Billig månad, igen?

Sv: Billig månad, igen?

Köttet kan säkert vara boven om du nu äter det varje dag, flera gånger om dagen...
Tycker tyvärr så många är inskränkta när det kommer till vegkost, visst behöver man inte bli heltidsveg men det blir billigare och ja bättre för miljön osv. Har du testat?
 
Sv: Billig månad, igen?

Hade kunnat dra ner på kött men då blir nog inte sambon varken glad eller mätt ;)

Jag har det ganska så tight den kommande tiden tills csn den 25:e har slagit ut det per dag och försöker inte handla mer än det åt gången. Men det drar iväg lätt :(
 
Sv: Billig månad, igen?

Ladda ner appen "matpriskollen" och köp kött där det är billigast (alltså i princip aldrig ica maxi;))
 
Sv: Billig månad, igen?

Tycker jag har kollat över allt som går, men kan liksom inte komma lägre. Mitt matkonto är extremt litet. Matintresse noll, kan äta grus i tre veckor i streck och inte bry mig ett jota.

Nu har jag iofs två hästar, men de räknar jag under en annan post, och den ena ska säljas men annars bor jag billigt osv.
 
Sv: Billig månad, igen?

Var tvungen att spräcka mitt sparkonto då hunden skulle till veterinären :( tack och lov att jag har snälla föräldrar att låna av, jag skäms! Har lyckas sälja iväg lite grejer också.

Har räknat ut mina fasta kostnader, fyfan säger jag bara!


Hyra + bilplats: 5075
Mobil: 138 (denna går ut om 3 månader)
Mobil: 500
Bil: 500
Bredband: 112
Träning 433
A-kassa: 116
El: 300
Radiotjänst/kvartal: 519 (vad blir detta per månad, jag är kass på räkna... :D )
Spotify: 50
Folksam: 270
Fonder: 300
HSB årsavgift: 25
Fonder: 300
Bensin: cirka 700

Blir totalt avrundat uppåt 8400 kr (räknade inte med tv/radio nu) det är ju som hittat, or not.
 
Sv: Billig månad, igen?

KL
Jag har enorma bensinkostnader pga pendling, har blundat en del för det, det kommer att förändras, men jag vet inte riktigt hur. Kommer pendla framöver också, men oklart om det är lättare/billigare med buss.
 
Sv: Billig månad, igen?

Köp kött på halva priset, affärerna brukar sätta ner kött som närmar sig bäst före-datumet. Söndagkvällar eller måndagmornar brukar det finnas :)

Om du inte tillagar köttet direkt så frys ner det och ät senare i veckan :)



När jag var inne i en period jag verkligen höll i matpengarna så gjorde jag veckoinköpslistor.

Åkte och handlade en gång i veckan, ex söndag. Under hela veckan skrev jag upp på en lapp vad som tog slut och behövdes handla. Innan jag åkte och handlade kollade jag upp i vilken butik det fanns bäst priser på det jag behövde handla och sen skrev jag in allt med priser och allt i ett excel-ark som jag skrev ut och tog med till affären.

Sen handlade jag i princip enbart det som stod på lappen med full koll på vad allt kostade. På det viset blev jag extra snål och unnade mig inget onödigt - det spräckte ju budgeten :p

Sparade otroligt mycket pengar genom att bara hålla stenkoll på vad som verkligen behövdes och handla det.
 
Sv: Billig månad, igen?

I know :( jag och pojkvännen planerar att flytta ihop nu dock! Ska bara hitta en lägenhet, lättare sagt än gjort i denna stad.... så då kommer den utgiften att minska riktigt mycket!
 
Sv: Billig månad, igen?

hm..men denna månaden fick jag extra mkt csn, det trodde jag alla fick?

Hur som helst, du kanske ha något hemma du kan sälja av? Gör mkt grytor och soppor och pasta med olika såser!

Japp! Men jag fick även extra mycket fakturor och oförutsedda utgifter ;)

Sälja av var faktiskt en bra idé! Ska kika här hemma om jag hittar något av värde :D
 
Sv: Billig månad, igen?

Hur går det för er? :)

Jag kom på att jag var tvungen att köpa tågbiljetter inför konsert så där sprack min budget och jag fick nalla på sparpengarna... Har 200 kr kvar på kontot nu så är lycklig över att jag på fredag flyttar hem till mina föräldrar någon vecka (får mat där, hallelujah!!) och kommer sen även att få mat på Scandinavium tills CSN kommit.

Och sen råkade jag köpa ett par jeans också, men med tanke på att de kostade 60 kr istället för 400 kr så var det faktiskt värt att äta nudlar ett par dagar :D
 
Sv: Billig månad, igen?

Kommer även bli billigare med mat osv när vi flyttar ihop, blir oftast jag som handlar då jag har affären på vägen hem från jobbet...
 
Sv: Billig månad, igen?

Förresten, mina fasta kostnader:

Inkomst ~10 000:-

Hyra: 4500:- (:nailbiting::nailbiting:)
Bredband: 220:-
Radioavgift: 173:-
El+värme: 100:-
Transport (buss): 300:-
Hundmat: 200:-
Mat: 1500:-
Nöjen: 800:-
A-kassa: 220:-
Mobil: 400:-
Spotify: 100:-

= 8513:-

Ungefär varannan månad tillkommer även resor hem, vilket brukar gå på 800:- t/r.

Så ja, jag har inte råd att leva rikt direkt...
 
Sv: Billig månad, igen?

Visst är det hemskt när man verkligen räknar ihop allt :blush: man tänker ju annars "inte är det så mycket".....
Måste ta och räkna ut mina matkostnader också, nöjen är typ uteslutet just nu :D
 
Sv: Billig månad, igen?

Jag hoppas att jag kan ställa frågan här, det känns lite onödigt att starta en helt ny tråd.
Nu i höst kommer jag antagligen att flytta (om jag kommer in på utbildningen jag tänker söka) och jag har redan börjat tänka lite när det gäller pengar. Tänkte därför höra med er om det här är en "rimlig" plan att försöka leva/planera efter.

Inkomst (bidrag+studiebidrag): 9000:- (om jag förstått det rätt)
Boende (inkl el, bredband, hemförsäkring): 3500:-
Mat (inkl "gottis"): 1500:-
Hygien: 200:-
Försäkring (tandläkare & personförsäkring): 220:-
Transport (kommer antagligen sänkas när de presenterar student-rabatten): 790:-
Spotify/Netflix: 200:-
Mobil: 300:-
Sparande: 500:-
Kvar att "leva på": 1790:-

Låter det här rimligt? Har jag missat någon post? Räknat för högt eller lågt?
Kan tillägga att varenda krona som blir kvar varje månad kommer att sättas in på sparkontot!
 
Sv: Billig månad, igen?

Jag har levt på studiebidrag i en lägenhet med samma hyra som du kommer ha - var inga som helst problem att få ekonomin att gå ihop!
 
Sv: Billig månad, igen?

Visst är det hemskt när man verkligen räknar ihop allt :blush: man tänker ju annars "inte är det så mycket".....
Måste ta och räkna ut mina matkostnader också, nöjen är typ uteslutet just nu :D

Ja verkligen! Alla små utgifter som när man lägger ihop dem blir ganska mycket pengar... :o
 
Sv: Billig månad, igen?

Hoppas att ni hittar något snart.

TS:
Jag är inte med denna månaden, denna månaden har jag en hel del utgifter så det är omöjligt att ha snålmånad. Nästa måndag är jag dock på :)
 
Sv: Billig månad, igen?

Jättebra att planera in ett sparande! inte alla som tänker på det :)

Jag har alltid billig månad :p Det är så jag lever, har alltid gjort. Hej smålänning liksom.

Såhär ser en normal månad ut (ungefär). Vi är två som delar på det mesta utom hästarna och mina privata grejer
inkomst 9000 (csn) + hans lön ca 18k (24 innan skatt)
Hyra inkl fasta avgifter (tv, bredband, el): 2500
Mat: 800
Telefon: 300
Fondsparande: 100
Katterna: 200

Stallhyra: 2000
Foder: 450 (kommer stötvis, ffa mineraler som köps in i stor mängd några gånger om året)
Hovslagare: 450 (ca 1200 var 9-12 vecka)
Försäkring: 400 (betalas årsvis)

Kvar att leka med; ungefär 2000, varav det mesta går till djuren på något sätt, tävling, veterinär, godis eller nåt sånt. Jobbar jag extra går det in på sparkontot. Just nu är det rätt tomt på sparkontot, bara 7000.. Det ska vara minst 10k innan sommaren.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 870
Senast: Squie
·
Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
12 413
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 265
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 148

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp