Bildtråden på dressyrhästarna, del VIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VIII

Den har till 99.9% Lordosis vilket ar en medfodd defekt.
Det gar utmarkt att rida hastar med Lordosis men det kan vara svart att passa ut sadel. Det finns speciella paddar man kan fylla ut med.

Japp , engelska och "icke fysiska" termen av lordosis är swayback och som du säger, trots hur illa det ser ut för ögat så brukar inte hästarna påverkas i ngn benämning man skulle kunna tro , detta pga hur hästens ryggrad fungerar och är funtad i sig vilket skiljer sig en hel del från tex människa och även hund .
Finns jättebra forsknings artiklar i ämnet om man vill förkovra sig .

Cydonia;
Åhh vilken härlig häst :love:

Vad roligt det är att se större/tyngre arbetshästar ridas och tränas som vilken ridhäst som helst.
Har du haft henne länge? Hur gammal är hon ?

Jag är medryttare till denna snygging, hjälper till med träning och framtida tävling då matte främst älskar barbacka och skog, så vi kompletterar varandra rätt bra som ryttare och har henne ungefär varannan dag.
Fiona fyllde sju i år och köptes 2011 ohanterad från England, sedan dess har hon körts- och ridits in och börjar nu komma igång med dressyrträningen på riktigt! Det är så himla roligt och både jag o matte har stora planer för denna donna! :d

Ah, intressant!
Nu lärde jag mig något nytt, tack för upplysningen.

La du märket till att Dressyrtjejen_97s bilder några inlägg upp också är från Wiad? :D
Vi är flera Wiadianer på Buke ;)

kl
Var ute hos föräldrarna i helgen och hittade lite bilder jag inte kände till från sist jag tävlade.
(dumt schabrak som inte ville ligga still).
pic_526c3000ddf2b36123bc290e.jpg

och en bild som visst inte kom med när jag visade bilderna från ängen sist.
pic_526b7712e087c33cd8fb0261.jpg

Men du, det ser ut som att schabraket legat still medan sadeln har glidit fram rätt mycket..

Andra bilden är jättefin:)!

Schabraket har ingen stropp där fram och då är det helt hopplöst på henne tyvärr.
Även sadelfrågan är ett himla aber -så fort hon rör sig på annat sätt än fri skritt så förflyttas allt fram till öronen ><

*kl*

Jac fick inviga sitt nya träns idag, som är tänkt att han ska ha på träning och tävling:

20131031_122506_52726d4cddf2b3490bc0328f.jpg

*KL*

Idag fick jag sitta på mina fina igen :D Jag försöker göra mig så liten och lätt som möjligt ( fast jag veta att det inte funkar så) vilket resulterar i frammåtlutad och puckelryggsits men ack så lycklig ryttare :)

dsc_0631.jpg

dsc_0632.jpg

dsc_0749.jpg

När alla andra ligger i sängen och njuter av en söndagsmorgon skuttar jag runt i en lervälling till paddock efter en busig unghäst O_o Tur att han är så söt :love: Och nu börjar även galoppen trilla på plats!

1395896_10152024268505844_391065969_n.jpg

Ja han är en riktig goding, tyvärr inte min egen :p det finns några fler bilder i tråden, mest uppställda. Så småningom kommer det väl även bilder under ryttare, men han rids inte så mycket än :)

*KL*

Är inte dressyrryttare på det viset men dressyr rider jag ju för att stärka min häst och få honom lydig så en liten bild kan jag kanske få lägga in? :D

Min 6 åriga islandsvalack! Ursäkta mina armar som flaxar haha.

919202_10200952708166899_917744904_o.jpg

Dyker in med min nyblivna 3-åring :)
Royal heter han, en jättebaby på hela 186 cm. Pappan är JJ RayBan och mamman är helsyster med Briar. Så får stammen tala så är det dressyr vi främst kommer ägna oss åt. :)
Han är inte mycket hanterad alls, men är otroligt cool och lugn. Föll som en fura för honom, då han är såå lik min förra älskade häst Van Remo(som jag tvingades ta bort för 3 år sedan.), både i utseende, storlek och temperament. Har länge letat efter en häst som kan mäta sig med Van Remos glans, och nu har jag verkligen hittat hästen med stort H för mig :love:
Vi hade bett i munnen för första gången igår, vi tar små säkra babysteg, och kommer fortsätta så med inridningen, med tanke på hans storlek :)
Han har tecken i ansiktet; bruten stjärn och snopp, men syns inte på bilden.

1397440_10151947455886067_114842366_o.jpg

Oj, vilken bjässe. Min briar-avkomma var 173cm som treåring och det tyckte jag var stort. Nu är hon knappt 180 och alla tycker att hon är gigantisk, men hon ligger ju i lä jämfört med din. Tur att det är mycket ben :).

Hehe jaa tur att det är långa ben, så lilla jag har en chans att hålla om honom sen :) Men han har ganska djup bål, men en lång manke, ryggen är inte överdrivet lång helelr, så det är bra. Bar han stannar på 165 i täcken :p Och så verkar han ha ett härligt driv, så får nog mycket gratis bara vi fortsätter på det spåret :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 012
Senast: Niyama
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 168
Senast: Lady_S
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3
Svar
58
· Visningar
1 360
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
72 454

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka