Bildtråden på dressyrhästarna, del VIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VIII

+Deimion; Tack så mycket! :)

Fenestra, Det är ett åttaårigt Lipizzaner sto på ungefär 155 cm som haft ett par föl och blivit sparsamt riden mellan ungarna. Inte min egen, men jag ska väl rida henne tills det är dags för nästa föl.

Fiorano, Storm är väl kanske 136-137 cm nu! Vi får se hur utvecklad hon är när hösten kommer. Troligtvis väntar jag tills hon är tre, efter treårs. Men det beror på hur stor hon är också. Jag är ju lång och Storm så himla liten. :p

Det är inte många som slår mitt troll i söthet. :love: tack!

Tornblomma, Hon är en Lipizzaner! :D och tack å Storms vägnar. :)

-Nominous jag har också följt er från starten , minns de första bilderna och filmerna. Hur du har kämpat och tagit till dig råd som framlagts på både trevligt och mindre trevligt sätt. Tycker du har gjort ett helt fantastiskt jobb och är så imponerad över hur du tagit hand om honom. Jag hoppas så att ni ska få rätsida på detta och kan hitta en lösning som håller honom fräsch! Kramar!

Tack! Det värmer verkligen :)

Så himla tråkigt att detta drabbat er:(. Om han är vettig att ha på box hade jag absolut låtit honom stå inne under våren. En månad eller två på box är trots allt bättre än alternativet.

Ja jag är som sagt beredd på att ta till det alternativet. Det svår aärbara att jag inte riktigt vet när processen startar, utan bara när symtomen blir tillräckligt stora för att märkas. Men jag kommer prova ha honom inne när den frusna barmarken kommer. Jag måste prova allt jag kan :)

så otroligt tråkigt med din häst! :( det var ni INTE förtjänta :(
fast han är så himla fin på de foton du lagt upp så det finns inte. så sjukt duktig du varit och vilken resa hur du tagit fram honom så otroligt, med den exteriören och hur han var riden innan dig! sträck på dig och tänk på det för det går inte direkt av för hackor... även om jag förstår att det givetvis inte tröstar dig i fråga om det tråkiga som drabbat honom och dig nu .

Tack, gud jag blir alldeles rörd:) nä det känns ju surt om det är såhär det ska sluta. Jag hade kunnat tagit det bättre om det varit en förslitningsskada som stoppat oss, för det är inte så otroligt med tanke på hur han ser ut. Men detta känns så töntigt och onödigt... men "inga hovar ingen hästl har ju verkligen visat sitt rätta jag. Jag är sjukt stolt över min fina häst. Vi har haft så otroligt jobbig men samtidigt fantastiskt kul resa ihop, hoppas bara för allt i mitt liv att den blir så mycket längre än såhär!

Nominous;

Måste bara säga att jag tycker att ni ä ett av de roligaste ekipagen att se bilder på. Man kan inte se en bild utan att minnas hur det såg ut tidigare och man blir lika glad varje gång.

Helt fantastiskt vilket jobb du gjort, din häst ska vara glad som har dig till matte !

Håller alla tummar jag har och hoppas att ni hittar en lösning som fungerar för er båda så att du kan behålla honom.

:o tack, det var verkligen roligt att höra! Jag blir själv lika glad varje gång jag ser en bild på oss från nu, de få bilder jag lyckas få :) vi behöver verkligen alla tummar vi kan få!

Fast Balder är i dagsläget 143,5 och växer fortfarande, han var som Storm samma tid förra året. Än finns det hopp! ;) Hon är så fantastiskt söt! Kul att du börjat rida igen! :)

Tornblomma: Jättefina tillsammans!

Nominous: Jag beklagar verkligen. :( Du har verkligen gjort allt för honom, håller tummarna att han trots allt får klara sig utan mer symptom!

Fast jag tycker att du ser väldigt nätt ut brevid henne, du ser jättesmal och inte alls galet lång ut ;) hon ser ju himla maffig ut redan nu! :)

Vad kul att se dig på hästryggen igen :) och lilla märren ser väldigt trevlig ut och ser inte ut att ha tappat så mkt under mammaledigheten (nu har ju jag iofs inte sett henne innan, men ändå).

Storm är föööör söt. Har dessutom märkt att hon och jag delar födelsedag :p

Kul att du börjat rida igen, Ironwill!

Jag håller även tummarna för nominous!

Jag kämpar på med Galishimo (2009) och han är pigg som sjutton! Och han har dessutom minst fem rävar bakom öronen... :D Man får fortfarande kämpa på med runda volter för han tar en massa egna intiativ. Det blir ovaler, päron, äppelformer och lite allt möjligt i snön när vi försöker göra våra runda, jämna, avspända volter... :p

22jan95.jpg

Jag är inte inne här så ofta längre. Jag var väll en av de som gick hårdast åt dig när du la ut film första gången. Det är helt fantastiskt vilken skillnad det blivit, du ser ut att rida oerhört väl och gjort ett skitbra jobb med en häst som har relativt dåliga förutsättningar. Därför är det extra tråkigt att läsa om det som hänt nu. Jag hoppar verkligen, innerligt att det kan gå att förhindra till våren. Både du och din häst förtjänar verkligen att få fortsätta tillsammans!

Bidrar med två halvkassa bilder på en av våra blodisar som ska bli dressyrhäst, tror han kan ha en fin framtid där. otroligt kul, känslig och alert att rida.

http://i165.photobucket.com/albums/u65/KlaraKex/chicosudd_zps90cd5785.jpg?t=1390478920

mobilbild, därav kvalite... sedan sitter jag väl inte mitt snyggaste, fast det är ju rätt svårt att göra det i träningssadel :angel:

http://i165.photobucket.com/albums/u65/KlaraKex/chicomeliz_zpsdd3dacff.jpg

Den främre hästen. Ja, visst kryper han in lite (otrooooligt pigg och taggad herre i snön, nuddade jag med skänkeln exploderade han lite grann) men jag tycker man ser att han har en utvecklingsbar och trevlig galopp...

Är det samma häst med överlinjen som Gud glömde?

Fasen vad fin han är:)

Du gör troligen klokt i att prioritera bra underlag. Det känns som A o 0.

Jag åkte iväg för att skritta min när den hade haft fång.

All heder till dig o jag vill tro att det går vägen. Skoningen du har nu har du väl inte haft förr om åren?

+ Oh_Really, Tack så mycket! :)

Maja_kandi, man kan ju alltid hoppas! Jag önskar verkligen att hon blir lite större. ☺️Blir hon 144 så kan jag skratta mig lycklig!

Supercassie, Tack, hon är verkligen jätte gullig. Lite väl energisk. ;) Tjock är hon dock.

Vouge, jag är väl inte jättelång, men jag är ungefär 170 cm och väger runt 60 kg och Storm bara en liten plutt just nu. Men dom brukar ju växa en hel del på sommarbetet så jag håller tummarna. :p men hon är helt klart en maffig liten sak. Byggd som ett soffbord. :D

+ Maja-Kandi +Toxie

Tack!

Jag är inte inne här så ofta längre. Jag var väll en av de som gick hårdast åt dig när du la ut film första gången. Det är helt fantastiskt vilken skillnad det blivit, du ser ut att rida oerhört väl och gjort ett skitbra jobb med en häst som har relativt dåliga förutsättningar. Därför är det extra tråkigt att läsa om det som hänt nu. Jag hoppar verkligen, innerligt att det kan gå att förhindra till våren. Både du och din häst förtjänar verkligen att få fortsätta tillsammans!

Vad kul att höra :) Det sitter fortfarande hårt kvar i mig att jag kunde gå på den där skiten. Får väldigt dåligt samvete emellanåt. Men desto roligare att höra att man gör något bra :p Tack för de fina orden, jag hoppas vi har många år tillsammans!

Är det samma häst med överlinjen som Gud glömde?

Fasen vad fin han är:)

Du gör troligen klokt i att prioritera bra underlag. Det känns som A o 0.

Jag åkte iväg för att skritta min när den hade haft fång.

All heder till dig o jag vill tro att det går vägen. Skoningen du har nu har du väl inte haft förr om åren?

Haha japp det är han ;) Tack, vad kul att du tycker det!

Nja både och typ. Han har mellan första och anda insjuknandet gått med vanliga remontskor och grönsula och silikon. När han insjuknade första gången så smidde hovslagaren ner undersida insida på framskorna från bredaste del på hoven och runt tån för att lätta på trycket från bärranden/sulövergången då det är längst ut i sulan han varit som rödast. Sedan under förra vintern när vi bytte till vinterskor gjorde vi inte så. Det var ju en engångsgrej det här. Nersmidningen var en sjukbeslagsåtgärd för att få han att tillfriskna.

Andra insjuknandet så var det precis i bärranden/sula som han blev blodröd så vi gjorde samma åtgärd igen och smidde ner skon. Veterinären tycker skoningen är optimal och vill inte ändra något, men vill att skon ska vara nersmidd för alltid nu. Så så har han gått hela tiden sedan han insjuknade i början på maj.

Hovslagaren han slitit sitt hår och frågat alla han känner efter tips men ingen kan komma på något bra. Så då har vi fortsatt med samma skoning för ingen hovslagare eller veterinär kan komma med något bättre.

Av en slump för någon vecka sedan så råkade hovis och hans nya kund börja prata om hennes förra häst och dennes platta sulor och att hon löste det med en heartbarsko. Hovis nappade direkt och ringde den hovslagaren från söder som gett henne förslaget. Så nu igår slog vi på heartbar på honom. Samma skoning som innan förutom kilen bak i strålen. Den ska tydligen hjälpa hoven att växa mer uppåt och då samtidigt ta med sulan och skåla den lite. Om det funkar återstår att se. Jag ser ingen nackdel att prova. Lite tryck på strålen kanske inte är så dumt heller då det är cirkulationsstörningar i hovarna.

Annars har vi sparat det som går på hovarna för att få hovarna högre. På röntgenbilderna ser han ut att nästan vara hårt verkad fast han inte är det. Hovbenet ligger endast 5mm från marken när han står barfota, den ska ligga minst 12mm från marken. Och han har ingen hovbenssänkning.
Därför har vi nu låtit hoven växa ut så den är minst 1cm högre som lägst vid skoning för att få upp hovbenet. Det har tagit ett halvår att spara ut hoven så mycket för de växte någon millimeter per månad första 6 månaderna. Så någon rubbning är det ju i hovarna. :crazy:

Hahaha ja jag tänkte väl det! ;):D O jag som är 175cm lång och väger strax över 70kg tycker att alla runt 170cm är normala/korta trots att man egentligen är längre än medelkvinnan! :p:p

Ja, klart hon växer på betet! *peppar* :D

Btw, alla på Buke röstar på att Lena skall skriva en "Min Häst" saga om er, godkänner du det? ;):D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 012
Senast: Niyama
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 168
Senast: Lady_S
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
1 471
Senast: Lingon
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
72 458

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka