Bilder på bebis

Sv: Bilder på bebis

jaja kvittar vad han är han är fin iaf och mixad 2 raskatter.

alla huskatter/bondkatter är ju raskatter från början men som blivit mixat med olika raser = blandras.
men han är ju destå mer "renras" när han är en blandning mellan 2 raskatter än om han varit blandning mellan 2 bondkatter:angel:

skit samma...

hans mamma är silver(kan inte detta så säger säkert inte korrekt) men hon är ljus intill huden och det yttersta på håren är mörkt(tror hon syns på en av bilderna med).
så hon har anlagen antar jag.
pappan är cremefärgad så jag antar att det betyder att båda har anlagen ganska synligt eller?

dottern till min kisses mamma alltså min kisses halvsyster är sköldpaddsfärgad med vitt men nedärever troligen samma sak eftersom hennes kattunger nu blivit 2 creme, och 1 blå med creme tecken.stämmer det?
(hon fick fler kattungar vet dock inte färgen men det e hennes första kull)

kattmamman till min tror jag inte fick någon creme är inte helt säker men hon fick mest mörka silver/blå och samma färg som henne själv.

Vad har du (och alla andra som säger så) det ifrån? Det är tvärtom, raskatterna kommer från huskatter i början, man tar till vara på nått utmärkande hos en huskatt och fortsätter avla på just det för att sen få fram en raskatt med just det unika som standard. Majoriteten av Sveriges huskatter är helt utan rasinblandning.

Din är förstår jättesöt som alla kattungar. Dock har den inte ärvt nått direkt från MCO utseendemässigt. Dom flesta MCO-ungar har typen redan från början, den finns inte hos din.

Vad har du (och alla andra som säger så) det ifrån? Det är tvärtom, raskatterna kommer från huskatter i början, man tar till vara på nått utmärkande hos en huskatt och fortsätter avla på just det för att sen få fram en raskatt med just det unika som standard. Majoriteten av Sveriges huskatter är helt utan rasinblandning.

Din är förstår jättesöt som alla kattungar. Dock har den inte ärvt nått direkt från MCO utseendemässigt. Dom flesta MCO-ungar har typen redan från början, den finns inte hos din.

men gud vad är detta? vad är det för hemskt dålig stämning det är här inne på "katter" varför försöker bara alla sabba för varann?

det kvittar väl för f*n hur eller varför och med vilken bladning bla bla bla som min kisseunge är maine coon och perser(nu fick ni det eftersom ni inte kunde gissa:devil:)

blir lite trött, gillar inte denna dåliga stämningen? vad är det frågan om?
här kommer man för att visa vilken gullig kisse man ska köpa och ber er gissa vilka två REN raser som finns i min BLANDRAS kisse och så ska alla bara försöka förklara att nej minstann din katt är minsann inget speciellt för det.

vadå? varför är inte huskatter/bondkatter lika mkt värda? känns som ni försöker, nejdå minsann gå inte runt och tro att du köpt nåt bättre bara för att din katt är en blaning utav 2 raskatter nejdu du kan lika gärna plocka upp en katt på gatan den är lika mycket bondkatt som din:mad:

bondkatt och en blandning mellan 2 renrasiga katter är ju knappast detsamma men båda är iaf för mig, lika mkt värda pengarna spelar ju ingen roll men förstår då inte vad det är att tjaffsa om, bondkatt/huskatt= man vet inte exakt vilka raser det är kan vara en himla salig blandning
och min katt= 75% maine coon och 25% perser, punkt slut, man vet iaf.

bara för att katten har ett papper där det står vad dens mamma och pappa heter(såkallad stamtavla) så är den mkt mer värd en vilken "simpel" bondkatt som helst???
bara för att vi människor slänger ut 8000-10 000kr för ett ynka papper där det står att just den katten blivit linjeavlad bla bla för att få vissa specifika drag....kvittar väl eller?
köper ju hellre en kisse i så fall med 2 raskatter i sig där jag iaf vet vilka raser det är men slipper slänga ut 10 000kr bara för att få med ett papper oxå, jag vet ju vilka som är föräldrarna det behöver jag inget papper på han är lika mkt värd för mig för det så det så...

dålig stil skärp er, sluta tjaffsa och stötta varann istället, nu är det jag som blev sur.

Senast ändrad:

vill gärna höra det typiska vad DU ser på en Maine coon kattunge som avgör rasern.

hihi konstigt att många gissade på Maine coon om han inte har några som helst drag därifrån;)

vadå? varför är inte huskatter/bondkatter lika mkt värda? känns som ni försöker, nejdå minsann gå inte runt och tro att du köpt nåt bättre bara för att din katt är en blaning utav 2 raskatter nejdu du kan lika gärna plocka upp en katt på gatan den är lika mycket bondkatt som din

Det är snarare tvärt om, det är ju du som envisas med att nämna att denna är en raskattskorsning som om detta vore värt mer än en "vanlig bondkatt". Det är du som försöker göra en skillnad mellan raskatt och huskatt genom att tro att din katt är finare än katter utan känt raskattsinslag.

Du bör nog passa dig för att slänga ur dig saker du inte har den minsta kunskap om bara för att du blir arg, det finns mycket kunnigt folk här.
Varför har du själv slängt ut en massa pengar på den här otroligt löjliga och onödiga stamtavlan hos dina hästar? Jag menar, om man korsar en islandshäst med en ponny kan man säkert också få en häst som töltar?

Senast ändrad:

Jättefin :love: Kommer att bli tjusig när den blir vuxen med den färgen och den lite längre pälsen. Öronen är underbara (tofsarna)...
Tråkigt med spydiga kommentarer när man skriver in och är lycklig för sin nya kattunge. Jag trodde han var Norsk Skogkatt....

*kl*

Det är väl inget fel att tycka det är roligt och speciellt med att kattens föräldrar är två raskatter?
Jag skulle också tycka det var kul och framhäva det, lite speciellare är det ju än att föräldrarna är två vanliga husisar. För då kan man ju gå bakåt i tiden när man läser föräldrarnas papper och se vilka gener den har.

Grattis Gullan86 till en otroligt fin liten unge! :love:

Det var ingem spydig kommentar, det var en rättning. Myter finns det gott om i kattvärlden och är dom felaktiga bör man väl säga till?
Din har inte boxen som MCO ska ha.

Lånar denna bild på en 11-veckors MCO.

http://i111.photobucket.com/albums/n126/Commancheros/2008_04020035.jpg

Och nej, ekonomiskt är dom inte lika mycket värda. Känslomässigt är dom självklart det, men jag tycker det är fascinerande att man påstår att huskatter och raskatter är lika mycket värda och ändå ska man ha en huskatt som är så mycket raskatt som möjligt.

Senast ändrad:

Jättefin :love: Kommer att bli tjusig när den blir vuxen med den färgen och den lite längre pälsen. Öronen är underbara (tofsarna)...
Tråkigt med spydiga kommentarer när man skriver in och är lycklig för sin nya kattunge. Jag trodde han var Norsk Skogkatt....

TACK så hemskt mycket för ditt inlägg blev väldigt ledsen när folk skriver sådär bara för att vara taskiga är ju verkligen jätteglad för att få hem vår nya kisseunge ju, fick avliva vår förra katt för knappt 2 veckor sedan så det är ganska känsligt:cry:
längtar massa efter den nya nu han kommer på tisdag.
ja visst är hen söt med håret mellan tårna och toffsarna på öronen ett litet mini lodjur hihi.

tack vad snäll du är som skriver så fint.

*kl*

Det är väl inget fel att tycka det är roligt och speciellt med att kattens föräldrar är två raskatter?
Jag skulle också tycka det var kul och framhäva det, lite speciellare är det ju än att föräldrarna är två vanliga husisar. För då kan man ju gå bakåt i tiden när man läser föräldrarnas papper och se vilka gener den har.

TACK för din kommentar med JUST så menade jag och ingenting annat.
synd att folk bara ska hålla på och klaga och göra en stor sak av nåt man skriver kan man bara inte få vara lycklig?

TACK tack så hemskt mycket känns sååå mycket bättre nu tack för er snälla människor som bryr er om andra och verkligen försöker vara snälla. :love:

Det var ingem spydig kommentar, det var en rättning. Myter finns det gott om i kattvärlden och är dom felaktiga bör man väl säga till?
Din har inte boxen som MCO ska ha.

Lånar denna bild på en 11-veckors MCO.

http://i111.photobucket.com/albums/n126/Commancheros/2008_04020035.jpg

Och nej, ekonomiskt är dom inte lika mycket värda. Känslomässigt är dom självklart det, men jag tycker det är fascinerande att man påstår att huskatter och raskatter är lika mycket värda och ändå ska man ha en huskatt som är så mycket raskatt som möjligt.

orkar egentligen inte disskutera detta men...

jag tycker inte du kan ta ett kort på en liggande kattunge och gämför med bilder på min kisse där han ligger på rygg m.m jag har ju inte lagt ut en enda bild där han ligger själv på mage som denna kissen gör.
håller med om att "kinderna" munnen inte är densamma men alla Maine coone vad jag sett på bilder har inte lika utmärkande "stor mun" vad man nu kallar det för det är ju speciellt för dem.

men sen är det ju kanske inte så konstigt att han inte har "den boxen" som en maine coon SKA ha eftersom han är 25% perser med vilket säkert tar ner "kinderna" betydligt.

men å andra sidan tycker jag han har väldigt lika öron, stora med toffsar på öronen.
såklart han inte är rastypiskt in i minsta detalj det kan du ju inte mena att han skall vara men han har ju onekligen dragen.

sen stora tassar och hår mellan dem är väl rätt mkt Maine coon med. och som sagt har jag ju ingen bild tagen på hans ansiket "underifrån" som din bild så därför ser ju hans ansikte/mun/nos mindre ut med.
sen är "din" kisse 11 veckor på bilden vår är 9 så det är ju rätt stor skillnad.

men fortsätt tjaffsa om detta onödiga bara:rofl:
eller ta att MIN kisse ÄR en maine coon 75% och perser 25% och det går inte att ändra på tyvärr.
vad är det att disskutera lixom?

Men det är ingen som är elakt inställd. Din katt var jättefin. Och jag beklagar verkligen förlusten av din förra katt.

Vi fick själv hem en huskatt igår, han är jättefin. Än tycker jag inte lika mycket om honom som min raskatt- men vi har ju bara haft honom ett dygn.

Vi är många raskattsägare som dessutom har huskatt. Ekonomiskt i inköp så är dom inte lika mycket värda, men för oss är det ju självklart att dom är det. Aini (raskatten) gav vi 7000 för och Tiger (den nya) 750kr+ transporten. Dom kommer inte att behandlas likadant, men det är ju för att det är två individer. Inte olika raser. Precis som alla andra.

Återigen- grattis till ditt nytillskott och jag beklagar en än gång förlusten av din förra skyddslingen. Lycka till :)

vadå? varför är inte huskatter/bondkatter lika mkt värda? känns som ni försöker, nejdå minsann gå inte runt och tro att du köpt nåt bättre bara för att din katt är en blaning utav 2 raskatter nejdu du kan lika gärna plocka upp en katt på gatan den är lika mycket bondkatt som din:mad:

bondkatt och en blandning mellan 2 renrasiga katter är ju knappast detsamma men båda är iaf för mig, lika mkt värda pengarna spelar ju ingen roll men förstår då inte vad det är att tjaffsa om, bondkatt/huskatt= man vet inte exakt vilka raser det är kan vara en himla salig blandning
och min katt= 75% maine coon och 25% perser, punkt slut, man vet iaf.

bara för att katten har ett papper där det står vad dens mamma och pappa heter(såkallad stamtavla) så är den mkt mer värd en vilken "simpel" bondkatt som helst???
bara för att vi människor slänger ut 8000-10 000kr för ett ynka papper där det står att just den katten blivit linjeavlad bla bla för att få vissa specifika drag....kvittar väl eller?
köper ju hellre en kisse i så fall med 2 raskatter i sig där jag iaf vet vilka raser det är men slipper slänga ut 10 000kr bara för att få med ett papper oxå, jag vet ju vilka som är föräldrarna det behöver jag inget papper på han är lika mkt värd för mig för det så det så...

dålig stil skärp er, sluta tjaffsa och stötta varann istället, nu är det jag som blev sur.

Tycker det är folk som håller på med blandrasavel som förstärker det påståendet att huskatter inte är lika mycket värda eller fina som raskatter...
För mig är blandras och huskatt precis samma sak, jag tycker nästan planerad blandrasavel är värre än att en hemlös huskattshona går och blir dräktig.

Nej en raskatt är inte värd mer, huskatt är lika mycket katt som en raskatt. En raskatt ser ut på ett visst sätt och människor har lagt mycket tid och pengar på att katten ska se ut så, det är därför de är dyrare. Raskattavel är för det mesta mycket mer genomtänkt och en hälsosammare avel än blandras och hemlösingar som blir dräktiga.

*kl*

Fast två stycken huskatter kan faktiskt också vara väldigt speciella katter, både till sätt och till utseende så jag kan inte förstå varför det skulle vara mer speciellt med två raskatter till föräldrar än två huskatter. Katt som katt.

Anyways, det är en väldigt söt katt. :)

Tycker det är folk som håller på med blandrasavel som förstärker det påståendet att huskatter inte är lika mycket värda eller fina som raskatter...
För mig är blandras och huskatt precis samma sak, jag tycker nästan planerad blandrasavel är värre än att en hemlös huskattshona går och blir dräktig.

Nej en raskatt är inte värd mer, huskatt är lika mycket katt som en raskatt. En raskatt ser ut på ett visst sätt och människor har lagt mycket tid och pengar på att katten ska se ut så, det är därför de är dyrare. Raskattavel är för det mesta mycket mer genomtänkt och en hälsosammare avel än blandras och hemlösingar som blir dräktiga.

Nej, för oss som är intresserade av avel, genetik och allt sånt så kvittar inte stamtavlan. Uppenbarligen kvittar det inte helt för dig heller eftersom du av tusentals annonser valde ut 2 st där det var blandningar mellan raser och inte helt okända. Och lika lite kvittar det för sådana som håller på med en planlagd hästavel och annat. Och man betalar inte för stamtavlan, den kostar hela 200 kr att få. Man betalar för allt det kostar att ta fram en raskatt. Vaccinationer, tester, besiktning, foder mm. Precis som på häst.

Och jo, en raskatt är mer värd än en huskatt ekonomiskt. Titta på försäkringarna, Folksam är mig veterligen det enda bolag som livförsäkrar huskatter och då för max 1000:-. Mina är livförsäkrade för 5000:- /st. Det går inte att livförsäkra en huskatt/blandras för 5000:-. Helt enkelt för att dom inte har samma värde.

Sen ett tillägg. Just nu har jag bara 2 katter och båda är helt renrasiga med stamtavla och allt. Min första egna var en huskatt, en svart sådan med okänd pappa, morfar och mormor som jag köpte för 50 kr. Fia. Fia är och kommer alltid vara den katten som har störst plats i mitt hjärta. Hon var en underbar läromästare i kattens beteende och sätt, och jag saknar henne nått enormt varje dag. Hon fick 7,5 år i livet, sen lade hennes njurar av och 1 mars 2005 när det var helt kört är en av de värsta dagarna i mitt liv. Självklart betyder Yoga och Abbie massor, men ingen av dom kan mäta sig med Fia. Trots stamtavla och allt. Så kom inte och påstå att jag eller andra raskattägare värderar huskatter lägre känslomässigt.

Förresten: 6 v MCO-bebis

http://www.lynxarellas.se/fkull6v/florina6v02.jpg

Senast ändrad:

måste bara...

19485822.jpg

florina6v02.jpg

kan de vara mer lika? det enda som skiljer och utmärker sig är ju att "din" kisse har vit/ljus nos vilket lurar ögat lite extra att dens nos ser ännu större ut.
men det ÄR större men det är ju såklart inte konstigt när den är HELT renrasig men jag tycker iaf att de är himla lika.
söt kisse förresten:)

på bilden ja lade upp nu har min rätt stor "haka" med såg ja nu.
ögonen ser dock annorlunda ut men det beror nog mest på färgen eller. sen är det inte riktigt rättvist taget eftersom "din" bild är tagen då kissen stirrar rakt in i solen och min får en fotoblixt rakt i ansiktet.

vad blev denna kissen för färg? någon bild på den som vuxen?

berätta gärna hur man ser att det är en maine coon och vad som utmärker på en kattunge/vuxen?!

tänkte på det med, är det speciellt för rasen att de gillar vatten?

tittade lite på hemsidan du "hittade" bilden ifrån, utmärkande hos maine coon är deras "stora" haka eller? gillar den inte riktigt och är rätt glad att min misse nog inte får lika stor tack vare att han är utblandad med perser:) de verkar komplettera varandra lite, jag slipper den intryckta näsan som hos perser med.

Senast ändrad:

Boxen är det mest framträdande på maine coonen, det man först lägger märke till. Boxen är alltså nospartiet, ett fyrkantigt nosparti med en tydlig gräns mellan nosparti och kindben.

Det finns mer info om maine coon här. Där finns även ett forum om du vill ha kontakt med en drös maine coon-folk.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
825
Senast: Svartkatt
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 558
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 198
Senast: Marvin
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 555
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar