Bildtråden på dressyrhästarna, del VIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VIII

Ja, hon börjar verkligen se vuxen ut! Så otroligt fin! :love:

Men visst måste hon väl vara tillräckligt stor för att du ska kunna rida henne? Du är ju som en liten sparvunge! :)

Tack!

Jag hoppas det, hon blir två år om 3 månader, så hon har ju tid på sig att växa. Hon är runt 136 nu. Men mina ben kommer att dingla under
magen på henne om hon inte tänker växa en bra bit till. Hoppas på över 140 cm i alla fall. Jag är ju 170 cm, även om jag inte är så värst tung. (57 kg)

Men hon ser ju ut att ha lite massa och de blir det ju säkert mer av så det bör ju "ta" en del längd också :)
Fin är hon hur som helst! :)

Bild från idag när jag red ett pass direkt efter att ha varit på tävling på förmiddagen (därav de vita) :)

20140222_125930_5308a6f22a6b2282e8130a4e.jpg

Jag trodde inte jag skulle kunna rida min ponny själv heller, men det visade sig inte vara några problem alls.
Tror säkert du kan rida din också sedan!

Med tanke på hur krallig hon är i kroppen redan nu så kommer hon nog ta dina långa ben väldigt bra. Han hon varit en räka i kroppen förstår jag att du hade varit tveksam. Vidhåller fortfarande att du kommer att kunna rida henne själv:p.

Däremot kommer det nog bli spännande att hitta en sadel som passar. Superduperkort är hon!

Jo då, hon är maffig. Men mycket är nog päls. :p Hon blir mycket smäckrare på sommaren när pälsen trillar av. Nu är hon ett skogstroll. :d
Får väl betäcka med en grov Welsh Cob eller något! ;)

Dressyrteamet, Jag hoppas att jag har samma tur! Du och din ponny är jättefina tillsammans!

Fiorano, Som jag sa till Gimlan, hon ser grov ut, men hon har så jäkla mycket päls. Samma sak förra året. Hon var ett troll under vintern
och när våren kom så var det en betydligt ädlare liten filur under pälsen!

För att visa;
https://www.youtube.com/watch?v=43DW5CnlQok

Hon är faktiskt inte alls så kort som man tror! Den här bilden är från förra året tror jag när hon hade en 17,5" sadel på sig.
Den ligger ju inte alls optimalt eller något men det är ju en slit och släng unghästvänjar sadel.
Hon lär ju växa en del till och om jag bantar lite kan jag klämma ner arlset i en 16,5 sadel. :p

1461877_10151877333493562_1767753330_n_zps7750e8e5.jpg

Om jag med mitt feta arsle kan klämma mig ner i en 16" så kan du det definitivt utan en gnutta bantning. ;)

Jag tror också du kommer kunna rida henne själv! Hon är jättefin! :love:

*kl*

Funderar på att skaffa mig en dressyrsadel så lånade en idag men jag vet inte vad jag tycker. Fick några bilder av lite mindre bra kvalitet iaf:

DSC00045.JPG

DSC00055.JPG

DSC00057.JPG

DSC00041.JPG

DSC00079.JPG

Hur ser du det? *nyfiken* Rider nog lätt på någon travbild. Men jag tror sätet var för litet för jag sköts fram och blev ganska framåtlutad, speciellt i galoppen.

Hej!

Klart du ska ha en dressyrsadel, din sits kommer tacka dig i flera år framåt :-). Med rätt sadel sitter man på ett helt annat sätt, alldeles naturligt!

Du kan få testa min om du vill, men den är nog för bred för honom och kanske lite för kort för dig :-).

/Lavinia, som tränade första gången för året idag, äntligen!

Nja, du ser ut att vara väldigt rak i din sits, och ser ut att vara inklämd i sadeln. Du sitter nära bakvalvet och nära knästöden.
En lite mer framskuren sadel så att benen får plats kanske :), så skjuts du inte fram i galoppen.

Såg bara mig själv, känner att min sadel är för djup, liten och för rakt skuren. Blir också i framvikt och benen känns som att de är på tok för raka.
När jag rider i hoppsadeln med långa läder så kan jag sitta ned i lodrät sits, det kan jag inte i dressyren.

Testar gärna alla jag kommer över så jag får ett hum om vad som passar honom och min sits. :)

Framförallt måste du vrida om benen för att sitta bättre. På nästan alla bilder pekar tårna utåt, de ska peka på "fem i ett". Ta tag i låren bakifrån och dra bak det eventuella fläsk som finns så att omvridningen blir hela vägen från höften. Ta gärna hjälp från någon på marken som kan dra lite åt dig! :) Och visst ska du ha en dressyrsadel, när man hittar rätt modell för både sig och hästen så förstår man varför!

Tack för tipsen! Det fick jag höra av min tränare sist också. Men idag glömde jag bort det, suck. Men det är något jag försöker göra när jag kommer ihåg det, mina fötter lever ett eget liv. :p

Det är verkligen asjobbigt att träna in :D Men när det satt sig så sitter man! Så att säga :D

Det kan också bero på för bred häst/sadel i jämförelse med ryttarens bäcken. Då är det lätt att man försöker kompensera det i knäleden om man hela tiden försöker vrida om, vilket i sin tur leder till knäbesvär.
Det är värt att ha i bakhuvudet :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 012
Senast: Niyama
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 168
Senast: Lady_S
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3
Svar
59
· Visningar
1 369
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
72 456

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka