Någon tog vist nog upp det att står man aldrig på försäkringen får man aldrig bonus och får ner sin egen premie. En annan sak att tänka på är vad som - försäkringsbedrägeri eller ej - som händer med förälderns bonus vid en olycka. Jag smällde som sagt pappas bil när jag lånat den (reservbilen, tack gode Gud). Bilen blev mos och skrot och pappa fick ut betydligt mindre än den var värd då bolaget struntade i att motorn var helrenoverad, turbon bytt och bilen trots årsmodellen gått ett väldigt litet antal mil och var i kanonskick. De gick efter sina tabeller.
Dessutom tappade pappa två bonussteg och fick högre premie på alla sina fordon. Jag hade fortfarande högsta bonus - eftersom det inte var min bil. Jag försökte faktiskt få bolaget att sänka MIN bonus och låta bli pappas bonus men det vägrade de.
Så, för pappas del förlorade han pengar på kvaddad bil, på självrisk och på sänkt bonus. Jag fick en nackskada som jag ekonomiskt helt kompenserades för, behöll min bonus och mina skadefria år. Jag ersatte pappa så långt jag kunde ekonomiskt vilket jag anser är det minsta man kan göra! Men då försvinner det ekonomiska incitamentet att som i TS fall ha föräldern stå på försäkringen. Ska barnet sen betala den ekonomiska förlusten för föräldern så äts vinsten upp. (Även om TS knappast bryr sig om det, eftersom hen inte anser försäkringsbedrägeri är något att bry sig i)