Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad säger ni om bomlös sadel??
Var inne och tittade på www.torsionsaddles.com
Funderar allvarligt på att investera i en sådan sadel...jag rider akademiskt ,men just nu i en barbackasadel så balans har jag :)...men vad säger ni om en sådan sadel???

du är mycket för det här med att dra alla över en kam och tro att ditt sätt är det enda rätta, eller hur... :smirk:

håller med dig till viss del, men mitt tinkersto är VÄLDIGT känslig. tror det beror på hur man skolar in dom från början.
mitt halvblod tål inte sporrar o spön,han blir jätte trippig o man får inte vara inär han, spöet andvänder jag bara vid samling,tramp,viss markarbete och så.

måste ju kunna andvända spöet så vi tränar lite varje dag..

bad har du för hästar?
rider du AR jag har inte riktigt fått grepp om det än :)

Jag har bara nosat på sk AR, men det lilla jag lärt mig verkar vara precis tvärt om vad du skriver.

Inga sporrar (eller skänkel alls faktiskt).
Bara petande med spö för att förklara en hjälp (inte framåtdrivande eller ständigt petande) och jag skulle inte fladdra i bettet utan bara ha lite kontakt, (kanske ytterst lite fladder :) :o ).

Min ena arab hade klarat rätt mycket av det du beskriver, när hon var outbildad och det inte betydde så mycket, nu därimot blir det alldeles för mycket signaler och hon skulle "gå ur skinnet". Min grova valack därimot han klarar säkert rätt mycket men han är inte så utbildad än...

Man kan väll helt enkelt säga att jag inte tror det beror helt på rasen hur mycket "brus" hästen "klarar". :angel:

Tycker du har ett jättefint kallblod!!

Angående sadelproblemet så kan jag tipsa om denna sida med tabell över gradantal hos olika märken: http://www.stalleldshestra.nu

Jag har t ex en Zaldi Classic dressyrsadel som är 110 grader vid och den var varken specialbeställd eller dyr! :idea:

Tack!!

Jag brukar också titta på den sidan, jättebra tycker jag, men det jag menade var att jag inte hittar några begagnade. :( Eftersom hästen fortfarande breddar så vill jag inte köpa en ny sadel, för jag förlorar för mycket pengar på det. *snål* :angel:

Fast jag kanske inte letar tillräckligt bra. :D

Jag håller tummarna för att sadelutprovaren jag ska träffa imorgon kan hjälpa mig. :)

mvh Jessica

Jag har ridit kallblod, både bruks och travare. Visst kan en del vara väldigt okänsliga men jag tror att det har mycket att göra med hur de är behandlade och utbildade. Jag har ridit nsv som varit oerhört känsliga! Jag har aldrig suttit på en (inriden!) nsv som inte reagerat på skänkelhjälper.
Själv har jag ett oerhört känsligt, men tålamodigt arabsto. Hon är en utmärkt läromästare. Jag rider för en AR tränare som hjälper mig att lära mig rida! Min häst gör som jag säger, dvs jag måste vara medveten om vad jag ger för signaler. Dessutom i balans.. *Kämpar* AR (och centrerad ridning) är det som hjäpt mig. Har kollat på traditionella instruktörer i närheten och jag låter dem inte komma nära henne!! Tur jag bor i ett AR-rikt område! :D
Ska tillägga att det är jättejobbigt att rida andras hästar (ej AR), för de känns så stela och okänsliga. Helt plötsligt måste jag skänkla och sånt... :)
/Juvel

Ska tillägga att det är jättejobbigt att rida andras hästar (ej AR), för de känns så stela och okänsliga. Helt plötsligt måste jag skänkla och sånt...

haha vet exakt hur det är,ja vägrar rida andras hästar,om dom inte rida AR. ingen som inte rider AR får rida mina hästar,och då måste personen vara duktig om den ska få rida min för ja e så petig o svartsjuk :D :rofl:

Har de varit lika känsliga som din arab? Frågar en som är för dålig för att rida arab - hon hinner inte med...

Nä, det kan jag inte direkt påstå då hon är den känsligaste häst jag ridit. Men jmf med många hbl så.. Det finns alla sorter även bland nsv. På min skola hade vi nog minst en av varje! :) Min favorit bland dem var en bruks på 500 kg, 155 cm och kort i ryggen. Att rida honom i kort galopp på lång tygel (westerninspirerad då) var en upplevelse.. :)

Antti!

Du skrev... sp först sen direkt till stången...
I vilken ålder sätter du på stången?
Förutsätter att vi talar om en UNG häst...

ANTTI! jag väntar fortfarande på svaret!

Antti!

Du skrev... sp först sen direkt till stången...
I vilken ålder sätter du på stången?
Förutsätter att vi talar om en UNG häst...

Tja, om du kollar klassisk eller akademisk litteratur så är det inte så att skänkel inte används. Däremot strävar man efter att hjälperna skall bli så små att det är praktiskt taget osynliga. :) /T_B

Åldern räknat i år är inget av vikt.
När den är klar för stång så är den oavsett om den är 5 eller 10.

Hej,

Vad kul att du vill dela med dig av dina ridbilder - det vet jag inte själv om jag skulle våga :o

En fråga: Det pratas om kandar, du rider väl ändå på ett vanligt tränsbett på bilderna! Eller kan jag inte se skillnad längre... :crazy: Om du rider på kandar (eller stångbett) tycker jag inte att du är redo för det ännu, då som många här sagt att du rider i handen.

Jag håller med om att du ska börja i skritt och lära dig läsa av när hästen verkligen jobbar med bakkärran. Då lär du också hästen att vara mer känslig (kanske)

Till antti: Hur gör man med en häst som ibland är så känslig så man knappt kan lägga en fjäder på rumpan utan att få en reaktion. Och ibland stänger av helt och kan bara dra iväg med en, dinglande som en vante, vilket hände idag. Då jag skulle galoppera upp för en backe jag galopperat uppför med en kompis för några dagar sedan då det blev lite frivilligt race. Idag kunde jag inte få honom i lugn galopp när jag kom till backen (han låste sin PRE nacke och drog iväg) och jag blev skiträdd.

Är det rimligt att rida en sådan häst på kandar eller stång av säkerhetsskäl när man rider ut? Jag är nästan helt säker på att han gör det för att han vet att han kan. På banan däremot är han en helt annan häst.

Lycka till med din pålle Jessica...

Om jag tolkar rätt så har du en PRE.
Den nacken är rätt stark :) men ändå så tar jag inget annat än ett SP. Lyder inte hästen på den så är allt annat tortyrredskap, man ska aldrig rida på överlägsenhet i att åstadkomma smärta.
Är hästen "normal" så är lösningen alltid att söka hos människan.

Jag rider på kandar för att tränaren vill det, gör det inte annars.

Hästen är känslig, enligt min måttstock ialla fall, :angel: men han blir väldigt framtung. Det har blivit mycket bättre sedan jag bytte till en tillräckligt vid sadel, han är mycket lättare fram. Det har hänt mycket de senaste veckorna, efter sadelbytet. Jag börjar t o m skymta lite ryggmuskler. :)

Jag kan redan läsa av när han jobbar korrekt, men jag har en tendens att skynda iväg med övningar som vi egentligen inte är redo för. :angel:

mvh Jessica

Wow snabbt svar! :)

Hoho, jag skulle aldrig våga rida min PRE utanför ett inhägnat område med en side pull! Han är lydig om han vill! Och det är han för det mesta. Jag aldrig ridit honom på något annat än ett tredelat tränsbett. Men någon gång har jag krävt för mycket och han har lärt sig att han är stark! Då han lyckats dra iväg med mig ca 3 ggr totalt (fyra med i morse)

Lyckas jag bara ha honom samlad så är det inga problem att rida honom mjukt och sakta... Men om man slappar det minsta så vill han gärna utnyttja situationen speciellt om man tänker galoppera (antagligen för att han inte är särskilt stark och vill undvika att bära sig) Men enligt mig måste han lära sig att stanna när man drar i tygeln - det skrämmer mig nåt så fruktansvärt när han låser nacken och är helt blockad i huvet. Det hände mer när han var hingst - nu har jag nyligen kastrerat - efter tre år av skräckblandad förtjusning.

Han väger 611 kg + vet om det - jag väger 57 kg = ja du fattar kanske!

:)

Tja, du får det som du vill ha det.
Rätt riden så stannar han på inandning för att ge det muntliga stopp kommandot.

Markarbete är bra, skule aldrig sätta mig på en häst som inte har ett stoppkommando. Träna honom från marken först att alltid stanna på kommando, sen i skritt, sen i trav och sen uppsuttet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag måste ta tag i mina skänklar. I alla år, i alla typer av sadlar, har mina skänklar (och sedermera fötter) pekat utåt från hästen...
2
Svar
20
· Visningar
2 733
Senast: skiesabove
·
Hästvård Ni som har elr haft hästar som haft problem med höft/snett bäcken elr bakknän hur har det visat sig på deras hältor??? Jag har två...
Svar
4
· Visningar
1 242
Senast: mlii
·
Z
Träning Lite funderingar bara :) Vad har egentligen hänt med den lodräta dressyr sitsen? Ni vet.. axlar, höft och häl i en lodrät linje? Och...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 286
Senast: Solis
·
C
Ridning Och trött på att det finns 683 olika teorier för uppbyggnad av häst. Jag vill ha en klar linje, och ja jag vet, jag måste ju vara den...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 832
Senast: cristobal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar