Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder

OK, men det innebär endast att de har lättare att dra iväg om de vill.
Min fråga var om viljan ofta finns hos dem och om det är därför man använder ett så skarpt redskap som serretan eller om det är som spanjorerna själva säger att hästen inte skall lära sig hänga i handen?

/
Susanne

"Men raka bakben innebär ju egentligen endast att hästen inte bär med dem, det behöver ju inte vara spatt-förändringar eller någon annan skada. "

Det är så man tillverkar spatt.....

NobleArt skrev:
OK, men det innebär endast att de har lättare att dra iväg om de vill.
Min fråga var om viljan ofta finns hos dem och om det är därför man använder ett så skarpt redskap som serretan eller om det är som spanjorerna själva säger att hästen inte skall lära sig hänga i handen?

/
Susanne

Tja,

Detta är den första spanska häst jag ridit som dragit iväg med mig. Och jag har ridit en hel del - men alla utom denna har varit tränade av spanjorer.. samt har gått på kandar eller stångbett... Vilket kanske säger en del...

Jag tror nog att serretan används för som du säger att inte göra hästen van vid att ha ett bett att hänga på, så som de kan göra på tränsbett om de rids felaktigt. Tränsbettet är ju ett grovredskap kan man ju säga. Det är svårt att förmedla några fina signaler genom ett tränsbett.. Det är kanske därför som spanjorerna rider på serretan och sedan stoppar en stång direkt i hästens mun.

Vi har nog skrämt bort Antti :angel: så vi får nog aldrig veta vad han tycker...

Sv: Re: Bilder

Skulle vilja lägga in en protest mot påståendet att nordsvensken (kallblodstravaren) skulle ha svårt att bära sig under ryttare.. Förvånad faktiskt, då jag inte skulle vilja jämföra nordsvensken på samma dag som halvblodet -mer utpräglad vagnshäst?!
Har sett ett antal ns som tagits ut travträning/fortfarande springer då de börjar ridas och nästan genast lär sig bära upp ryttaren med lätthet.
Det vill säga om den inte blir riden som den blivit körd -i handen. Stången har fungerat utmärkt för att skilja på uppgifterna springa fort "på tömmarna" och att bära upp sig i lätt form.

Själv har jag upplevt att (om inte hästen är överbyggd/sadeln felpassad) sadeln glider fram då hästen sänker sin överlinje mellan bogarna och går "bakom" sig med skumpigt baksteg. Det förstärks väl om ryttaren med "fast" sits har mycket häst i handen.

Nej kallblodstravaren är en urläcker dressyrhäst om den utbildas rätt!! Det man får lära sig på ridskolan har nog resulterat i många istadiga sura och hårda nordisar... De har för mycket huvud för att ridas opedagogiskt!

Sv: Re: Bilder

Jessica skrev:
Tack det var snällt.

Ändå är det inte mer än 2 veckor mellan tillfällena. Jag tvingade honom lite för mycket vid första tillfället, jag hade ingen spegel så jag kunde inte se att jag drog ihop honom så. Och ingen som sade till mig. Det är livsfarligt att sitta och harva en hel sommar, helt själv.

Vad gäller min sits så är min analys att jag upplever att jag måste driva hela tiden och då "måste" :angel: jag använda hälarna (med sporrar), vilket leder till att jag sitter som en groda. :bump:

Det blir bättre utan sporrar för då "luras" jag inte att använda hälarna så mycket. Fast ännu lite bättre blir det helt utan stigläder.

En videokamera är verkligen guld värd!!! Man förstår så mycket bättre när man ser sig själv "in action".

mvh Jessica
Hade samma problem med min häst.Att jag var tvungen att driva på hela tiden.Men nu har vi löst detta. har oxå ridit för olika instruktörer och alla har sagt samma (några instruktörer.har även suttit upp på hästen och "känt av" han)
Så här sa mina instruktörer:
Sluta smådutta i tid och otid...Svarar han inte BANKA ,BANKA och sen helt still med skänkeln...och då han svarar är det viktigt att vara beredd att följa med med hand och kropp annars blir det dubbla budskap att man bromsar.Hoppas du förstår min beskrivning?;))

Jag har haft samma problem. Håligheter vid manken pga för trång (XXW) sadel som tryckte där så blev det inga muskler och även för att sadeln glider fram (överbyggd) och bildar extra ett extra tryck där. Så länge jag använde den sadeln så blev det inge mer muskler där. Jag fick lov att köpa en bomlös (Fitform med svanskappa) och efter 2 veckor var håligheterna borta och det fanns muskler där istället. Jag kan nu använda en vanlig engelsk Frank Baines sadel nu de gånger vi vill hoppa.

Knapplån

Tänk på att även en för vid sadel trycker på manken eftertsom den har en felaktig anläggningsyta.
bara en parantes, en till;
Är det en ridgeback?

Jag har haft sadelprovare ute och hon kunde inte hittat något bredare än Olympic Jessica XXW om jag inte skulle specialbeställa.
Jag hade en förhoppning om att hon skulle muskla sig så det skulle vara förkastligt med en specialbeställd. Problemet var egentligen flera:
1) överbyggd
2) omusklad vid manken (ändå för bred)
3) bred, lång manke med mycket bogblad (bomvinkel minst 110)
4) kulmage, så sadelgjorden åker framåt (magen är närmare backen i gjordläget än bakom frambenen, så det är dit framåt som sadelgjorden söker sig och drar med sig sadeln, därav svanskappa)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag måste ta tag i mina skänklar. I alla år, i alla typer av sadlar, har mina skänklar (och sedermera fötter) pekat utåt från hästen...
2
Svar
20
· Visningar
2 733
Senast: skiesabove
·
Hästvård Ni som har elr haft hästar som haft problem med höft/snett bäcken elr bakknän hur har det visat sig på deras hältor??? Jag har två...
Svar
4
· Visningar
1 242
Senast: mlii
·
Z
Träning Lite funderingar bara :) Vad har egentligen hänt med den lodräta dressyr sitsen? Ni vet.. axlar, höft och häl i en lodrät linje? Och...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 286
Senast: Solis
·
C
Ridning Och trött på att det finns 683 olika teorier för uppbyggnad av häst. Jag vill ha en klar linje, och ja jag vet, jag måste ju vara den...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 832
Senast: cristobal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Adventskalendertråden 2024