Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

och jag som var övertygad att vi skulle få lite fölrapport från dig idag! Dessa ston lurar oss totalt..:grin:

hoppas på ikväll/natt för er då!:bump::banana::bump::banana:

Inget föl för oss heller.
Solette är numera cool lugn.. vaxproppar i snart en vecka.. och då pratar vi inte kristaller. Jag saknar fortfárande den riktigt vita mjölken dock. Hon har gråvit och den har läckt en del på bakbenen som är kladdiga.. behöver jag vara orolig för att hon läcker råmjölk nu också?

Juvret är hårt och fyllt ständigt men spenarna som varit hårda och utfyllda var imorse lite mjukare. Bäckenband är sedan länge som gele runt svansroten och rumpan ser lite bucklig ut ovanför. Vulvan är ibland duktigt röd i slemhinnorna och svullen, men ofta på dagen lite ljusare. Slapp är hon hela tiden sedan länge..
Som sagt hästen är fölningsklar och stackars solette skulle nog vilja ha ut den nu som det ser ut.. men ungen vägrar:angel:;)

Jag tror att solette tänker vänta någon vecka till.

Och så tog Mary lite paus i veckan när det var så dåligt väder men idag när jag kom så hade hon fyllt på juvret igen. Bäckenbanden väldigt slappa, röd i slemhinnan, magen har sjunkit - nu saknar vi bara mjölken..
535126_364558680270717_135064879886766_983490_1585181423_n.jpg

Hon har ju inte mycket till juver men det kan ju komma snabbt iofs :) Vilket dygn är hon på?

Nä inget föl inatt heller, även om jag var helt säker på det igår kväll när jag skulle lägga mig.
Hon la sig trots att jag satt i boxen (inte likt henne) och små små vaxproppar.
Tur att hennes matte skulle komma kl 2, så jag kunde gå in igen annars har jag garanterat suttit hela natten.
Nu på morgonen fanns inga vaxproppar och hon stod och åt så lugnt!
Jag blir gaaaalen!!!
Börjar tro att den här donnan kommer kläcka ur sig sitt föl på dag 360, mitt på lunchen utomhus och när ingen är hemma.

kl

Bilder från igår på dygn 316 :)
Bakifrån ser hon inte ens dräktig ut:
IMG_0444.jpg

På nära håll är det en medicinboll
IMG_0446.jpg

Hon har börjat fylla juvret
IMG_0440.jpg

IMG_0438-1.jpg

Jag förstår dig så väl!

Min donna har alla tecken klara och ett pågående öppningsskede, som gör att jag inte vågar lämna henne ur sikte. Jag har varit vaken i tre dygn nu.

Är det någon som vet hur länge öppningsskedet brukar pågå? Jag är ganska nojig nu, och har tyvärr läst om livmoderomvridning (Varför ska man läsa om allt som kan hända:confused:) men det är ju som tur är väldigt ovanligt.

Vi får väl vänta ut våra ston helt enkelt och hoppas att vi har nerverna i behåll när de väl har fölat:crazy:

Trix: Din donna ger verkligen hopp åt min tjej!!! Hon ser ganska likadan ut!!! :D Ska knäppa kort idag och jämföra lite med tidigare veckor och se om det verkar vara nån skillnad... Men i vissa vinklar ser inte min heller ett dugg dräktig ut vilket gör att man tvivlar. Men som tidigare mirakel så kan det ju verkligen ligga någon där utan att det syns alls utanpå.
Skulle ju inte förvåna mig en sekund om min som knappt har mage skulle klämma ur sig ett föl innan Jossa klämt ur sig sitt. :)

Nerverna, ja de är så slut snart!!!
Samtidigt är det ju så intressant! Man lär sig otroligt mycket om hästarna under vakan.

Ja det har du rätt i:) Intressant att se hur de följer sina rutiner och vanor. Man lär känna dem ganska väl tror jag.

Det blev inte mycket till återkomst för imorse fölade Dolly. Tyvärr har det inte varit helt komplikationsfritt, men jag hoppas kunna återkomma ytterligare en gång med lite goda besked.

Det blev en liten hingst för övrigt. ;)

01-1243.jpg

Tack för alla gratulationer till fölen! Vi blåser den värsta faran över nu, lill-hingsten verkar ha repat sig bra efter sin tuffa start, så nu flyttar vi till tråden för 12:or iställt. Lycka till ni som har fölningarna kvar!

Måste fråga var du hittat det täcket? Är det ett hundtäcke? Skulle vilja ha ngt liknande åt mina när vädret är dåligt!! :D Speciellt om nästa års kull får samma "vår" väder som iår.... :devil:

Ja, det är hunden på min avatar som fått låna ut sitt täcke till honom. Täcket är ett länk borttagen av moderator, men just den här modellen är inget vidare för dåligt väder eftersom det är av fleece. Men det är suveränt på att värmehålla och har bra passform (faktiskt också till föl ;) ). Vill man ha något som står emot dåligt väder är nog Obtrack-täcket Skrylle en bättre variant.

Senast ändrad av en moderator:

*KL*

Är kvar men varit dålig på att skriva. En av våra ston har ju flyttat och de andra är nyverkade och nu på bete. Idag får jag äntligen börja räkna ner för prick en månad kvar till beräknad fölning på första damen :banana:

Hoppas bilden funkar för länk från FB:
150428_10150855391299775_562029774_10100251_1074400642_n.jpg

Är den mörka fuxen längst bort som är beräknas om 30 dagar. Sen bruna om 37 dagar. De andra två är först i juli :) Min sålda fölar mellan de första två om 35 dygn beräknad. Så henne får man inbilla sig i huvudet ;)

jag väntar fortfarande på att solette ska ploppa:crazy: så då är vi två!

Vaxproppar som kommer och går i en vecka nu. Sedan torsdags (se tidigare bilder) är propparna gråvita dygnet runt och stoet klämmer ut massor när hon går pga juvrets storlek. Får göra en foalcheck på ungen när den kommit.

Jag har nu förlängt min semester till nästa helg..

Jag har varit involverad i ett par fölningar iaf, och denna gång är det ingenting som stämmer?:o

Precis så känner jag också: att ingenting stämmer:confused:

Vi har haft rinnande vit mjölk i tre dagar nu, förvärkar har hon haft i tre dagar, blodstrimmor i vulvan. Dvs allt som enligt böckerna betyder förlossning om några timmar. och hon är lös i magen vilket hon aldrig brukar varaIdag har hon gått omkring och pipit åt den andra hästen som är brunstig, hon har ätit gräset som växer runt bajset på "toaletterna" i hagen, vilket hon absolut inte kan tänka sig i vanliga fall:o. Hon lade en hög, vände sig om och luktade noga på den, sen pep hon igen:D. Hon är väldigt tillåtande mot mig, men har visat drakgrimasen åt min kompis som försiktigt lade örat intill magen på henne.

Kort sagt är hon mycket annorlunda i beteendet idag mot i vanliga fall, Jag hoppas att allt detta betyder att hon tänker föla inom det närmaste annars blir jag orolig att något är fel.

Jag tänker också göra en foalcheck, med tanke på alla liter mjölk hon har vattnat gräset med:grin:

Ska vi tippa på att våra damer ploppar i kväll/natt :bump::banana::bump::banana:

Jag har också tagit semester kommande vecka, så man är ju lite stressad över det också, vill ju gärna ha liten fölmule att pussa på hela veckan.:love: så hon inte kniper allt för länge menar jag:devil:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 214
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 375
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 639
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 726
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv