Bildtråden på dressyrhästarna, del VIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VIII

Han ser jättefin ut på bilderna 7ch det låter hemskt tråkigt vad du berättar:(.

Likt Ponte undrar jag dock varför han kommer bli dålig igen? Vad är det med våren som gör honom sämre? Jag har ingen koll alls på vad som utlöser sulläderinflammationer, men vistt måste det gå att undvika? I värsta fall ha honom på box (ja ja, nu tycker säkert många att jag är helt hemsk som ens tycker det ärett alternativ, men går det att hålla honom frisk på så vis hade jag iaf övervägt det).

+ ni andra

Tack, vad söta ni är :)

Veterinärerna vet inte varför han blir dålig på just våren, han bör bli dålig på vintern då cirkulationen blir sämre. Så vi får inte riktigt ihop det. Men vi är helt säkra på att det inte har något som helst med fång att göra, jag var inne på det först. Men det utlöses medans gräset fortfarande är dött här.
En teori är att vinterns sämre cirkulation gör hoven mindre motståndskraftig och sedan inte tål underlaget som blir på våren. Alltså när det knöliga kälfrusna kommer fram. Men det som motsäger det lite är att han har inga som helst problem på hösten. Och denna har varit fruktasvärd med lång tid av bar frusen knölig mark. Men inga problem.

Mellan första och andra sjukdomsperioden gjorde vi några åtgärder som: grönsulor, nersmidda skor som lättar på trycket i övergången bärrand/sula och försiktighet med underlag. Vi var rätt säkra på att det var en engångsgrej iomed att det kom i samband med skenturen. Många tyckte jag var töntig som blev just töntig med underlaget. Men så blev han dålig igen bara sådär. Kommer smygandes under några veckor. Fick i år värre blödningar, mer ont och längre hälta fast jag upptäckte det en månad tidigare i sjukdomsfasen. Så det stämmer som veterinären förutspådde. Att det blir värre och längre förvarje år.

De åtgärder vi nu gjort är att jag bytt precis ALLT foder, spaderäss har gjort en balanserad foderstat lämpade efter hans problem, han får tillskott för ökad genomblödning, BoT på nätterna, liniment i kronranden, vi har ändrat hovvården som så att vi sparat ut hoven radikalt för att öka hovvägg och på så sätt skapa en fejkad skålning i sulan, heartbar-sko för att den ska enligt duktiga hovslagare som min hovis konsulterat med hjälpa hoven att skåla sulan (han har en väldigt platt och extremt tunn sula), grönsula, tagit bort silikonet som skapade tryck i tån och fortsatt ursmidning i skon. Sedan har jag även bestämt mig för att ställa av honom helt i början på april då snön börjar smälta. Dela av hagen så han står i en liten ruta och inte kan röra sig på så stort knöligt område och inte äta gammalt fruset gräs.

Tro mig, jag har funderat på boxvila. Är beredd att göra det de veckor det behövs när det är knölig och fruset i marken, och enbart skritta på asfalt och lasta och fara till ridhus för att motionera.

Om det hjälper återstår att se. Jag hoppas verkligen det men det känns tungt, verkligen.:(

Usch vad tråkigt! :(
Men du har ju verkligen gjort vad du kunnat för att förebygga, håller tummarna för att det hjälper.

Så fruktansvärt. :( Håller alla tummar jag har för att dina insatser räcker för att hålla honom frisk.

Så fruktansvärt! Håller verkligen tummarna för att han håller sig frisk, ni gör ju verkligen allt!

Vilken ledsam läsning. Men du gör verkligen allt för din häst, jag hoppas att det faktiskt kan vända.:love:

Håller med övriga, så fruktansvärt.. Men du gör verkligen allt för din häst! Hoppas verkligen det kan gå trots allt.

Håller tummarna för att det funkar! Jag hade helt klart låtit honom vara inne när det är knöligt om det inte går att ha en bra hage. Ett alternativ kanske är att sanda upp en sjukruta ordentligt?

KL

nya bilder från i måndags. :)
vi har börjat med bommar nu för att hon ska börja se vart hon sätter fötterna. O_o
(vi går ändå mycket i skogen utan stigar men just bommar är knepigt att ta sig över, för att inte tala om hinder! :eek:)

dsc00443_52df78c6e087c31fdd7a654f.jpg

dsc00457_52df78c888e59d9d7980f705.jpg

dsc00349_52df78b42a6b222c728517fa.jpg

Jag har börjat rida igen! En söt liten märr som varit mammaledig ett bra tag. :)

Fixar med tyglarna. :p
644555_by_erehsidne-d738iq7.jpg

sr245655_by_erehsidne-d738jen.jpg

Och så mitt eget Troll :love:

dfgdfg_by_erehsidne-d738ji9.jpg

st4766555_by_erehsidne-d72o5be.jpg

st367890_by_erehsidne-d72o556.jpg

Tack allihopa, ni är så söta:)

Ponte: problemet med sand är ju att den fryser och blir knölig :crazy: så gräshagen är ju bästa allternativet för den är hyffsat slät. Men jag kommer nog ha honom inne värsta perioden. Funkar det så är det ju verkligen värt det!

Storm lika fin som vanligt men berätta mer om mammahästen du rider!:)

-Nominous jag har också följt er från starten , minns de första bilderna och filmerna. Hur du har kämpat och tagit till dig råd som framlagts på både trevligt och mindre trevligt sätt. Tycker du har gjort ett helt fantastiskt jobb och är så imponerad över hur du tagit hand om honom. Jag hoppas så att ni ska få rätsida på detta och kan hitta en lösning som håller honom fräsch! Kramar!

KL

Äntligen fått på skor på bakhovarna igen och idag fick det äntligen bli en promenad. Toklycklig häst som lekte cirkus nästan hela vägen..:sneaky:

wp_20140122_004_52e00c7d2a6b227864da7428.jpg

Mvh Domino_s

Så himla tråkigt att detta drabbat er:(. Om han är vettig att ha på box hade jag absolut låtit honom stå inne under våren. En månad eller två på box är trots allt bättre än alternativet.

Vad roligt att du börjat rida igen! Hur hög är Storm nu? Ska hon ridas in till hösten eller väntar du lite med henne? Är ju inte så bråttom med ponny.

så otroligt tråkigt med din häst! :( det var ni INTE förtjänta :(
fast han är så himla fin på de foton du lagt upp så det finns inte. så sjukt duktig du varit och vilken resa hur du tagit fram honom så otroligt, med den exteriören och hur han var riden innan dig! sträck på dig och tänk på det för det går inte direkt av för hackor... även om jag förstår att det givetvis inte tröstar dig i fråga om det tråkiga som drabbat honom och dig nu .

Nominous;

Måste bara säga att jag tycker att ni ä ett av de roligaste ekipagen att se bilder på. Man kan inte se en bild utan att minnas hur det såg ut tidigare och man blir lika glad varje gång.

Helt fantastiskt vilket jobb du gjort, din häst ska vara glad som har dig till matte !

Håller alla tummar jag har och hoppas att ni hittar en lösning som fungerar för er båda så att du kan behålla honom.

IronWill;
De var en väldigt söt märr men lilla Storm är helt bedårande söt !

Trevlig märr! Ser nästan ut som en spanjorska?
Och Storm är ju hur fin som helst! :love:

Fick ytterligare ett kort på mailen idag från fodevärden. Från i höstas även denna. Ska snart hälsa på och fota massa nytt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 012
Senast: Niyama
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 168
Senast: Lady_S
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
1 473
Senast: Lingon
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
72 458

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka