Bilder på bebis

Sv: Bilder på bebis

måste då fråga(vill lära mig mer om rasen)

hur kommer det sig att dessa 2 ser totalt olika ut den först skulle ju kunna vara vilken "bondkatt" som helst:angel:
den andra ser ju vad jag tror är, mer rastypisk ut eller är det sån stor skillnad mellan hona(den första) och hane(den andra)?
eller är hanen bara typ hundra år äldre för de växer sakta va?

är det nåt speciellt man ska tänka på angående att de växer sakta saktare än andra raser?!

http://www.lynxarellas.se/stella01.jpg
http://www.lynxarellas.se/lilleman01.jpg

Senast ändrad:

Jag tycker inte de ser helt olika ut. Båda två är uppenbara maine coon, boxen går inte att ta miste på (hanen har dock en mycket mer framträdande box). Hanar och honor ser inte heller likadana ut, detta oavsett vilken ras man talar om. Könsprägel kallas det. ;) Hanar får ett annat utseende, de blir mer maskulina (de får hankattskinder, de blir fysiskt större, mer muskler än honorna etc.) medan honor ska se feminina ut.

Sedan finns det ju variation även inom raser. Jag tycker att hanen är mer extremt typad än honan. Inom maine coon finns lite av två läger, de som föder upp maine coons med "sweet look" (söt uppsyn) och de som föder upp de med "feral look" (vild uppsyn).

En del uppfödare sysslar med foundationlinjer (huskatter från USA som godkänns som noviser) och katter från dessa linjer har ofta sämre look (dock inte alltid).

en fråga bara hur lägger ni in bilder och så, som tex på era hästar som visas brevid era namn

Nej, för oss som är intresserade av avel, genetik och allt sånt så kvittar inte stamtavlan. Uppenbarligen kvittar det inte helt för dig heller eftersom du av tusentals annonser valde ut 2 st där det var blandningar mellan raser och inte helt okända. Och lika lite kvittar det för sådana som håller på med en planlagd hästavel och annat. Och man betalar inte för stamtavlan, den kostar hela 200 kr att få. Man betalar för allt det kostar att ta fram en raskatt. Vaccinationer, tester, besiktning, foder mm. Precis som på häst.

Och jo, en raskatt är mer värd än en huskatt ekonomiskt. Titta på försäkringarna, Folksam är mig veterligen det enda bolag som livförsäkrar huskatter och då för max 1000:-. Mina är livförsäkrade för 5000:- /st. Det går inte att livförsäkra en huskatt/blandras för 5000:-. Helt enkelt för att dom inte har samma värde.

Sen ett tillägg. Just nu har jag bara 2 katter och båda är helt renrasiga med stamtavla och allt. Min första egna var en huskatt, en svart sådan med okänd pappa, morfar och mormor som jag köpte för 50 kr. Fia. Fia är och kommer alltid vara den katten som har störst plats i mitt hjärta. Hon var en underbar läromästare i kattens beteende och sätt, och jag saknar henne nått enormt varje dag. Hon fick 7,5 år i livet, sen lade hennes njurar av och 1 mars 2005 när det var helt kört är en av de värsta dagarna i mitt liv. Självklart betyder Yoga och Abbie massor, men ingen av dom kan mäta sig med Fia. Trots stamtavla och allt. Så kom inte och påstå att jag eller andra raskattägare värderar huskatter lägre känslomässigt.

Förresten: 6 v MCO-bebis

http://www.lynxarellas.se/fkull6v/florina6v02.jpg

Jag tror du svarade till fel, jag har inte nån blandraskatt...

weeiii på tisdag ska vi hämta honom längatar hur mycket som helst.

tycker ni att vi ska åka dagen efter och veterinärbesikta honom så att man vet om det eventuella "felet" är ifrån uppfödaren eller inte? om man väntar för längre så vet man ju inte om det är kanske något vi orsakat ju och kan ju heller inte lämna tillbaka den.

tyvärr fanns ingen möjlighet att göra besiktningen innan. så är det bara, även om det såklart hade varit bäst.

