Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VIII
+ ni andra
Tack, vad söta ni är
Veterinärerna vet inte varför han blir dålig på just våren, han bör bli dålig på vintern då cirkulationen blir sämre. Så vi får inte riktigt ihop det. Men vi är helt säkra på att det inte har något som helst med fång att göra, jag var inne på det först. Men det utlöses medans gräset fortfarande är dött här.
En teori är att vinterns sämre cirkulation gör hoven mindre motståndskraftig och sedan inte tål underlaget som blir på våren. Alltså när det knöliga kälfrusna kommer fram. Men det som motsäger det lite är att han har inga som helst problem på hösten. Och denna har varit fruktasvärd med lång tid av bar frusen knölig mark. Men inga problem.
Mellan första och andra sjukdomsperioden gjorde vi några åtgärder som: grönsulor, nersmidda skor som lättar på trycket i övergången bärrand/sula och försiktighet med underlag. Vi var rätt säkra på att det var en engångsgrej iomed att det kom i samband med skenturen. Många tyckte jag var töntig som blev just töntig med underlaget. Men så blev han dålig igen bara sådär. Kommer smygandes under några veckor. Fick i år värre blödningar, mer ont och längre hälta fast jag upptäckte det en månad tidigare i sjukdomsfasen. Så det stämmer som veterinären förutspådde. Att det blir värre och längre förvarje år.
De åtgärder vi nu gjort är att jag bytt precis ALLT foder, spaderäss har gjort en balanserad foderstat lämpade efter hans problem, han får tillskott för ökad genomblödning, BoT på nätterna, liniment i kronranden, vi har ändrat hovvården som så att vi sparat ut hoven radikalt för att öka hovvägg och på så sätt skapa en fejkad skålning i sulan, heartbar-sko för att den ska enligt duktiga hovslagare som min hovis konsulterat med hjälpa hoven att skåla sulan (han har en väldigt platt och extremt tunn sula), grönsula, tagit bort silikonet som skapade tryck i tån och fortsatt ursmidning i skon. Sedan har jag även bestämt mig för att ställa av honom helt i början på april då snön börjar smälta. Dela av hagen så han står i en liten ruta och inte kan röra sig på så stort knöligt område och inte äta gammalt fruset gräs.
Tro mig, jag har funderat på boxvila. Är beredd att göra det de veckor det behövs när det är knölig och fruset i marken, och enbart skritta på asfalt och lasta och fara till ridhus för att motionera.
Om det hjälper återstår att se. Jag hoppas verkligen det men det känns tungt, verkligen.