Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Heja heja! :D

Här verkar Jossa ha bestämt att hon inte ska nån rackarns unge släpande efter sig, för hon kniper och är som vanligt. (Ikväll var hon dock ruggigt stel i ena bakbenet och haltade lite på vägen in.)
Matte till henne kommer snart och vakar under natten.
Men jag skulle säga att min Ina verkar mer redo mentalt att föla nu än Jossa.
Ina gnussar rumpan, sover hela tiden och går in i sig själv.
Skulle ju inte förvåna mig om hon fölar före, trots att hennes kropp knappt är förberedd på det, för att inte tala om att vi faktiskt inte är helt säker på att hon är dräktig. ;)
Men ännu inget tecken på brunst, det lär man ju åtminstone se som positivt. :)

Vakade första natten på Mary och hon hade grymme-ont i omgångar, åkte till och med bort till stallet för jag trodde det var läge men falskt alarm. Haft lite förvärkar under dagen men varit ganska lugn ändå. Dygn 338 idag, allt färdigt utom mjölken (som hon inte släppte förrän efter fölning ifjol). Ser nu på kameran att hon lagt sig ner och vilar, hoppas på lugnet före stormen.

*KL*
Inatt blir det sova på soffan framför TV-n med kameran på. Mitt sto vandrar, kliar sig, kastar med huvudet mot båda flankerna, vandrar lite till, bita sig i flankerna, sparka mot magen, vandra igen osv. Allt detta sen insläppet för en timme sen. Märkbart irriterad.

Kan vara förvärkar, men jag törs inte chansa på det. Dag 324 idag, så hon är rätt tidigt ute, men har haft juver i 3 månader snart, så jag har ju misstänkt att den kanske blir tidig. Dock var juvret inte välfyllt på kvällen, men spenarna är stora och på morgonen är de välfyllda. Inga vaxproppar, men mitt förra sto fölade utan vaxproppar och med vit mjölk först efter fölet kom, så jag tar inget för givet.

KL

Men nej har inte IW uppdaterat än? Hur ska man nu kunna sova inatt?

/Orolig Stellastalker

Men här var det bara förvärkar och en trött matte. Dessutom bestämde sig sonen för att vakna och gråta och inte somna om på 1½ timme inatt, så jag är inte pigg.

Usch så jobbigt att inte så sova. Hoppas fölet kommer inatt :)

Jag undrar hur det går för Charlottee. Hennes sto lät så färdig. Hoppas att allt är bra!

Här har faktiskt juvret gått tillbaka lite, men fortfarande så gråvita proppar. Hon äter frisk och hormonerna flödar mig för det är väldigt vad hon hingstar sig...
Men sommarvädret gör att jag fått skrota fölvakten för tillfället. Hon tycker det är varmt så hon svettas på natten så den larmar och skrämmer upp mig hela tiden :D

Tror det är på g här nu, damen är väldigt orolig jämfört med inatt även om hon hade ont då också..

Ja, men det är första vaknatten, så jag ska inte klaga. Hon är ju i princip fölningsklar, men det är det där sista lilla som saknas. Det som gör att man känner sig säker på att det är på G, men man törs ju inte låta bli att vaka när det är så stor beteendeskillnad mot tidigare kvällar. Skulle aldrig förlåta mig om jag missade fölningen för att jag inte ens brytt mig om att försöka vaka.

Efter 02 i natt så har hon legat utslagen långa stunder och tvärsovit. Det brukar hon inte, så vad det än var igår kväll så var det visst jobbigt ;)

Vad spännande, hoppas det går bra! Min Donna var jättenöjd imorse och inte ett dugg orolig. Men hon går stelt med bakbenen, som att det är svårt att gå när juvret är så stort mellan benen. 325 idag, så hon har gott om tid på sig att hålla mig vaken om nätterna :D

kan berätta att Charlottees sto stampar på precis samma fläck som senaste dagarna. Hela stallet väntar på fölis och Charlottee är nog mer än lovligt trött på att vaka :)

som P skriver så står solette kvar på samma ruta sedan sist.. så redo man kan bli men ingen fölunge som vill komma ut.

Nu kör jag stenhårt på ignorera metoden..:cool:

Grrr:devil: Ignorera är bra! Det funkade för mig:) Jag var också helt mentalt utslagen av anspänning och trötthet. Jag ställde in mig, efter tre dygn utan någon sömn alls, på att vaka utan känslomässig inblandning (lättare sagt än gjort kanske) och förutsätta att det bara var förvärkar. Ställa klockan med halvtimmes intervaller och SOOVAA däremellan. Då kom hon ju faktiskt den natten, så snabbt att jag inte hann bli nervös.:love:

Hoppas att din och alla andras väntan snart är över, verkar som många är på gång nu!:bump::bump::banana::bump::bump::banana:

Vi ses snart i 12ornas tråd!:)

Ja man blir verkligen utmattad.. dessutom börjar jag bli bli orolig.
Men iofs är solette bara på dygn 333, det är ju alla hennes tecken sedan länge som blir kontentan av all oro och förbryllar mig. bla. vaxproppar i 9 dagar nu:angel:

Hoppas allt är väl med ditt sto och fölis! Jag väntar på mer bilder från dig i 12:0rnas tråd!!:bump:

På 352:a dygnet tittade äntligen Dinas lilla bebis ut!!! ännu ett litet hingstföl men denna gången brun utan tecken!!! :D Verkligen den sista färgen jag skulle gissat på med en fux till mamma och gulsvart till pappa :d

Tittade på henne igårkväll och kunde inte se några tecken på en fölning, kunde inte få ut någon vätska alls från juvret och slidan var inte ens lite svullen...

Har ändå väckning varje halvtimma, vaknade klockan 01.00 och såg någonting röra sig i boxen, blev direkt klarvaken och sprang ut halvt påklädd... Har ju varit så nervös för Dina som varit helt galen den sista tiden igen... Varit så rädd för att hon skulle bli arg på sin bebis..

När jag kom ut i ladan så låg fölis med bakbenen kvar i fosterblåsan, dock hade Dina redan rest sig och efterbörd och allt hade redan kommit så hon var snabb på det, missade alltså precis fölningen... Dina var inte alls intresserad av fölet, hon slickade bara på allt äckligt slask som kommit med bebisen... När jag fixat till boxen så la sig bara Dina ner hela tiden, med lite koliksymptom :(... Hon la sig och rullade sig gång på gång, och fölis var så ostabil så han knappt kunde resa sig, efter 4timmar hade jag fortfarande inte fått honom att dia, trots att jag bar hela hans vikt och höll honom under Dina, juvret var så litet så det gick inte att få grepp om :eek: Till slut fick jag äntligen honom att äta lite och han blev genast piggare! Han bajsar hela tiden och tyckeer det är jätteskoj.. haha :rofl:

Först när jag tog ut dem i morse kom Dinas moderkänslor fram! Nu släpper hon honom inte en meter:D Dock är han fortfarande väldigt ostabil i balansen, men hoppas att det blir bättre snabbt!! Är rädd för att det kanske kan vara en bieffekt av hennes beteende, när hon sparkat som en idiot i boxväggarna...
2012-05-22135654.jpg

2012-05-22135434.jpg

2012-05-22090858.jpg

Grattis till en ubersöt liten hingst!!:love: Lååång väntan för dig dock.

Skönt att allt verkar bra nu och att stoet fått igång sina moderskänslor.
Det går så fort när de fölar och jag är livrädd för att missa.. men efter 9 nätters vakande (och även koll dagtid såklart) måste man ju sova lite.

Med risk för att tjata men IronWill hur går det? Man blir ju orolig;)

Ja,jag börjar också fundera på vart hon är!

Kanske drömde jag en sanndröm! :eek: Kanske väntar hon på att ränderna ska trilla av innan det kommer bildbevis? :eek::D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 213
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 375
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 639
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 723
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Photoshop hjälp
  • Tips i London
  • Valet i USA