Billig månad, igen?

SoffiProppi

Trådstartare
Ny månad, ny tråd!

Betalade räkningar igår och det gick på 9000!! Så, jag har 1000 kr att överleva på fram till nästa "löning" (student). Denna månad kommer alltså bli väldigt snål.

Kommer behöva tips på mat, samt motivation för fasen vad jag är dålig på att spara...

Någon som är med mig? :banana:
 
Sv: Billig månad, igen?

Här har du en till!
Hade också räkningar på över 9000 (jävla januari + sjukt dålig lön p.g.a sjuk och tjänstledigt)
Efter att ha tankat bilen och sparat undan 1000 kr (jag har aldrig kunnat spara undan, nu jäääävlar) så har jag kvar 1500 kr att leva på!

Storkok känner du nog till redan :D jag gjorde en jättegod linsgryta häromdagen med kokosmjölk, linser,lök krossade tomater och habanero i :)
 
Sv: Billig månad, igen?

Här har du en till!
Hade också räkningar på över 9000 (jävla januari + sjukt dålig lön p.g.a sjuk och tjänstledigt)
Efter att ha tankat bilen och sparat undan 1000 kr (jag har aldrig kunnat spara undan, nu jäääävlar) så har jag kvar 1500 kr att leva på!

Storkok känner du nog till redan :D jag gjorde en jättegod linsgryta häromdagen med kokosmjölk, linser,lök krossade tomater och habanero i :)

Ja, januari är sannerligen inte snäll mot plånboken :D

Åh, linsgryta lät gott! Har du lust att dela recept? :) Just nu känns det bara som jag äter samma sak hela tiden, har verkligen ingen inspiration :(
 
Sv: Billig månad, igen?

Jag och sambon försöker testa olika vegetariska recept + göra så mycket av maten vi orkar från grunden. En trevlig sidoeffekt av detta är att det blivit väldigt billigt. Idag åt vi tex tomatsoppa med hembakad bröd och egengjord ricottaost. Vet inte exakt vad det kan ha kostat men soppan innehöll buljong, passerade tomater, morötter, pasta och vatten typ. Brödet innehöll mjöl, jäst, olja, vatten, salt och så penslade jag det med ägg och hade på vallmofrön. Osten gjorde jag av en citron, ett paket mjölk och två dl grädde. Så det är liksom inga dyra ingredienser. Vi blev jättemätta, det var jättegott och maten kommer räcka till imorgon också :D Är man ensam i hushållet blir det ju minst fyra dagars mat!

Vi gjorde falafel för någon dag sen med egengjorda pitabröd, också jättegott och billigt!

Så, skippa köttet och spara pengar + gör en insats för miljön samtidigt :up:
 
Sv: Billig månad, igen?

Tillägg:

Jag gjorde förresten piroger häromveckan (iofs med köttfärs i men jaja) som jag sen fryst in. Jag är sysslolös om dagarna för tillfället så äter alltid lunch hemma. Pirogerna är perfekta för det! Bara tina lite snabbt i mikron och så är lunchen fixad :) Innehållet i piroger går ju dessutom att variera oändligt!
 
Sv: Billig månad, igen?

Jamen absolut :)

- Koka 3 dl go green snabbkokta linser
- Fräs en lök med röd currypasta
- Tjofsa ner krossade tomater och kokosmjölk och en finhackad habanero.
Låt koka ett tag, sätt sen ner linserna och låt puttra så den blir tjock och fin.

Salta, peppra och sätt i berbere (en slags blandkrydda)

Har ätit den med quinoa till vilket passade riktigt bra idag åt jag med naanbröd, ännu godare :)

Den blev jättestark, så anpassa habanero efter eget smak och tycke!
Idag ska jag nog testa göra piroger på kikärtor med kidneytacofyllning! Älskar att bönor/linser/ärtor är så billigt :D
 
Sv: Billig månad, igen?

Jamen absolut :)

- Koka 3 dl go green snabbkokta linser
- Fräs en lök med röd currypasta
- Tjofsa ner krossade tomater och kokosmjölk och en finhackad habanero.
Låt koka ett tag, sätt sen ner linserna och låt puttra så den blir tjock och fin.

Salta, peppra och sätt i berbere (en slags blandkrydda)

Har ätit den med quinoa till vilket passade riktigt bra idag åt jag med naanbröd, ännu godare :)

Den blev jättestark, så anpassa habanero efter eget smak och tycke!
Idag ska jag nog testa göra piroger på kikärtor med kidneytacofyllning! Älskar att bönor/linser/ärtor är så billigt :D

Åh, låter så gott!

Haha, ja jag har hela skåpet fyllt med okokta bönor som jag raggar recept till :D
 
Sv: Billig månad, igen?

Tillägg:

Jag gjorde förresten piroger häromveckan (iofs med köttfärs i men jaja) som jag sen fryst in. Jag är sysslolös om dagarna för tillfället så äter alltid lunch hemma. Pirogerna är perfekta för det! Bara tina lite snabbt i mikron och så är lunchen fixad :) Innehållet i piroger går ju dessutom att variera oändligt!

Hur gör du med pirogerna? Alltså, "smeten"? :D Eller ja, brödet till dem?

Jag är dålig på matlagning... :angel:
 
Sv: Billig månad, igen?

Ja tänkte faktiskt prova mig på lite vegetariskt (bönor ftw), och har inte tänkt på falafel! Det är ju grymt gott! Tack för tipset! Och tomatsoppa måste jag göra, har en burk med skalade tomater i skåpet, så tror inte jag behöver köpa något till det :banana:
 
Sv: Billig månad, igen?

Ett till tips som jag brukar göra är att koka bönorna med tomatsås (kanske slänga ner några grönsaker) och servera med valfritt tillbehör. Det är ingen kulinarisk upplevelse överhuvudtaget men billigt och slinker ner :)
 
Sv: Billig månad, igen?

Jag anmäler mig. Har 1472 kr till mat och hygien denna månad och 600 kr till övrigt å då behöver jag köpa en ny huvudkudde.
 
Sv: Billig månad, igen?

Efter att ha storhandlat så har jag nu drygt 800 kvar att leva på... det här är kul... jättekul...
 
Sv: Billig månad, igen?

Jag kommer behöva flera billiga månader då jag bara kommer jobba 75% 4 månader. Så jag är på :D
 
Sv: Billig månad, igen?

Hejja oss!

Jag har anställning på 35 h/vecka, det suger, det skiljer ju 2-3000 i skillnad mot 40 h. Men företaget jag städar hos är för snåla för att sätta in mig på 8h/dag :(
 
Sv: Billig månad, igen?

Dålig stil :mad: För mig kommer det göra ungefär 4000 mindre per månad. Jag kommer kunna spara lite pengar men såklart inte så mycket som jag är van vid. Så då tycker jag det är lämpligt att se över mina utgifter :)
 
Sv: Billig månad, igen?

Jag vet :( snåla högre chefer (renovera kontor/omklädningsrum har dom då råd med...)

Tycker faktiskt egentligen att det är väldigt nyttigt! Jag har varit världens slösmaja, trots att jag hämtat ut runt 18000 kr förut, aldrig sparat undan, utan mer tänk; nu kan jag SHOPPA! Nu får man verkligen tänka till och planera maten osv :)

Så jag hoppas på att få heltid till slut så jag kan spara undan mer... jag vill ju kunna resa i sommar!

En fråga till "alla", hur mycket hade ni i räkningar denna månaden och hur mycket fick ni in i inkomst?
 
Sv: Billig månad, igen?

hm..men denna månaden fick jag extra mkt csn, det trodde jag alla fick?

Hur som helst, du kanske ha något hemma du kan sälja av? Gör mkt grytor och soppor och pasta med olika såser!
 
Sv: Billig månad, igen?

Jag hade standard räkningarna, lärade panikshoppa ett par skor för mina gick sönder och fick lägga ut 2000 kr mer på katten än vanligt denna månad med undersökning, medicin å så vidare.
 
Sv: Billig månad, igen?

Oj 1000 kr i en månad? Det känns ju som en utmaning. Jag håller på att spara till min resa i vår så jag har satt en budget på 1000 kr i veckan (men har använt mindre dom här veckorna). Då bor ju jag i ett lite dyrare land också. Men ska absolut följa tråden och ta tips! :)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 870
Senast: Squie
·
Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
12 413
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 265
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 148

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp