Bildtråden på dressyrhästarna, del VIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VIII

Soliga dagar med mycket snö hoppas vi på till vintern då:D!
313857_4873776414169_1138270286_n.jpg

Åhh, det ser ju helt underbart ut!!!

/Lavinia, hoppas kunna visa bilder nån gång i vår nu är det bara päls!

Vad är det för inspänning Fjärilsviol har på sig och varför har hon den nu under inridningsfasen?
Det är inte menat som kritik utan jag undrar på riktigt, är det vanligt att man har hjälptyglar på så unga hästar och vad är vitsen med det? Är det vanligare bland "proffs" att använda olika inspänningar på inridningshästarna än bland "amatörer"?

Det stämmer som Fiorano skriver att det är en gogue, och den används enbart i vägledande syfte för de unga hästarna - så att de hittar ner i formen och till avslappning så här inledningsvis under inridningen. Den går att använda både till longeringen och till att rida med vilket skapar ett flyt och trygghet, istället för att byta mellan hjälptyglar.
Som du ser så hänger den på alla bilderna :), den är bara med för att stoppa hästen från att spänna upp huvudet och skapa spänning i ryggen = obehag och ömhet. Viol är helt avslappnad i situationen, positivt präglad och har redan nu fått vägledning in på ett hållbart sätt att använda sin kropp. Sen åker hjälptyglarna av :)!

Det hoppas jag att de är, hjälptyglar skall endast användas om man har kunskap att hantera de på, i händerna på en amatör som använder det felaktigt kan vilket hjälpmedel som helst orsaka skada. Men i rätta händer kan det vara en stor tillgång som vägledning för hästens inlärning.

Charlotte1975: Tack! :bump: Hoppas också att hon kommer fortsätta få föl i måånga år till :love:

Flixon: Tack! Va glad jag blir att det märks vilket arbete vi lägger på att få fram "the perfect match". Är dessutom en avelsnörd ut i fingerspetsarna :D, därav min standardfråga "Vad är det för stam?" på alla trevliga individer ;).

Supercassie: :love:

Fiorano: Haha, ja det börjar bli en del Frida-ättlingar här på Buke!

Det stämmer som Fiorano skriver att det är en gogue, och den används enbart i vägledande syfte för de unga hästarna - så att de hittar ner i formen och till avslappning så här inledningsvis under inridningen. Den går att använda både till longeringen och till att rida med vilket skapar ett flyt och trygghet, istället för att byta mellan hjälptyglar.
Som du ser så hänger den på alla bilderna :), den är bara med för att stoppa hästen från att spänna upp huvudet och skapa spänning i ryggen = obehag och ömhet. Viol är helt avslappnad i situationen, positivt präglad och har redan nu fått vägledning in på ett hållbart sätt att använda sin kropp. Sen åker hjälptyglarna av :)!

Det hoppas jag att de är, hjälptyglar skall endast användas om man har kunskap att hantera de på, i händerna på en amatör som använder det felaktigt kan vilket hjälpmedel som helst orsaka skada. Men i rätta händer kan det vara en stor tillgång som vägledning för hästens inlärning.

Okej, men jag är lite förvånad eftersom många resonerar som att om ryttaren är så pass duktig att hon/han kan rida med hjälptyglar så kan de också oftast rida utan. Fjärilsviol ser dessutom välbyggd ut och då brukar unghästarna oftast "hamna rätt" av själva.

Som sagt är det enbart en vägledning i början, inget som kommer sitta kvar mer än i starten. Men även om hon är välbyggd och är belönad med en 10a för det så vet inte hon att hon ska gå i form eller hur hon ska göra från start ;), även hon har av naturlig instinkt höjt huvudet och spänt ryggen. Denna ger främst ett lätt tryck i nacken och lite i bettet med de rörliga remmarna i riktning neråt (mellan frambenen) istället för ett motstånd rakt bakåt i bettet - handen. Det är inte tal om ngn prestige att bara för att man är duktig så ska man klara allt, utan man har baserat på en stor erfarenhet och tillförsikt till hästen istället för att låsa sig i gamla normer :). Precis som att man inför nya inlärningssätt i skolan för barn, katederundervisning passar inte alla :-).

Vi lämnar enbart våra hästar dit då de är fantastiskt skickliga, klarade av våran kära "damp"-Dponny Victoria med bravur. Vi har varit och tittat flera gånger under Viols inridningen och är otroligt nöjda :). Nästa vecka kommer hon hem! Längtar!

Vad skönt att det inte var värre men såklart ruskigt trist med skador.
När min hade samma skada så tog det fem månader från skadetillfället tills vi kom ut på tävlingsbanan igen.

så fin! vill också ha en så tjusig dressyrhäst i framtiden :)

*knapplån*

Med ca 7 veckor kvar till bebis så får jag väl sysselsätta mig med sånt här tills dess. Men det är roligt det också.

lurvis.jpg

lurvis2.jpg

Vilken läckerbit :love: och bootsen håller jag med om. Så läckra!

KL

Min dressyrhäst har blivit en sånhär häst:D

1476367_10152347550873998_476865295_n_zps1ce85b49.jpg

Fast dressyren har vi inte lagt ner med men vi har bara skaffat en till sak att göra om dagarna:)

kl

Jag började rida Chantilly den 1/10.. :)
Vi hade många problem som redan nu är helt begravda. Skänkeldövhet, väldigt oliksidig, och det är först för nån vecka sen som vänstersidan släppte helt och hon började söka sig i form där också! :)

dsc07340_528a18d22a6b225baae3b2e8.jpg

dsc07375_528a18ea88e59d2a6a6707a0.jpg

dsc07378_528a18f7ddf2b324536f4a5f.jpg

en jämförelse. hon gick med huvudet bland molnen helt opåverkbar i vänster galopp och till viss del alltid i vänster varv.

jaa_528a1cece087c3743a4e6eaf.jpg

jag är ingen stjärna på att rida men vi försöker. :D :p

svarar på alla.

ja jag är svartmålad därför att jag helt enkelt inte vill vara med på bild. :p

Ja hon är arab/frieser :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 012
Senast: Niyama
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 168
Senast: Lady_S
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3
Svar
59
· Visningar
1 380
Senast: doppler
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
72 456

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka