Bilder på stubbmanar

mataii

Trådstartare
Vore kul att se lite bilder på era hästar med stubbman! Släng in allt ni har och lite till:)
Jag är så sugen på att ta fram saxen, men ska försöka hejda mig då alla försöker stoppa mig, och säger att han passar bäst i lång...eller vad tycker ni?
(Bör tilläggas att manen är mycket ostyrig och inte alls vill ligga på samma sida trots mina tappra försök...)

IMGP7390.jpg

IMGP8008.jpg

Sv: Bilder på stubbmanar

Behåll manen, eller ryck den kortare men stubbman tror jag inte på :p.
Jag tycker att fjordingar eller andra hästar med ål är de enda som passar i stubb ;)

Jag tycker du ska behålla den långa manen på hästen! Helt ärligt så ogillar jag när folk stubbar manen på sina hästar i onödan. Det är fullt förståeligt om det gäller fjordingar eller hästar som t.ex lider av eksem och kliar av sig all man men så länge hästen kan ha "hängande" man så tycker jag att den ska ha det, manen hjälper trots allt till att vifta bort flugor på sommaren och visst känns det tryggare när man kan ta ett mantag i nödlägen.

Inte för att jag har någon bild på en häst med stubbman, men tycker verkligen du ska låta bli saxen!

mja...det verkar ju som ni iaf hittills är eniga om att jag ska lägga undan saxen och låta honom vara;) Det blir väl så, men jag ska göra allt som står i min makt för att få den att ligga på samma sida! *springer ut till stallet med snoddar och borste i högsta hugg*

Någon som har lite bilder på hästar med stubb? Vore ju kul att få titta på någon annans iaf, nu när jag inte kan titta på min egen;)

http://www.pixbox.se/pic_show_id29983362.html
Här är mitt russ, Pirat i sin fina man :)
Han har eksem, därav frisyr-valet i första hand. Men jag tycker att han är så fin
så här, så jag skulle inte byta i första taget, även om jag kunde.

Senast ändrad av en moderator:

Här är en bild på fjordingen som jag hade på foder för många år sedan:

LillenWestern.jpg

Jag tycker dock, som de andra, att du ska behålla manen på din. Du kan ju testa att tvätta den, fläta en tight ardennerfläta eller liknande och låta honom stå med den över natten. Om han inte har något att klia sig mot (träd, staket eller liknande) så kan du kanske testa låta honom ha flätan i hagen också, även om jag själv brukar undvika det på min nuvarande långhårige herre. Jag inbillar mig att det kan slita på manen att ha den flätad för långa stunder...

Hej!

Här är ett par bilder på min ponnys stubbman:

DSC_4390.jpg

s5.jpg

Ponnyn ifråga är en New Forest och anledningen att han har stubbman är för att manen är så otroligt tjock med hårda strån att vi har inte kunnat få den liggande. ;)

MVH Smallgot :)

Åh så tjusiga era hästar var!

Barret: Det ska jag prova! Har haft manen flätad i vanliga flätor nu i en vecka. Tog ut dom igår och idag ligger den lik förbannat på båda sidor - precis som förut! Kanske är bättre med en hård ardennerfläta! Ska prova:)

Fler bilder?:banana:

Tja, har din häst bra manväxt ta tag i saxen och ansa bort allt, gillar du resultatet efter att du väl fått en snygg båge håller du den så, gillar du inte, ja då låter du manen växa ut. På min ponny har manen växt ut minst 2 gånger, första gången var hos dem som hade honom innan mej, den hade redan lagt sig då han kom till mej. Andra gången tog jag saxen i egna händer och klippte bort allt då jag som gammal fjordmänniska gillar stubbat :love: Manen lade sig igen då exemtäcket kom på förra våren och sedan klippte jag aldrig upp den igen, men troligen ansas den i sommar igen. Personligen tycker jag det ser städigare ut med ståndman :o

Här kommer en bild på ponnyn för lite över ett år sedan. Den vassa kanten bak öronen kommer från krubbitarremmen, manen är dessutom aningen för lång så det ser inte alldeles för bra ut.

GropaGrd140209.jpg

Senast ändrad:

Jag tycker att du ska testa stubb på din, :) Blir du inte nöjd så växer den alltid ut igen, :) Här kommer bilder på mitt sto med stubb, svensk varmblodig travhäst! =)

DSC04094.JPG

DSC01792.JPG

DSC00008.JPG

SDC11101.JPG

SDC10998.JPG

DSC099856.JPG

DSC099221.JPG

75302_1238188216.jpg

Ursäkta för många bilder.. :P Jag älskar stubbman i alla fall, =) Tog ett bra tag innan jag klippte av Elmas men är hel nöjd i alla fall, och kommer aldrig ha lång man på henne igen i alla fall =)

Fördelen med ardennerflätor är enligt mig att eftersom det blir så tungt med flätan i nederkanten så tyngs hela manen ner. Nu har jag aldrig riktigt testat att använda den för att få all man på samma sida (använder ardennerfläta när jag tränar) men jag tycker, om man jämför med vanliga flätor, att manen ligger mer platt nedåt med ardennerfläta tack vare tyngden i nederkanten.

Oavsett vad du väljer att göra... Lycka till!

Förstår inte alls varför du vill klippa av manen bara för att du tycker det är snyggt, den finns ju där av en anledning :p Dessutom tyckte jag han hade jättefin man.

min fd häst i stubbman

Bild.jpg

och med lång man

DCP00341.jpg

Men på din häst hade jag helt klart behållt lång man!!!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 454
Senast: Trassel12
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 920
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 947
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 858
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka