Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder

Tror snarare hon syftar på att det kan vara ganska farligt att sitta på en häst som går omkull i full galopp...

Hade själv en sådan på försäljning, hon gick omkull med mig två gånger och var på väg att göra det några till, i galopp.
Har haft hästar som bockar och har sig, men den här skickade jag tillbaks. En häst som oförklarligt går omkull i galopp är farlig att rida. Hur snäll den än är.

Det är i alla fall vad jag tror hon menar...

/
Susanne

Sv: Re: Bilder

Jessica skrev:
Jag rider på kandar för att tränaren vill det, gör det inte annars.

Min fundering:
Om du endast rider på kandar när tränaren är där, varför ifrågasätter du inte tränarens beslut att låta dig rida på sådan betsling?
Enligt din beskrivning låter det som om du endast gör det för att hon säger åt dig!
Har jag fel?
Om jag har rätt tycker jag du skall fråga din tränare vad han/hon tror du vinner på denna typ av betsling.

/
Susanne

Jo, det stämmer som du skriver, men jag vill ändå påpeka att det är skillnad på en häst som man inte har fäst sig vid och som man har möjlighet att skicka tillbaka, och en som man har haft i flera år.

Det är sällan det är så enkelt att man bara kan skicka iväg och skaffa nytt. Ibland får man göra det bästa av situationen man har försatt sig i.

Jag kan tänka mig hur ont det måste göra att läsa ett sådant inlägg om ens egen häst.

mvh Jessica

Så sa min tränare om min första ponny när jag uppgivet frågade vad jag skulle ta mig till
"Sälj den och köp en ny"
När jag svarade att det inte var något alternativ hade han fem andra lösningar, som fungerade bra de oxå.

Tror i det här fallet att man skall försöka klura ut varför hästen snubblar. Det är inte normalt beteende.
Har hört att borelia och erlichias kan orsaka sådana här balansrubbningar...

/
Susanne

Hon anser att framåt-/nedåtsökningen blir bättre på stång.

Men vad ska jag ha en tränare till om jag inte lyssnar på det hon råder mig till att prova?!?

Jag har inga problem att säga ifrån om jag anser att något hon säger inte stämmer, men jag måste ju ge hennes metoder en chans, annars kan ja ju lika gärna rida för mig själv.

Och jag anser att man utvecklas mer tillsammans med någon som inte har samma åsikter/egenskaper/metoder som man själv har.

Dessutom anser jag det vara bra träning att rida under uppsikt, istället för att sitta och göra fel när jag är helt själv.

Jessica

Inte_Ung skrev:
Det var helt korrekt tolkat.

Och bevisar därmed att det går utmärkt att förstå vad jag menar.

Det enda det bevisar är att jag är bra på att läsa mellan raderna...

Jessica

Jag har sett det på hästar som en följd av spatt.

Där så höll en liten (men vuxen) ryttare på att få en stor nordsvensk över sig upprepade gånger.
Det blev i längden alldeles för farligt.

De raka bakbenen kan också vara ett tecken.

Det var inte så jag menade...
I ditt inlägg tolkade jag det som att du inte kände dig bekväm med att rida på stång.
Hade jag fel?
Om min tränare hade bett mig rida på ett bett som jag inte kände mig bekväm på hade jag testa två-tre ridpass, därefter sagt att "det här fungerar inte för mig, varför vill du jag skall rida på detta, kan du inte hitta på något bättre" ( eleven från helvetet, alla tränares mardröm )

Tycker man skall lyssna på sin tränare, men samtidigt ifrågasätta, ifrågasätta, ifrågasätta.

Håller hundkurser och föröker alltid inpränta det i huvudet på mina elever:
" Om jag säger att ni får en lydig hund genom att slå den med en stekpanna i huvudet tre gånger om dagen, ifrågasätt! ( Eller slå mig tre gånger med en stekpanna och fråga därefter som jag ändrat åsikt :) )

/
Susanne

Inte_Ung skrev:
De raka bakbenen kan också vara ett tecken.

Men raka bakben innebär ju egentligen endast att hästen inte bär med dem, det behöver ju inte vara spatt-förändringar eller någon annan skada.

Att hästen inte bär med bakbenen kan ju ha hur många orsaker som helst, t ex att den inte har fått lära sig det, helt enkelt.

mvh Jessica

Jaha, då förstår jag. Det var roligt beskrivet med stekpannan förresten. *hoho*

Nej, jag känner mig inte obekväm med stången, men jag kan tycka den är onödig eftersom jag upplever samma känsla utan. Men tränaren påstår att min hästs framåt/nedåtsökning blir bättre på stång så då tycker jag att jag vill ge det en chans.

Jag har kämpat så många år med att få "loss" min häst från handen och nu när jag har fått det tycker jag det är underbart att rida på tränsbett, helt enkelt för att det går.

Vill tillägga att min häst har varit en sådan som borde skjutas enligt vissa, men han är det inte längre. Det går att få ordning på det mesta med rätt inställning och lite envishet och hårt arbete.

mvh Jessica

Senast ändrad av en moderator:

Jo jag skrev KAN vara ett tecken.
Det går ofta att se en sådan rörelsestörning när hästen rör sig i frihet.

Ingen av hästarna hos mig rör sig så, och de är inte utbildade i överkant direkt.
Jag har haft hästar som börjat att röra sig så, från att vinkla hasorna, och de har samtliga haft spatt.

Och vid ett visst rörelsemönster, som är grovt och tydligt rakt, så kan man nog utgå från att det är spatt.

Så hade JAG en häst som omotiverat snubblade och gick om kull SAMT rörde sig med raka hasor, så skulle JAG låta spattröntga den hästen.
Och jag har hittils aldrig haft fel i mina misstankar.
Däremot kan jag definitivt inte säga att jag kan se spatt, för det kan man inte.

Det är dessutom svårt att se från en bild.
Jag kanske skulle kunna se från en film där hästen rör sig lös i hagen.

Jag kan absolut förstå resonemanget att man ska bli misstänksam om en häst går från ett normalt rörelsemönster till ett onormalt. Helt logiskt för mig. Men det finns hästar som gärna rör sig med raka bakben, om man inte lär dem motsatsen. De flesta ridskolehästar som jag har sett t ex.

Men du kanske inte tolkar begreppet "raka" bakben som jag gör. Jag syftar på alla hästar som inte bär på bakbenen, men som ändå rör sig ändamålsenligt.

Vad är spatt egentligen, en förslitning?

mvh Jessica

Antti skrev:
Livet är för kort, ta bort hästen och skaffa en som är ok.

Jag förstår hur du tänker - och tanken ha slått mig. Att byta häst alltså - inte göra död på honom.

Problemet är att jag gillar hästen och har lagt ner över 250 000 kr på honom och hans träning genom de här tre åren vilket är ganska surt om jag bara skulle ge upp.

Han är kanske i största laget för mig då han är 163 cm och väger 611 kg. Jag är 170 cm och väger 57 kg. Han är den tunga sortens PRE. Jag skulle nog må bättre med en lättare variant som är något mindre. Men samtidigt hästen är ju som min vän, jag skulle inte bara slänga ut min hund om jag hade problem med den.

Han är testad för borelia.. Han har inte spatt eller har haft.

Han har gjort det här tricket från första gången jag satt krav på honom. I början gick han omkull om man höll emot i tyglarna - försökte även med proffsryttare. (spansk sådan)

Jag ska se hur det går med Juao....

Ps detta är ett problem som återkommer ca 1 ggr per år, och för det mesta tar jag in proffshjälp och reder ut det.. men som sagt det kommer ju tillbaka så felet ligger ju hos mig...och min rädsla för just denna häst. Jag har ridit min kompis halvblod som också försöker dra iväg, där sitter bara en ganska smal halvblodsnacke på den - så det är lätt att ställa åt sidan och få ner tempot.

Menar du att det här är ett vanligt problem med PRE, eller kanske att de portugusiska är fel ridna på något sätt?
Endast intresserad av att veta mer!

/
Susanne

Vet inte om jag är glad över nya forumet, tycker att det är svårt att se vad som kommer in och var.
Tror jag skiter i forumet :)

NobleArt skrev:
Menar du att det här är ett vanligt problem med PRE, eller kanske att de portugusiska är fel ridna på något sätt?
Endast intresserad av att veta mer!

/
Susanne

Hej,

Jag tror han pekar på att både PRE (spansk) och Lusitano (portugal) har ganska tjocka och muskulösa högt ansatta halsar vilket om de vill kan göra dem riktigt starka. Sedan hjälper det ju givetvis med en kort rygg också.

Serreta är ju den spanska kapsonen med ett styvt stålstycke som ligger på nosryggen. Serretas kommer med och utan taggar på insidan. Ett ganska effektivt tortyrredskap med andra ord.

Min häst har aldrig använt en serreta i ridningen, dock har jag använt en när jag longerat. Men då klär jag den med mjuk fluffig teddy.

Jag tror Antti är lite rädd för att svara på min fråga - det är ju ganska uppenbart med den kommentar han just lämnat :D

Jessica skrev:
Vad är spatt egentligen, en förslitning?

mvh Jessica
Spatt är en inflammation i hasens glidleder.
Den gör att glidlederna så småningom växer ihop.
Den är kronisk och går inte att bota.

Om det är en förslitning eller ej, det vet man inte säkert.
Man vet dock att det är ärftligt, eller att i alla fall dispossitionen för spatt är ärftlig?
Spatthästar får ofta en speciell sorts "pendlande" gång, där hasen hålls rak och höfteden rör sig mycket.
En spatthäst undviker i möjligaste mån att bära på bakbenen.
En spatthäst behöver inte vara halt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag måste ta tag i mina skänklar. I alla år, i alla typer av sadlar, har mina skänklar (och sedermera fötter) pekat utåt från hästen...
2
Svar
20
· Visningar
2 733
Senast: skiesabove
·
Hästvård Ni som har elr haft hästar som haft problem med höft/snett bäcken elr bakknän hur har det visat sig på deras hältor??? Jag har två...
Svar
4
· Visningar
1 242
Senast: mlii
·
Z
Träning Lite funderingar bara :) Vad har egentligen hänt med den lodräta dressyr sitsen? Ni vet.. axlar, höft och häl i en lodrät linje? Och...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 286
Senast: Solis
·
C
Ridning Och trött på att det finns 683 olika teorier för uppbyggnad av häst. Jag vill ha en klar linje, och ja jag vet, jag måste ju vara den...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 832
Senast: cristobal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar