Billie har börjat halta....

Sv: Billie har börjat halta....

Mmm...

:crazy:

Har ju avlivat en hund förut och igår kväll kunde jag bara allt för väl föreställa mig hur det blir den dagen Billie tas bort. Är ganska trött idag.

Mmm...

Har ju avlivat en hund förut och igår kväll kunde jag bara allt för väl föreställa mig hur det blir den dagen Billie tas bort. Är ganska trött idag.

Usch jag förstår precis. Jag går redan nu och oroar mig hur det ska gå när Harley måste tas bort fast han är en pigg gammal farbror.
Jag tänkte även alltid att "Harley dör ju helt klart innan Douglas"..men så fick vi ju avliva Douglas akut i våras och ja..det är aldrig aldrig lätt...och det tar sån tid innan smärtan är över.:(

Vet precis vad du pratar om för min 11 åriga tik Jackie började halta efter löpet i feb å sen har d gått sakta men säker ut för har varit hos vet å d fin inget att göra... Å nu svajar hon bra på höfterna å sist ja va hos veten så sa han att hon antagligen inte har ont för hon visa inga tecken på d men ikväll så har hon börjat gnälla lite :(Så nu vet ja att d börjar bli dags att ta bort henne å d känns jäkligt tungt för ja va med när hon föddes å vi har gått igenom mycket...:cry: Men sen e ja lite fundersam hur ja ska gör a med hennes (Jackies)dotter Anno 5 år... Vet inte om ja ska ha med henne när ja tar bort henne eller lämna henne hemma för hon kommer bli ledsen vilket som :cry: Har någon ett bra råd hur jag ska göra:confused: Ursäkta om ja använder din tråd tänkte i med vi går nästan igenom samma sak så lånade ja den hoppas d går bra...

Mmm...

Tycker det är värst innan, med all ångerst
När det väl är över, ja då finns "bara" sorgen där
Inte för att det är lättare men ångesten förre är värre.

Jag har funderat på samma sak, om jag ska ha Loka med eller inte. De har ju blivit så otroligt tajta sedan jag fick hem henne i somras. Jag gillar tanken på att Billie får somna in med dem hon gillar mest runt omkring sig. Och jag tror Loka är lugn och klok nog att kunna hantera det. Men jag undrar iaf om det är klokt eller inte att göra så.

Tycker det är värst innan, med all ångerst
När det väl är över, ja då finns "bara" sorgen där
Inte för att det är lättare men ångesten förre är värre.

Jo det har jag också upplevt. Billie kommer ju inte att bli bättre, men hon kan säkert gå ett tag till ändå. Och att ta bort henne och veta det misstänker jag kan lämna spår av skuld och dåligt samvete. Samtidigt vill jag inte vänta för länge, så hon har tappat livsgnistan (vilket jag inte tror den här hunden någonsin skulle kunna göra) eller har så ont att hon lider.

Jag har funderat på samma sak, om jag ska ha Loka med eller inte. De har ju blivit så otroligt tajta sedan jag fick hem henne i somras. Jag gillar tanken på att Billie får somna in med dem hon gillar mest runt omkring sig. Och jag tror Loka är lugn och klok nog att kunna hantera det. Men jag undrar iaf om det är klokt eller inte att göra så.

Harley fick vara med när vi avlivade Douglas. Det kändes bra och han förstod precis.

Märkte du något speciellt på Harley då? Hur tog han det? (Om du orkar tänka på det.)

Halva dagen drog han sig undan (han var alltid i samma rum men en bit bort) och verkade mest ganska "kall".
Det lättade upp under dagen men han låg mest och sov eller vilade.
Jag försökte vara lika kall jag och inte klappa honom extra eller så.
Därefter tinade han upp och började bli som vanligt igen..och par dagar efter var han som pånyttfödd :crazy:
Efter att Douglas dog har han faktiskt varit en mycket piggare hund.
Det tog så mycket av hans energi tror jag att hålla reda på Douglas jämt (Douglas var en mycket energisk/hoppig/studsig/stöddig/överallt figur) och iom hur Douglas var så fick han kanske int all den uppmärksamheten som han trivs med. Nu har han nog glömt bort det hela. Eller åtminstone bryr han sig inte om det längre...vad skönt det hade varit om man inte var lika känslig...

Hursomhelst trór jag att det går jättebra med tanke på hur du beskrivit Loka. Jag gick ofta och oroade mig om hur Douglas skulle reagera när Harley dog. Jag tror han hade varit betydligt mer ängslig/orolig. Hursomhelst är jag ganska säker på att du inte har anledning att oroa dig. Jag tycker också att du ska vara "glad" att du fått en ny hund vid din sida. Det hjälper att ha en annan att bry sig om och skingra tankarna med..=)

Jag tror att även Loka kommer att leva upp efteråt. Hon får också vara en "dämpande nanny" för Billie idag och kommer rätt mycket i skymundan eftersom hon är så lugn. Och hon älskar verkligen uppmärksamhet, trycker sig hårt mot en när man klappar och så...

Tack.

Jag kan säga som så att jag har tagit Douglas avlivning bättre än något annat djur vi har tagit på. Just för att det kändes som att han fick ro, och vi fick ro. Dels pga hans mentalitet ..men också pga av bråcken/ryggen öht. Det var en hund man fick ha tummen i ögat på hela tiden. Jag menar inte att jag inte saknar honom, jag saknar honom något fruktansvärt!! Han var en frisk fläkt i livet, men jag kan nog uppriktigt säga att jag inte sörjer honom. Gråter jag gör jag det av saknad och inte av ånger och sorg. Det kändes helt enkelt rättvist mot hunden.

Vi hade inte Mixie med när vår gammellabbe Yla avlivades, men hon förstod ändå. Dock kan Loka vara ett stöd för Dig.

Däremot när jag tog bort min blinda häst så fick den andra hästen vara med, visst, det var tufft för henne, men hon förstod direkt och trots att de säger att hästar inte ska vara med vid sånt så funkade det.

Jag inte läst hela tråden, men när dagen kommer, du har möjlighet till en vet. som kommer hem till dig väl?

Jag inte läst hela tråden, men när dagen kommer, du har möjlighet till en vet. som kommer hem till dig väl?

Jag har inte funderat på det. Billie tycker det är skitkul att åka till veterinären så att ta det på en klinik känns inte helt galet heller. Hemma i Sala, där jag är uppvuxen, finns en liten personlig klinik med jättetrevlig personal som jag funderar på att anlita. De har dessutom en äng där de strör ut askan, Svartängen, där har jag andra djur och där vill jag även ha Billie.

Fast simning hjälper även mot kraftiga pålagringar som blvit värre. Men då ska det ske regelbundet. Är hunden rejält musklad ger det ett så fullgott stöd för leder och skelett att det belastas minimalt.
Det+ glukosamin kan göra underverk på de värsta hundarna!:)

Runt armbågarna finns inte detta stöd med muskler. Hade det bara varit höfterna så skulle jag köra och se vad som händer. I mina ögon är det armbågarna som får avgöra. Jag har haft två armbågshundar och helt klart så påverkas de mycket när det gör ont fram. Bak har de mindre vikt och de kan ta sig fram på tre ben, fram är det tyvärr värre :( Men hur länge armbågarna håller är ju upp till varje hund. En hund med mycket motor och stor vilja märks det kanske inte så mycket på. Man får gå på magkänslan...

Runt armbågarna finns inte detta stöd med muskler. Hade det bara varit höfterna så skulle jag köra och se vad som händer. I mina ögon är det armbågarna som får avgöra. Jag har haft två armbågshundar och helt klart så påverkas de mycket när det gör ont fram. Bak har de mindre vikt och de kan ta sig fram på tre ben, fram är det tyvärr värre :( Men hur länge armbågarna håller är ju upp till varje hund. En hund med mycket motor och stor vilja märks det kanske inte så mycket på. Man får gå på magkänslan...

Jo det vet jag, jag fick för mig att Bille "bara" hade höftproblem.

Nej, hon har kraftiga benpålagringar på båda fram samt måttliga benpålagringar (plus Hd D) på båda bak.

Hon haltar tydligt på ena bakbenet men hon visar även på frambenen numera (fick jag hjälp att notera) genom att vrida tassarna utåt och haserna inåt á la Charlie Chaplin. Tydligen ska det vara vanligt när de försöker avlasta armbågarna (har hittat mer info om det på nätet). Har tänkt efter och tittat på gamla foton, så rörde hon sig inte när hon var yngre.
Av fyra ben markerar hon alltså på tre...

Morgonstelheten har blivit värre. En timmes lugn promenad är max, sen haltar hon så illa att det gör ont att se.

Låter verkligen inget vidar det här....

Men, är det jag som blandar ihop folk?
Var det inte du som hade "kladd" med försäkringen och sedan fick besked på att den trots allt skulle gälla?
Och att du skulle gå och simma med henne?
:confused:
Inget ovanligt att jag blandar ihop folk :o så är det helt fel ber jag om ursäkt redan nu

Nä det stämmer, det är jag. Det var dock då när jag trodde att det "bara" var ena höften som krånglade på henne och då kan simning hjälpa.
Sen fick jag även en vink om att frambenen inte såg bra ut och har tittat närmare på det. Frågan är om simning hjälper alls för dem.

Ska till vet. på torsdag.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 150
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
975
Senast: igbest
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 678
Senast: fixi
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 061
Senast: snöflingor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2