Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Grattis:)Fantastiskt! :love: Så söt hon är!

Men nu blir man ju lite nervös över att stona kan vara så luriga.:eek: Frågan är om jag vågar lämna Menuette ur sikte, även om jag tycker att hon borde släppa på bäckenbanden mer. Har ditt sto släppt dem,eller hon var fortfarande "fast om rumpan" när hon fölade?

Ojojoj. . . nu är det stora vita vaxtappar och det droppar/rinner mjölk ibland. Hon har varit lite orolig i kväll, lite trögt med maten men åt lugnt när jag gick ifrån stallet. Ska dit om en stund igen, nu blir det täta kontroller :banana::bump:

Håller med dig Tex! Kikar på mitt sto minst lika mycket som det andra nu. ;)
Man letar liksom tecken heeela tiden... :P

16 maj 21.30 föddes ett sto med stammen Corlensky G-Landlord-Cortez.

Allt gick bra, hon har ätit, bajsat, kissat och skuttat runt så nu tar jag och soooover en stund:bump:

Bilder kommer i föltråden imorgon.

Natti natt

Och här blev det föl den 17 maj kl 01.00. En jättestor tjej :love: Welsh cob e: Tyrrestrups Highlight - Derwen Tennessee Express. Föddes i raketfart, uppe på benen med lite hjälp efter 45 min och nu väntar vi på att hon ska hitta maten innan vi somnar. Sååå mysigt och hon är sååå fin!!

Iglatjarn och Emme : stort grattis till era föl! Ser fram emot bilder i föltråden sen!

Grattis till alla som fått föl! :love:

Stella har inte fått något än, hon vankar och mjölken sprutar, fölet håller på och
försöker bryta sig ut ur magen genom att hamra med sina små hovar. Nu är hon på 320 dygn nu.

Däremot så har hon fått lite gulaktiga flytningar, är det någon som har erfarenhet av det?

Solette har också gula flytningar.. hade hon förra gången med. Uppfattat som de renar sig innan? Någon annan som vet? :confused: grattis till de som fick bebis inatt! Här lyser fölet med sin frånvaro fortfarande :(

Jag vet inte men jag skulle ta kontakt med min seminvetrinär ,så inte stoet står men en infektion som ska behandlas redan nu med fölis i magen ?

Det skadar inte att ringa och prata ;) Obs ren spekulation ...

Mia

Grattis till er som fått föl inatt!!! :D

Här kämpar vi på i samma anda... Stånk och stön och inga föl. Hur redo ska ett sto bli egentligen?
Bf idag iaf!

Grattis till de nya fölen!!

Sessan skrämde mig rejält i natt... jag var uppe en sväng och kikade ut genom fönstret på väg till sovrummet igen. Ser henne ligga på marken i vindskyddet, helt stilla... spanar efter en svans som viftar eller minsta tecken på att hon bara vilar - ingenting! Blev givetvis orolig så på med tofflor och brallor och ut... ropar på henne, ingen reaktion. När jag var precis utanför grinden och pratade med henne igen så vaknade hon med ett ryck och såg väldigt sömndrucken och förvirrad ut :o Stackaren! Hon sov nog väldigt gott tills jag kom sättande :angel:

Nåja, hon kompenserades med en lång stunds kliande av rygg och hals där hon låg och myste innan hon ställde sig upp och gick för att äta. Det hann gå många tankar där... kastat föl, livmoderomvrigning, fölet för tidigt och felläge osv... Mitt tips är att inte läsa i Att bli med föl innan ni somnar! :angel:

(Tur vi inte har några grannar som ser vad man håller på med om nätterna haha)

Eller hur?!

Den där boken är rent livsfarlig som kvällslektyr:eek::crazy:
Man är ju så inne på hur sto och föl ska klara förlossningen, men sedan, när man läser boken "Unghästar" (som är en riktigt bra bok) så inser man att faran inte är över bara för att fölet har kommit ut :crazy: Men i de flesta fall går det ju bra, som tur är och kunskap är ju aldrig fel:idea:

Vi har vaxtappar här nu (eller kristaller, kanske, egentligen) och ett sto som är ganska irriterad på hagkompisen. Funderar på att stänga av ingången på ligghallen i kväll, så Menuette får vara ifred där inne. Hon är den som bestämmer i hagen, men jag tror att hon slappnar av bättre om hon inte behöver upprätthålla ordningen.

Grattis till alla som fått föl!:love: Det är så härligt att se bilder och läsa berättelserna om hur det gick till.:)

Så gör jag med, stänger av ligghallen alltså. Hon som ska ha är ju så lågrangad så jag är inte så säker på att hon får ligga i fred och komma till ro då det är dags, så det här får vara nödlösning. Men en till större hall är på G! :D
Verkar dock ge resultat, på kvällarna efter att Ina har haft sin kvällslur mellan 21 och 22 så går hon in och ställer sig. ;)
Vanedjur... :P

Tack för tips miaa:) solette spolade ur livmodern
efter förra fölningen. de passade pä när hon ändå var på kli.nik med dålig fölis. och min seminvet kollade förra gången med exakt samma flytningar och allt fint. men denne kommer imorgon och kollar annat sto så kan ju passa på att höra då:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 218
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 380
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 639
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 739
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar