inte röra!!
 
Sv: Billig månad, igen?

Jag funderar på att byta hundförsäkring till en billigare. Spotify skulle jag ju kunna säga bort :o
 
Sv: Billig månad, igen?

Jag måste vara med här för att lära mig leva billigt. Hur fan gör man? Har för mycket fasta kostnader som jag bara inte får ner :(
 
Sv: Billig månad, igen?

Det ÄR svårt, jag har också väldigt mycket fasta utgifter tyvärr. Det handlar om att laga billig mat, sätta köpstopp för onödiga saker, det är verkligen inte kul, men det går!
Testa skriva upp dina fasta utgifter här så kanske nån hittar nåt som går att dra ner på? :) tänkte själv göra det nån dag!
 
Sv: Billig månad, igen?

jag skulle ock¨så vilja dra ner mina kostnader rejält eftersom att jag inte har så hög lön och det skulle vara kul att få penagar över att köpa kläder och smink för. Alldeles för mycket pengar går på mat känns det som, men jag kan verkligen inte få ner den summan? 3000 kr ungefär på en person.

Lön: 11500kr

Hyra: 3300kr
Bensin: 700
Mobilräkning: 300 kr
Glossybox 139kr

Det där är dom fasta kostnader jag har.

Men maten som sagt.... hur fan får man ner kostnaden..:P
 
Sv: Billig månad, igen?

Äter du ute mycket eller köper du faktiskt mat i mataffär för 3 000 kronor på en månad? Självklart kan man säkert lyckas med det men man kan också lyckas köpa för betydligt mindre om man tänker efter lite. Kolla i veckobladen vad dom är extrapris samma vecka och planera efter det. Brukar vara ett säkert tips från ekonomiska personer!
 
Sv: Billig månad, igen?

Storhandla och storkok :) linser/bönor är billig mat och går att göra goda saker på!
 
Sv: Billig månad, igen?

jag äter aldrig ute i princip kan bli MAX/Pizza kanske en-två gånger.
Jag köper för 3000 kr i mataffär och det är dessutom på willys eller ett stort Ica maxi. Jag köper inte dom dyraste varorna heller utan köper ofta ica basic och liknande. tack för tipset om veckoblad
 
Sv: Billig månad, igen?

storhandla har jag testat ett par gånger och det blir inte billigare eftersom att jag köper exakt samma grejer som jag gör när jag handlar varannan dag :S. Bönor och linser är jag tyvärr inte så förtjust i
 
Sv: Billig månad, igen?

Mysko. Borde ju inte dra iväg så mycket tycker man. Jag var inte heller så förtjust i bönor/linser förut. Men med rätt tillbehör blir det gott. Hur har du testat äta dom?
 
Sv: Billig månad, igen?

Köper du mycket "färdigmat" eller gör du oftast maten från grunden?
 
Sv: Billig månad, igen?

köper kanske 3 st färdigrättsförpackningar till lunch på en månad. Resten lagar jag från grunden
 
Sv: Billig månad, igen?

Ja det kanske kan bli gott om man hittar något bra recept. Får kika på det..

Jag inser ju att något fel måste jag ju göra eftersom det drar iväg så mycket. men jag är inte intresserad av vegetarisk mat utan köper rätt mycket kött, har någon form av kött till alla maträtter
 
Sv: Billig månad, igen?

Skriver du matlista innan du går till butiken eller handlar du lite av allt möjligt?

Men - kött är jättedyrt!!!
Jag har alltid sagt att jag aldrig skulle överleva som vegetarian för jag gillar inte så mkt grönsaker och gillar inte quorn och så. Men samtidigt VILL jag äta mindre kött pga miljöbelastningen och hur köttdjur lever och blir slaktade. Så nu under en månads tid har jag utmanat mig själv i att testa fler vegetariska rätter. Vissa rätter har varit jättegoda medans andra varit mindre goda. Men man får ju testa sig fram. Saker jag inte gillat innan har jag gett en chans till! Dessutom blir det SÅ billigt! Sambon räknade ut igår att denna veckan (söndag-söndag) kommer vi ha ätit för ca 300 kr (vi handlar för några dagar i taget för tillfället)!

Ge det en chans! Köp lite olika grönsaker, bönor, linser och testa. Ta en grönsak du gillar och googla recept på det. Jag gillar tex broccoli och sparris så vi har ätit både broccolsoppa och sparrissoppa - hur gott som helst!
 
Sv: Billig månad, igen?

Har du testat att spara kvitton i en månad för att verkligen kunna se vad det är du köper? Annars är det mitt bästa tips, då märker man var det skenar iväg :)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 870
Senast: Squie
·
Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
12 413
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 265
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 148

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp