Billie har börjat halta....

Sv: Billie har börjat halta....

Jag skrev att tyvärr vet jag att även vet. i Enköping använder sig av Svartängen så vi brukar vara där.

Men det kändes som att jag tog ut något i förskott liksom. Först ska ni till veterinären på Torsdag och ingenting annat.

Ingen fara.

Det är samma praktik vi pratar om, de har klinik både i Sala och i Enköping.

Uppdatering Efter VeterinÄrbesÖk.

Nu har vi varit hos Gudby Klinik igen. Det gick som väntat.

Han tog fram de gamla plåtarna för att friska upp minnet. Tittade på dem, sa nåt i stil med: "oj... det var de här höfterna ja... *suck*" och slog sig för pannan.

Ingen reaktion vid böjning och sträckning (hög smärttröskel och hon är inte "pipig" för fem röda ören). Jag sa det till honom att hon nog aldrig skulle reagera vid en sån övning och han höll med - "hon verkar inte vara den typen nej".

Vet. tittade när hon rörde sig. Bara i passgång (ville inte trava), gick över i galopp i uppförslut, haltade tydligt bak och "rörde sig illa även fram".

Han anser inte att en så ung hund ska sättas på smärtstillande livet ut och jag håller med. Dock tyckte han att vi iaf testar och ser hur hon reagerar, så nu - 2-3 veckor på flexicam (som metacam fast billigare) och vila med måttlig motion. Blir hon inte bättre eller förbättringen bara blir tillfällig är det dags att på allvar överväga avlivning.
Funkar det kan jag nog få några månader till med henne trodde han.

Nackdelen tyckte han var att hon är så hyper (stod till och med i journalen :p ), dvs svår att hålla lugn och större risk att magen skulle ta stryk av den starka medicinen. Kommer att vänja in henne långsamt och pyssla om kistan lite på henne...

Sen är det bara att vänta och se....

Vad tråkigt att veterinären inte hade bättre nyheter ..
Hoppas nu att ni kan få några bra sista månader tillsammans.
Av någon anledning har dina problem med Bille fastnat hos mig och jag tänker ofta på hur det ska gå för er.

Jag ser nu att jag varit lite otydlig i mitt senaste inlägg. Planen är inte att sätta henne på mediciner för resten av livet, utan med hjälp av flexicam vill jag få möjligheten att välja när jag ska ta bort henne. Om hon får gå smärtfri vill säga.

Om hon inte blir bättre eller förbättringen bara är tillfällig får hon somna in om 2-4 veckor.

Personligen skulle jag vilja ge henne lite vinter, fram till jul, om det går. Hon älskar snö mer än vatten. Men det är upp till hunden.

Att slutet närmar sig är tveklöst och jag har varit inställd på det länge. Sånt är livet.

Jag ser nu att jag varit lite otydlig i mitt senaste inlägg. Planen är inte att sätta henne på mediciner för resten av livet, utan med hjälp av flexicam vill jag få möjligheten att välja när jag ska ta bort henne. Om hon får gå smärtfri vill säga.

Om hon inte blir bättre eller förbättringen bara är tillfällig får hon somna in om 2-4 veckor.

Personligen skulle jag vilja ge henne lite vinter, fram till jul, om det går. Hon älskar snö mer än vatten. Men det är upp till hunden.

Att slutet närmar sig är tveklöst och jag har varit inställd på det länge. Sånt är livet.

Det är jobbigt att veta när slutet närmar sig!
Jag tänker på Er!

Sv: Uppdatering Efter VeterinÄrbesÖk.

Jag skulle just börja efterlysa lite hur det gått för er. Been there... Min lilla hund gick på smärtstillande 3-4 månader. Det var inte heller för alltid. Utan för... ja för mig... Livet är grymt ibland.

Sen har jag min andra skruttmaja med armbågsfel och diskbråck och hon blir bara äldre och äldre och fortfarande oförskämt fräsh. Nu när kylan kom så piggande hon på sig rejält och har dragit några repor med grannhundarna :) Hon var lite "trött" här tidigare, men just nu är hon riktigt fartig och pigg. (Även om det så klart inte blir som förr)

Tog min morgonpromenad med hundarna i skogen idag och mötte en labbe och cavalier ute på promenad. Loka fick busa (tokspring med labben) medan B var tvungen att stå bredvid, kopplad, titta på och tjuta av frustration. Vi gick därifrån rätt omgående. Kändes så fruktansvärt orättvist alltihop... Blev än mer fast i min övertygelse att ett sådant liv inte räcker åt Billie.

Har börjat med flexicam igår, var lite orolig för hur magen skulle ta det då hon är rätt känslig. Hon fick halv dos och har mått lite illa i natt men inte spytt. Hon rörde sig annorlunda i morse, "tappade" liksom bakbenen när hon sprang, snubblade till. Undrar om det beror på att det kändes annorlunda i bakkärran...? Efter en stund fick hon till det och sprang som vanligt... ja vanligt vanligt... hur nu det ska se ut. Haltar fortfarande lite dock, men ska snart gå över på hel dos.

Ser jag ingen förbättring alls de närmaste dagarna tänker jag nog inte vänta två hela veckor, då får det ta slut riktigt snart. Så här vill jag inte fortsätta. Hur otroligt jävla tufft och satans orättvist det än är.

Ursäkta språket.
(Mer om detta finns i bloggen, länk finns i min profil.)

Vill bara tipsa om ett preparat gällande när magen inte riktigt pallar med smärtstillande. Man kan få andapsin utskrivet, det ger man 1-2 timmar innan smärtstillande. Det lägger sig som en skyddande hinna i magen.

Till Skogis: Jag har massor av Andapsin hemma... Skulle du få det utskrivet med dosering och så, så kan du få det som jag har över... Min ena hund fick det bara i ett par dagar, men det var en jätteförpackning, jag har inte gått med det till Apoteket ännu. Jag har inte kvar dosering eller nått sånt, bara tabletterna, men det står hur starka de är. Men som sagt, recept krävs ju.

Tack till båda för tips och erbjudande.
Än verkar det dock som om magen håller. *peppar peppar* Nån förbättring kan jag däremot inte se, kanske tar det ett par dagar...

Vet verkligen hur du känner:( Ska själv imorgon och röntga min hund med knäproblem.. Man kan bara försöka och hoppas och om inget hjälper får man ta sig i kragen och göra det tunga beslutet..

Lycka till!!

Stort lycka till till dig också. Berätta gärna hur det gick med din hund i morgon.

Tack!

Hon hade en liten skada på menisken. Fick kortisonspruta i leden och två veckor i vila. Med god tur så läker det själv, men annars blir det väl operation... suck.. Annars såg leden fin och välmående ut.

Finns här någon som har erfarenheter av liknande?

Tack!

Hon hade en liten skada på menisken. Fick kortisonspruta i leden och två veckor i vila. Med god tur så läker det själv, men annars blir det väl operation... suck.. Annars såg leden fin och välmående ut.

Finns här någon som har erfarenheter av liknande?

Jag har en hund som haft såväl minisk som korsbandskada.
Det var korsbandet man skulle in och operera, och när man
öppnade upp hunden så fann man även en skadad minisk
vilket tydligen är vanligt vid korsbandskador som min hund hade.
Han blev opererad och är idag helt återställd!

Jag har en hund som haft såväl minisk som korsbandskada.
Det var korsbandet man skulle in och operera, och när man
öppnade upp hunden så fann man även en skadad minisk
vilket tydligen är vanligt vid korsbandskador som min hund hade.
Han blev opererad och är idag helt återställd!

Tack för svaret!

Jo hon är opererad för korsbanden och har hört att dessa vanligen hör ihop! Känns bara hemskt att igen utsätta henne för operation..:(

Tack för svaret!

Jo hon är opererad för korsbanden och har hört att dessa vanligen hör ihop! Känns bara hemskt att igen utsätta henne för operation..:(

Jag förstår att du känner så!
Ofta kan man åtgärda just miniskador vid artroskopi,
och det är ett mycket mindre ingrepp.

Jo, veterinären sa att de kollar med artroskopi, men om skadan är större gick det snabbare att göra en vanlig operation. Han var av en åsikten att hunden repar sig snabbt efter ett sådant ingrepp, jämfört med TTA som gjordes på våren.

TS, förlåt för trådkapning, hur är det med Billie?

Same same... Hon haltar glatt på höger fram och höger bak. Märker inte att medicinen har gjort någon verkan. Än iaf. Inne på dag tre nu.

:(

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 150
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
975
Senast: igbest
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 678
Senast: fixi
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 061
Senast: snöflingor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