är det bäst att försäkra samma dag man tar hem eller innan?

har köpt mysiga fleecefiltar till han nu och gjort en myskorg av en plast låda med en kudde i hoppas han gillar den.
har lagt i lite gosedjur så han inte ska känna sig ensam är det en bra ide?
ska sen ha med den lilla fleece filten vart vi än åker sen så han känner sig trygg med sin snuttefilt:)
är det bra att få med en liten blit av en filt från stället han kommer ifrån eller nåt sånt?

sen har vi köpt kattlåda till han och nya matskålar och allt är fixat längtar massor nu tills vi ska hämta honom dagarna går så sakta.

han vaccinerades i fredags första gången, är det om exakt 4 veckor igen eller tidigare?
vilka medel?

Du får antagligen med vaccinationskortet, exakt 4 veckor på dagen behöver det inte vara. Vilket vaccin det ska vara står i vaccinationskortet.

Att åka till veterinären dagen efter tycker jag låter bra, då får ni ju veta om allt är bra. Som sagt vanligtsvis görs ju sånt innan men vill ni vara säkra på att det inte är nåt fel på honom så är det ju ett bra alternativ.

Senast ändrad av en moderator:

IDAG!!! ÄNTLIGEN hämtade vi vår minibebis.

först fick han sitta i buren men där satt han bara o skrev o var lessen så då fick han sitt i mitt knä och till en början var han rädd för världen utanför som snabbt susade förbi så då satt han och skrek lite.
men sen helt plötsligt hade han vant sig då började han kela och sno runt o ha sig i filten och skulle upp i ansiktet och pussas:love:
o så blev han trött och somnade, sen vaknade han igen och skulle pussas:rofl:
sen somnade han igen och då låg han såhär:

19693650.jpg

19693652.jpg

19693651.jpg
snuttt:love:

forts...

när vi kom hem var han lite rädd igen men sen så blev han snabbt van vid rummet han ska få bo i litet tag, han fick träffa hunden med och de lekte med varann:love:
sen fick han vara ifred och sprang runt och lekte massor med bollarna han har och busade.
sen blev han trött och la sig brevid lådan jag gjort åt honom då la jag ner han i lådan ovanpå filten han hade runt sig i bilen märktes direkt att han kände igen den och somnade direkt:love:
och har nu sovit i ca 2 timmar.
och sover fortfarande.
men han har inte varit på lådan ännu sen vi hämtade honom vid 11 är det normalt?

han drack lite innan han åkte hemmifrån men har bara ätit lite här(samma mat som där han bodde innan) men inte druckit.

när jag sätter han på lådan så börjar han bara ÄTA av sanden:eek: uppfödaren sa att hon hade majs strö i sin låda så de inte va nån fara att de åt vi har pussi kattsand gjort på lera lr nåt anatar jag.
men hur hade ni gjort?
jag vill ju endå inte köpa det där majs sanden då blir det ju automatiskt "godkänt" att äta det lixom och då lär han ju forstätta.
men det är väl farligt om han äter av denna sadeln?
han verkar spotta ut och verkar inte få i sej mkt men man blir ju orolig.

men visst e han för go:love:

Pussi är ju klumpbildande, jag skulle köpa nåt som inte är det om han ska hålla på att äta av sanden.

IDAG!!! ÄNTLIGEN hämtade vi vår minibebis.

först fick han sitta i buren men där satt han bara o skrev o var lessen så då fick han sitt i mitt knä och till en början var han rädd för världen utanför som snabbt susade förbi så då satt han och skrek lite.
men sen helt plötsligt hade han vant sig då började han kela och sno runt o ha sig i filten och skulle upp i ansiktet och pussas:love:
o så blev han trött och somnade, sen vaknade han igen och skulle pussas:rofl:
sen somnade han igen och då låg han såhär:

19693650.jpg

19693652.jpg

19693651.jpg
snuttt:love:

forts...

Dagens Sötnos:love:
Kidnappar han:devil:

Pussi är ju klumpbildande, jag skulle köpa nåt som inte är det om han ska hålla på att äta av sanden.

okej tack för tipset.

men vi lät det vara och när vi satte han i lådan efter att han ätit så tog han ju lite grus och lixom skakade med huvudet samtidigt tror att det var SÅÅÅ himla dumt av uppfödaren att ha en kattsand som smakade gott(majs) då lärde sej ju ungarna att det gick att äta:confused:
men jag satte handen under hans huvud och sa fy om han tog i munnen men sen slutade jag sätta han i lådan när han ätit för vi upptäcka att han var såååå duktig själv:love:
nu går han alltid när han behöver själv behöver inte hålla på o sätta ner han det vet han att han kan göra själv.
och han har slutat äta sanden nu:banana:
behövdes bara lite tålamod.
veterinären sa att det var ingen fara heller för så lite som han fick i sej(tänk typ 5 korn på 2 dagar ifrån pussy kattsand de kornen syns knappt).
och det mesta spottade han dessutom ut när han märkte att det inte var gott.

är så glad att jag inte gick på att köpa majs sanden då hade han ju aldrig slutat äta av den.
då kan man ju lika gärna köpa torrfoder och låta han bajsa i det eller vadå:crazy:

hihi visst e han söt lilleman....han heter förresten officiellt nu,;)

Mauritz hihi...

ingen som är intresserad? hihi...

någon mer som har en maine coon korsning?
han har börjat låta sådär speciellt som det står att de gör jätteroligt låter det.
och så har han kommit in dej massa mer här nu kommer när man ropar och vill ligga i knät massor sååå go.

Ett tips/råd är att skaffa en transportbur och inte ha honom lös i bilen. Det kan vara totalt livsfarligt för både er och katten.

För er om den dyker in under pedalerna när ni kör, eller gör nått som föraren tappar koncentrationen, och för katten om ni krockar eftersom buren dels skyddar (ha den alltid fastspänd i bältet) och dels ser till att katten inte smiter om nån av rutorna går sönder.

tack för tipset vi har en bur.
vi hade honom i den först när vi hämtade honom men jag tycker det är grymt att låta dem sitta där hela tiden men jag vet krockar man är det INTE bra, har en jack russel som satt i knät förut han sitter i bagagaet nu hade med bur te han.
men jag känner att jag ville lära katten att kunna ligga lungt i knät när man kör eftersom vi kör hemskt mkt och långt ofta.
han är just nu väldigt duktig ligger bara och sover.

vi kommer ha sele till honom så han inte kan rymma och kommer INTE ha honom lösa i bilen utan håller i honom alltså och behöver man gå ur bilen tar vi med honom eller sätter honom i buren.

den förra kissen satt lös i bilen men låter inte denna springa runt eftersom denna är så liten att han kan krypa ner bland pedalerna.
den förra var gammal och klok så det gjorde inte han.

min släkting har en gammal kisse som ligger på hatthyllan när hon kör det har aldrig hänt nåt.

enda anledningen jag ser att inte ha dem lösa är just vid en krock.

tack för tipset vi har en bur.
vi hade honom i den först när vi hämtade honom men jag tycker det är grymt att låta dem sitta där hela tiden men jag vet krockar man är det INTE bra, har en jack russel som satt i knät förut han sitter i bagagaet nu hade med bur te han.
men jag känner att jag ville lära katten att kunna ligga lungt i knät när man kör eftersom vi kör hemskt mkt och långt ofta.
han är just nu väldigt duktig ligger bara och sover.

vi kommer ha sele till honom så han inte kan rymma och kommer INTE ha honom lösa i bilen utan håller i honom alltså och behöver man gå ur bilen tar vi med honom eller sätter honom i buren.

den förra kissen satt lös i bilen men låter inte denna springa runt eftersom denna är så liten att han kan krypa ner bland pedalerna.
den förra var gammal och klok så det gjorde inte han.

min släkting har en gammal kisse som ligger på hatthyllan när hon kör det har aldrig hänt nåt.

enda anledningen jag ser att inte ha dem lösa är just vid en krock.

Katten kan bli skrämd av något utanför bilen och orsaka en krock. Det finns inga bra skäl till att i normala fall inte ha katten i bur när man åker bil.

Ha katten i sele? Vad händer om katten av något skäl panikar och börjar vifta hej vilt med klorna och hugger efter en? Tro mig, i en sådan situation är det väldigt lätt att instinktivt bara släppa katten.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
825
Senast: Svartkatt
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 556
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 198
Senast: Marvin
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 555
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar