Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Blancolån: du kan stå som ägareHar hittills stått som ägare på barnets bil pga att det blir så mycket billigare i försäkring.
Nu är tanken att hen ska köpa en dyrare bil och ta lån för den. Får hen ta lånet och sen låta mig äga den. Eller kräver banken bilen i säkerhet, och att låntagaren äger bilen?
Har hittills stått som ägare på barnets bil pga att det blir så mycket billigare i försäkring.
Nu är tanken att hen ska köpa en dyrare bil och ta lån för den. Får hen ta lånet och sen låta mig äga den. Eller kräver banken bilen i säkerhet, och att låntagaren äger bilen?
Hett tips: se till att barnet lägger pengar på att själv försäkra bilen istället för att lägga pengar på ett dyrt bilköp.Har hittills stått som ägare på barnets bil pga att det blir så mycket billigare i försäkring.
Nu är ju iof inte det ett problem då bilen både ägs och försäkras av mig. Dock kommer bilen att köras av hen vilket är fullt godkänt av försäkringsbolaget. Får inte hen ta lånet är det ju inte värre än att jag tar det.Om barnet ska ha lån på bilen ska barnet absolut stå som ägare. Även om det vid blancolån inte krävs.
Men att hamna i en olycka, bilen blir mos och ni inte får ut ett öre på försäkringen pga att bilen är registrerad på fel person - och sen stå där med hela lånet kvar att betala och ingen bil. Roligare kan man ha.
Hah ser inte det som ett vidare hett tips. Tar hellre ett lån som min avkomma betalar till mig istället för och ge x antal tusenlappar om året till försäkringsbolaget helt i onödan.Hett tips: se till att barnet lägger pengar på att själv försäkra bilen istället för att lägga pengar på ett dyrt bilköp.
Nu är ju iof inte det ett problem då bilen både ägs och försäkras av mig. Dock kommer bilen att köras av hen vilket är fullt godkänt av försäkringsbolaget. Får inte hen ta lånet är det ju inte värre än att jag tar det.
Nej då ingen fara. Finns ingen annan ägare än den registrerade.Det är ett problem om det är en annan än den riktige (civilrättslige) ägaren som står på bilen.
Dvs att låta barnet låna familjens bil ibland men där förälder är den verkliga ägaren och den som brukar bilen mest - inga problem.
Att skriva barnets bil på föräldern, och barnet är verklig ägare och den som brukar bilen mest - problem.
Om ni vill riskera barnet står utan både bil och pengar och med lånet kvar så absolut. Men jag har svårt tro barnet vill det om det inser risken.
Nej då ingen fara. Finns ingen annan ägare än den registrerade.
Nu är ju iof inte det ett problem då bilen både ägs och försäkras av mig. Dock kommer bilen att köras av hen vilket är fullt godkänt av försäkringsbolaget. Får inte hen ta lånet är det ju inte värre än att jag tar det.
Hur kollar egentligen försäkringsbolaget upp detta?Det är ett problem om det är en annan än den riktige (civilrättslige) ägaren som står på bilen.
Dvs att låta barnet låna familjens bil ibland men där förälder är den verkliga ägaren och den som brukar bilen mest - inga problem.
Att skriva barnets bil på föräldern, och barnet är verklig ägare och den som brukar bilen mest - problem.
Om ni vill riskera barnet står utan både bil och pengar och med lånet kvar så absolut. Men jag har svårt tro barnet vill det om det inser risken.
Hur kollar egentligen försäkringsbolaget upp detta?
Nu är vi ju två brukare av våra bilar, den ena står på mig (hans bil) och den andra på honom (min bil) men vi använder ju bägge två båda bilarna. Alltså kan ju "fel" ägare ha bilen?
Eller när jag bodde hemma och fick delade bil med min mamma så stod hon som ägare pga billigare försäkring, hur skulle de veta att jag körde den mer än mamma?
Jag förstår att rätt ägare ska stå på bilen men jag förstår inte hur de ska kunna ta reda på det
Det finns inte en chans att det är godkänt av försäkringsbolaget. Försäkring ska tecknas av brukare. Inte ägare. Det blir superdyrt vid olycka! Särskilt om barnet var vållande! Om du på riktigt har missuppfattat bör du omgående ringa ditt FB och ställa anonym fråga så får du se. Det finns mga rättsfall på sådana här situationer. Det är endast när du tillfälligt, enstaka gånger lånar ut din bil till ditt barn som det är ok att du står för försäkringen.Nu är ju iof inte det ett problem då bilen både ägs och försäkras av mig. Dock kommer bilen att köras av hen vilket är fullt godkänt av försäkringsbolaget. Får inte hen ta lånet är det ju inte värre än att jag tar det.
Kul och kul.Hah ser inte det som ett vidare hett tips. Tar hellre ett lån som min avkomma betalar till mig istället för och ge x antal tusenlappar om året till försäkringsbolaget helt i onödan.
Att flera bilar brukas av hela familjen är väl inga bekymmer.Hur kollar egentligen försäkringsbolaget upp detta?
Nu är vi ju två brukare av våra bilar, den ena står på mig (hans bil) och den andra på honom (min bil) men vi använder ju bägge två båda bilarna. Alltså kan ju "fel" ägare ha bilen?
Eller när jag bodde hemma och fick delade bil med min mamma så stod hon som ägare pga billigare försäkring, hur skulle de veta att jag körde den mer än mamma?
Jag förstår att rätt ägare ska stå på bilen men jag förstår inte hur de ska kunna ta reda på det
Att flera bilar brukas av hela familjen är väl inga bekymmer.
Bekymret uppstår om mappa och barn inte bor tillsammans utan till och med på helt olika platser. Förälder äger och försäkrar bilen, men kör den aldrig. De har helt enkelt inte tillgång till den.
I det läget är det bedrägeri.