Billie har börjat halta....

Sv: Billie har börjat halta....

Gud så tråkigt..

Jag tycker inte att det är något att skämmas över om du beslutar dig för att låta henne gå. Men som jag sagt tidigare har jag hört om hundar som varit RIKTIGT illa däran men blivit som nya efter simning..

Jo jag har försökt med det så mycket jag har kunnat.

Det är så jobbigt, jag vill bara slå ifrån mig allt....

Är du säker på att det är pga HD:n hon haltar? Kan ju vara något annat också...

Min förra tik var aldrog röntgad. (Tog över henne strax före 4 års ålder o såg ingen ide med det hela). Hon hade ändå dåliga höfter o armbågar. Det vet jag, men ej vilken grad det var. Hon hade ont mellan varven redan när jag fick henne. Blev dock sämre för varje år..

Jag kom på att motion i lagom dos var bäst för henne. Första åren motionerade hon rejält bla genom att springa med när vi körde häst. Men sista året kunde hon inte följa med längre, sorgligt nog då hon tyckte det var så kul, för då blev hon halt på kvällen o dagen efter. Om vi tog en lugn dag en dag så var hon stel o hade ont på samma sätt.

Men om jag varje dag promenerade ordentligt så hon blev mjuk o smidig mådde hon bra. Kunde vara lite stel på en gång när hon klev upp efter vilan, men det gick fort över.

Enligt en vet. jag känner skulle jag försöka gå i uppförsbacke varje dag för att tvinga henne att sträcka ut o mjuka upp sig ordentligt. Märkte stor skillnad när jag började med detta.

Fick ta bort henne för bra precis ett år sen pga cancer, taskiga levervärden o vätska i buken som inte ville ge sig. :cry: Hon blev 8½ år gammal.

Senast ändrad:

Nej jag är inte säker på att det är pga HD:n hon haltar men misstänker så. Hon släpar liksom ena benet efter sig, vill inte lyfta ordentligt och tån på tassen drar i marken. Det är inte mycket men tillräckligt för att även min ickehundägande kille skulle se att: "hon går lite konstigt va? det ser som om hon haltar..."

Jag vet att jag måste/bör åka ut till Audell igen för en bedömning till men just i detta ögonblick orkar jag inte ens tänka på det.

Regelbundna promenader har varit bra för Billie också. Vi har även gått i uppförsbackar och jag har massera henne lite lätt (då hamnar hon i extas och slocknar nästan).

Hon leker inte lika mycket längre. Och det är en bustokig hund.

Ajdå..:(

Men hur pass musklad är hon i bak? Har hon inte rejält med muskelstöd där kommer hon garanterat halta.

Nej, du måste inte skämmas.

Du vet själv hur mycket du och hon orkar, och att hon har usla höfter. Det är inget som går att fixa, det du kan göra är att vara uppmärksam på hur hon mår, och se till att hon har livskvalitet samt jobba med hennes muskulatur.
Känner man att den börjar försvinna, eller att hunden har konstant ont, känns valet givet för mig. Därmed inte sagt att det är fruktansvärt svårt att fundera kring.

Hur länge har hon haltat? När/ hur tror/vet du att det började?

En stor kram till dig och vovven!

Svårt att bedöma. Inte mindre än för tre månader sen iaf. Hon tappade lite efter diagnosen (drog in på cykel-/joggingturer) men sen har det legat på ungefär samma nivå.

Tack.

Haltandet noterade jag först för ca 2 veckor sen (det har kommit gradvis). Jag kan inte minnas att det hänt något speciellt som kan ha orsakat det och jag var inte helt säker på att hon verkligen haltade eller om det var jag som var nojjig. Senaste veckan har det blivit värre och pojkens kommentar var det som bekräftade att "något" är på gång. Det sitter inte bara i mitt huvud.

Jag kan vara helt ärlig och säga (om än med gråten i halsen och klump i magen) att jag orkar inte mycket... :( Inte igen.

(Hur mycket jag än skäms för att säga det, så önskar jag att någon kunde säga till mig att det är dags att ta bort henne. Jag VILL inte... men ändå.)

Gud vad tråkigt att höra, blir så ledsen för eran skull:(

Det finns alltid 2 sidor av det hela, den ena att man Kan hitta ngt som förlänger hennes liv 'till varje pris', och den andra som säger-gör slut på det hela Nu.
Varför vänta tills det verkligen Blir värre? Är det verkligen rätt mot hunden att dra ut på det, trots att det finns X antal olika metoder man Först kan prova för att se OM det blir bättre, är det ngt Du är beredd på att göra?

Av dina inlägg att döma, så Nej. Du sa det själv, du orkar inte. Och jag förstår dig och tycker att du gör rätt.
Väldigt, väldigt tråkigt, men sant.

//Nikkis-som räknar dagarna till valpis blir 18 mån(han är bara 4 mån nu:angel:) så att vi kan röntga honom med, vill ha mitt på det torra innan jag kan pusta ut ordentligt.:o

Jag kan vara helt ärlig och säga (om än med gråten i halsen och klump i magen) att jag orkar inte mycket... :( Inte igen.

(Hur mycket jag än skäms för att säga det, så önskar jag att någon kunde säga till mig att det är dags att ta bort henne. Jag VILL inte... men ändå.)

*Säger till*

Nog är hon värd bättre än att leva med konstanta plågor, att inte kunna leka, hoppa och allt det som hon gillar att göra och som gör livet värt att leva för henne..
Det är ju så att när livskvaliteten försämras så pass och när man vet att det bara blir värre..Aldrig någonsin bättre, så anser jag att man gör hunden en otjänst om man inte avlivar..

Aj då! Det låter inte kul, stackars er :cry:

Mitt råd är att åka o kolla upp henne igen, så du har all fakta. Sen måste jag nog hålla med Gnist. Om hon inte kan ha ett liv fullt av lek o bus som hon älsker, är det då ett värdigt hundliv?

Även om beslutet är jobbigt att ta är det nog bättre för er båda om hon får sluta i tid. Det finns inget värre än att se gnistan i ögonen försvinna. Jag har sett det o det är inget jag önskar min värsta fiende ens. Ta bort henne före för det mår ni båda bättre av.

Det kan låta hårt, jag vet. Men tyvärr är det kanske det bästa..?!

(önskar att jag hade hunnit det, sista dagen var fruktansvärd för oss. Foxy låg bara o gömde huvudet under sängen o vägrade se på mig. Dagen före promenerade vi en kort prommis... Så fort kan det gå om man har otur.)

Hunden är redan dämpad till sättet. Blir lika hysterisk när det kommer någon på besök som förut, men annars sover hon nästan bara. Händer det nåt så är hon dock på. Hon sitter ibland och tittar på mig med jättestora ögon och jag klarar knappt att möta blicken.

Du märker oxå på din hund om den har tappat livsglädjen. du märker när det är dax, tro mig. du känner dina hundar så väl.
om du massarear benet(lite lätt), blir bättre eller sämre?

Hunden är redan dämpad till sättet. Blir lika hysterisk när det kommer någon på besök som förut, men annars sover hon nästan bara. Händer det nåt så är hon dock på. Hon sitter ibland och tittar på mig med jättestora ögon och jag klarar knappt att möta blicken.

*Skickar massa styrkekramar*

KramIor.gif

*kl*

Nu sitter jag nästan och bölar, lyckotårar!!

När jag först röntgade Billie och kontaktade försäkringsbolaget påstod de att min försäkring inte täckte detta. Ringde dem igen, pratade med en kanongo tjej som sa att den visst gör det. Bara jag kan visa papper på att hon varit kontinuerligt försäkrad innan jag köpte henne (iom att hon var över 4mån när jag bytte bolag).

Bolaget betalar rehabilitering (simning och sjukgymnastik) för Billie upp till en kostnad av 10 000kr om året... (På godkänt ställe.)

Jag trodde aldrig jag skulle ha råd med detta... Nu blir det proffessionellt hundsim ett tag framöver för att se om det hjälper.

Det där tvåsidiga myntet får snurra i luften ett litet tag till.... *lättad*

Jag får ju HJÄLP nu....! :bump:

Fast om pålagringarna blivit värre, lär det ju inte räcka bara med simning.

Kanske idé att kolla hur statusen är innan du börjar simma med henne..

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 150
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
975
Senast: igbest
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 678
Senast: fixi
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 061
Senast: snöflingor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Valp 2025