Status
Stängd för vidare inlägg.
Om hästen är rätt grundad så ska enbart rösten räcka till det vanliga.

Han lyssnar faktiskt bättre på rösten än på både spö och sporrar, eftersom jag inte har överutnyttjat den och på så sätt "skapat inflation" i hjälpen.

Är väl också lite skadad av tävlingstänket, där rösten är bannlyst, men det är ju i o f s spöet också. :angel:

mvh Jessica

Se kandar som ett förlegat redskap som är ersatt av bättre.
I sp gör man allt en häst behöver kunna. Sen när det är dags för bett så går man direkt till stång. Sen en hand.
Och då har man en mun som aldrig har haft negativa erfarenheter av bett. För det går inte att undvika att någon gång så måste man ta i tygeln under skolningen.

Svar: Jag tycker det här stämmer mycket bra, men kruxet för min del är ju att jag vill blanda in tävling också.

Det finns en tränar pyramid med en i toppen. Dom under kan bara lära ut det som dom har fått från steget ovanför sig. Så innan du får det du behöver har det gått så lång tid att hästen är uppäten för länge sen.
Bredden ska finnas där uppe inte i botten.

Svar: Om du menar AR i tränarpyramiden så förstår jag vad du menar, men jag håller inte riktigt med om att det bara finns en. Jag tar ex influenser från alla möjliga ryttarpersonligheter, ex Podharsky, Branderup, Kyra, etc. Jag tar t o m influenser från dig emellanåt. ;)

Att rida AR-inriktat är, för mig, inte att rida på ett specifikt sätt utan det är att reflektera över hur och varför man gör det man gör. Det kanske lika gärna kunde kallas något annat, men jag kallar det AR med hänvisning till tankearbetet det sätter igång hos mig.

Jag tränar för alla möjliga tränare som jag hittar. Jag har en B-tränare i dressyr, en AR-instruktör, jag har t o m ridit för en isländsk tränare som sysslar mest med islandshästar och jag skulle kunna tänka mig att rida för dig också om jag fick chansen.

Jag vill gärna se mig själv som en reflekterande allätare och följer alltså inte slaviskt en persons åsikter.

mvh Jessica

Tittade inte om det var kandar med 4 tyglar men gissar att det är kapson.
Släng skiten och sätt på sp.

förlåt men jag fattad inte riktigt vad du menade här??

Jag tror att Antti förutsätter att AR-ryttare rider med kapson, men jag har en bridong.

Sp tror jag betyder sidepull. Det tog ett tag för mig att klura ut. ;)

mvh Jessica

Jag måste (kliar i tangentfingrarna). Nu vet jag inte hur illa det såg ut innan men som det ser ut här så hade du fått se sanningen om du tog bort stången, slutade driva och bara satt rätt upp och ner. Dessutom skulle du flyttat bak sadeln.
Raka bakben tyder på att han inte bär och eftersom du sitter i bakvikt OCH driver med benen så finns det inte en chans i världen för honom att börja bära.
Skritt är en bra början, där kan han få lulla på i det tempo han orkar medan du övar på att finna hans tyngdpunkt.
Att denna hästras har ett rykte som en bra barrockhäst beror på att den har en exteriör som tåler rätt dålig ridning utan att det syns för mkt. Det behöver dock inte betyda att den bär.
Lycka till i fortsättningen, ridning är svårt och det tar TID.

Behövs det spö på en skimmel som är flegmatisk och tuggar havre?? Hur är det med andra färger då? vad gör man åt bruna hästar? ;)

90 grader har typ ett anorektiskt fullblod..... Du behöver en ordentligt bredare sadel.

Men jag hittar ju ingen!!!!! *frustrerad* och jag hittar ingen som kan hjälpa mig heller. :mad: Jag har åkt till sadelmakare och tagit ut sadelutprovare, men det hjälper ju inte. Jag har inte råd med en specialbeställd ny sadel och de med utbytbart koppjärn (bates etc) tycker jag är hemsk att rida i.

Ska testa en ny sadelmakare på fredag, så får vi se.

mvh Jessica

Jag måste (kliar i tangentfingrarna). Nu vet jag inte hur illa det såg ut innan...

Svar: Tack för den!!! :angel: :D

men som det ser ut här så hade du fått se sanningen om du tog bort stången, slutade driva och bara satt rätt upp och ner.

Svar: Jag förstår vad du menar, att det är jag och inte hästen som rider. :angel: Men jag tror inte det är stången som är problemet, han gör likadant på vanligt bett och bettlöst också.

Dessutom skulle du flyttat bak sadeln.

Svar: Det skulle jag jättegärna göra om den bara ville stanna där.

Raka bakben tyder på att han inte bär och eftersom du sitter i bakvikt OCH driver med benen så finns det inte en chans i världen för honom att börja bära.

Svar: Ska tänka på detta.

Skritt är en bra början, där kan han få lulla på i det tempo han orkar medan du övar på att finna hans tyngdpunkt.

Svar: Menar du där han går själv utan att jag driver eller håller upp/ihop hans huvud och hals?

Gissar att du hade silkesvantarna på!?! *ironisk*

Vill bara tillägga att han har haft en skada i länden som har gjort att han i princip inte har kunnat vinkla sina bakben alls. Han är färdigbehandlad för ca ett halvår sedan, så jag tror att det kommer bli bättre och bättre.

mvh Jessica

En liten tanke bara, jag tycker du har lite höga händer med en tendens att separera från varandra!
Annars, trevlig liten nordis. Mitt halvblod kunde väl få lite av hans man.... :D

Jag känner igen mig på bilderna med det med händerna. När jag skulle rida på stång och kapson för första gången hade jag också två tyglar i var hand (hon rider ju på bridong och stång) och mina händer flaxade också iväg all världens väg. Tror att det var för att jag var van vid att ha något som stabiliserade upp (stången i en hand) och inte så många tyglar. :p

Rider jag på kapson eller vanligt bett med tyglarna i var hand är det inget problem utan bara med dubblas tyglar och två händer. Har dock inte testat det på ett och ett halvt år och har ingen större önskan att göra det heller då jag är av åsikten att stången ska hållas i en hand.

Sen om man ska ut och tävla kan man ta och träna på det då. Utbildning är en sak och tävlan är en annan.

Att denna hästras har ett rykte som en bra barrockhäst beror på att den har en exteriör som tåler rätt dålig ridning utan att det syns för mkt. Det behöver dock inte betyda att den bär.

okej en förklaring tack, menar du att barock/ar förstör kallblods travare??

Tror att det är värre än så med kbl.
Dom tål mera sporre, mera spö, mera fladder i bettet mera av det mesta. Då AR är ridning med mycket av just dom sakerna så blir kbl mer lämplig.
Jag är på väg att göra en 180 gradare i just den saken. Och rekommendera just kbl till AR.
För en arab skulle inte överleva en sån behandling. Egentligen ingen ras med högt blod. Sen kan man lätta upp kbl med lite annat, tex. PRE, arab, lus eller liknande. Och få en halv-tålig häst.
Jag vet bara att om man hade ridit på nån av mina med så mycket sporre, spö och fiskande i stången som jag sett på AR nyligen så hade dom lagt sig på rygg.
Så fram med kbl bara. Ska aldrig mer säga emot om det.

Då är jag raka motsatsen. :D Har mycket lättare att flaxa iväg när jag rider på vanligt tränsbett. På kandar/bridong med fyra tyglar så är handen i princip stilla. ;)

Leta efter fler gamla Frank Baines sadlar, de är inte alls omöjliga att hitta i vida stolekar. Själv köpte jag en beggad Frank Baines capriole för ett tag sedan med en bomvidd på ca. 105 grader.

Tack men jag vet inte om jag vill ha en Frank Baines. :crazy: Den är lite för bred för mina höfter, och det gör ont.

Den jag har nu är lånad.

Jag vill egentligen ha en Albion, äger en själv men den är för smal så jag måste byta.

mvh Jessica

Jag håller faktiskt med Antti om detta med tåligheten. :(

Min häst tål i princip hur mycket som helst och det ser jag tyvärr inte som någon fördel alla gånger.

Jag skulle önska att min häst ville protestera mer när jag gör fel.

mvh Jessica

Det ser ju bra ut!!
Det är jätte bra att du är medveten om dina "fel", en ryttare utvecklas så länge den är öppen!!
Så kämpa på, och kanske ska du fundera att invenstera eller stoppa om sadeln om hästen nu musklat sig lite :)

Tycker du har ett jättefint kallblod!!

Angående sadelproblemet så kan jag tipsa om denna sida med tabell över gradantal hos olika märken: http://www.stalleldshestra.nu

Jag har t ex en Zaldi Classic dressyrsadel som är 110 grader vid och den var varken specialbeställd eller dyr! :idea:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Jag måste ta tag i mina skänklar. I alla år, i alla typer av sadlar, har mina skänklar (och sedermera fötter) pekat utåt från hästen...
2
Svar
20
· Visningar
2 733
Senast: skiesabove
·
Hästvård Ni som har elr haft hästar som haft problem med höft/snett bäcken elr bakknän hur har det visat sig på deras hältor??? Jag har två...
Svar
4
· Visningar
1 242
Senast: mlii
·
Z
Träning Lite funderingar bara :) Vad har egentligen hänt med den lodräta dressyr sitsen? Ni vet.. axlar, höft och häl i en lodrät linje? Och...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 286
Senast: Solis
·
C
Ridning Och trött på att det finns 683 olika teorier för uppbyggnad av häst. Jag vill ha en klar linje, och ja jag vet, jag måste ju vara den...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 832
Senast: cristobal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar