Bilder från skyddsträning

Sv: Bilder från skyddsträning

Men som sagt, jag vill nog påstå att det inte är möjligt att bedöma hundens bett utifrån några bilder. Dessutom rör det sig om en unghund och kanske ( utan att veta säkert ) är det heller inte en alltför kunnig figge på bilden. Spelar viss roll i sammanhanget när det är en ung hund. Fast jag tror inte att TS tagit det som ett påhopp heller, det var mer en reflektion från min sida på ditt första inlägg.

Näh vi ska inte dömma ut Norton än han har inte fått en channs än så. Jag har stark tro på pappa, han brukar få till de flesta hundar han tar sig för men Norton är så ung och har somsagts haft både ont av tandlossning och hälta så han har bara fått lekt hitills.

Vet inte om man kan kalla pappa okunnig figge även om han inte är expert (han har trotsallt hjälp till att träna några av sveriges bästa polis hundar)men på bilden är han både förare och figge och det ställer till en del men eftersom jag är så oerfaren själv vill jag inte blanda mig i allt för mycket så jag nöjer mig med att hålla i kameran:o.

Ja då förstår jag verkligen. dels vet jag att dom är svår att få tag på men pappa känner dom sedan förut så men jag förstår defenitivt att du inte tog någon om du blivit lovad och bestämt dig för en tik och sedan inte får det du ville ha, skulle nog inte heller ta någon annan en just den man har bestämt sig för.

Nej precis, rätt ska ju vara rätt.

Då får vi hoppas att pappsen inte tar illa upp, jag kollade in skodonen och kroppshållningen och fick för mig att det nog inte var en alltför van figge:D Det var ju det där med bildbedömningar;)

Då är vi väl bortskämda här då eftersom de flesta icke-krokodiler sorteras ut här, eller gjorde då i a f.

Och du; BRA BETT=BRA SLÄPPANDE - LÖKIGT BETT=LÖKIGT SLÄPPANDE, i min bok i a f.

Jag förstår inte snacket med att den ena formen av skyddsträning skulle vara bättre/sämre än någon annan. Det är uppenbarligen skillnader i tävlingsmomenten/bedömningsformen etc men en bra hund är en bra hund, en dålig är en dålig - enkelt tycker jag. Utan ett bra bett och rejäl kamplust har du ingen skyddshund.

Jag har förstått att du är aktiv men när det gäller tjänstehundar egenskaper så har du mer att lära och kanske inte ska uttala dig fullt så tvärsäkert. Jag har också mycket att lära absolut men jag har varit med tillräckligt många år och haft två bra hundar så jag vet skillnaden på "krokodiler och "icke-krokodiler"...

Jag betvivlar inte att du har en trevlig och mycket bra hund men jag är kanske inte lika lättimpad som en del småflickor på Buke...:devil:

Jag betvivlar inte att du har en trevlig och mycket bra hund men jag är kanske inte lika lättimpad som en del småflickor på Buke...:devil

Måhända att jag kanske är en av småflickorna-det spelar mig ingen roll. Och utan att lägga mig i er övriga diskussion..men det ÄR en riktigt bra hund Piru har. Det vet jag mycket väl att det inte bara är småflickor som tycker. Även en småflicka som jag, som även är total nybörjare är åtminstone så klar på det hela att jag förstått vad Piru har i kopplet-och det är en hund som med rätt förare kan komma hur långt somhelst. Sistnämnda är för övrigt inte mina egna ord, utan en karl jag har fattat ganska stort tycke för och hyser en del respekt för(bland många andra).

jag tror jag fattade vad jeeves menade och det handlar inte om hur bra hunden är, utan om pirus lilla beundrarskara. som nästan ensam ung kille på ett forum fullt med tjejer blir det lätt så. skriver man att man är tvärsäker så tror folk stenhårt på att man vet vad man pratar om. jag har lyckats lura en hel arbetsplats att jag är är på gränsen till geni på det sättet. så man glömmer lätt att talang bara är ena delen av kunnandet. den andra är erfarenhet, och för att få det krävs det fler år. jeeves har haft hund mycket längre, och varit aktiv mycket längre. talangen vet jag inget om, men erfarenheten borde finnas där.

Senast ändrad:

Givetvis är det så-och jag försvarade egentligen inte mig själv utan ville mest fastställa att det Piru skriver om sin hund inte är regelrätt skryt utan att det faktiskt stämmer. Naivär man väl alltid någon gång-men i detta fall har jag själv hört så mycket lovord från utomstående att jag var tvungen att inflika. Diskussionen handlade också lite om hurvida en hund var bra eller ej-angående Jeeves hundar eller TS pappas hund vet jag ju inget om och tänker därför inte uttala mig, och håller väl med Jeeves i att man kanske inte ska döma ut en hund på en bild. Att Jeeves har en del praktiskt erfarenhet är inget jag betvivlar heller-absolut inte.

Precis, du förstod vad jag menade på pricken.:)

Det ÄR ett "utsatt läge" det här med att vara ensam kille på forumet:D Och det var inte så illa ment heller utan sagt med glimten i ögat, det hoppas jag gick fram också!

Och jag ska försöka hålla mig till det TS ville fr början - bilder fr skyddsträning. Det kan ta lite tid för som sagt här ska det shoppas grejer för att komma in i 2000-talet och kunna lägga ut bilderna med:o

Då får vi hoppas att pappsen inte tar illa upp, jag kollade in skodonen och kroppshållningen och fick för mig att det nog inte var en alltför van figge:D Det var ju det där med bildbedömningar;)

Haha han ta inte illa upp :p hab är sådan och allt han gör, gör han i träskor iklusive ridning och motorcykelåkning och det är inte alltid något vidare resultat:rofl: men ah tillochmed han brukar byta om när dom ska träna på allvar:angel:

Du missförstår mig om du gör det med flit eller för du inte förstår det vete fan, orkar inte bry mig..
Jag vet mycket väl vad som krävs av en väktarhund har haft en hund från DK som var solklart ämne för tjänst dock inte tävling bet inte hårt som Jääkäri men så himla mycket mer allvar i Ceaser så det finns inte.

Om du har lärt dig nåt om skyddsdressyr så borde du veta att hundar som går i kamplust istället för aggression biter hårdare o har snabbare angrepp fullt naturligt att det är så. En hund som är av väktarhunds modell alltså allvarsam jobbar till stor del i aggression. Om en hund jobbar i aggression så är också det självklart att hunden inte är lika trygg för varför annars skulle den gå o vara arg o vilja försvara försvara sig?
En tävlings hund som går i kamp ser ju inget hot i det den möter alltså kan den hunden vara mer öppen o tillgiven alltså hårdare angrepp med fasta hårda bett.

Allt detta är ju självklart om ni sätter er ner o tänker efter.

En trygg hund behöver inte bli förbannad alltså är den trygg = snabbare angrepp hårdare bett.

en otrygg hund alltså¨försvars hund = mer återhållsam för den vill ha full koll på antagonisten där av inte samma fart är hunden i aggression blir det tugg i ärmen alltså lösare bett.
Allt detta finns o läsa om på diverse sidor o böcker.

Piru har inte du lite fler bilder att lägga ut? skulle vara kul att se lite mer hällst från olika monänt. det är även självklart kul om det är någon annan som också kan lägga ut lite bilder.

Detta har Mr Pierre Whalström skrivit så ni får tro på vem ni vill men en jäkligt duktig dressör är han o han har bevisat det gång på gång.

"Det vanligaste problemet med de svenska linjerna är att hundarna inte är
avlade för att söka fullt fast bett, det kan vara bra i vissa sammanhang att
hunden inte gör det, men i IPO/BHP så är det faktiskt ett av målen, dvs. att
nå ett optimalt fullt fast bett. Det som vi i Sverige å andra sidan kan tillföra
Europa är naturliga skallgivningar. "

Det har nämligen ett samband. Hund som genetiskt och alltså inte inlärt biter
i ärmen likt en sugpropp har ofta problem med sin skallgivning, varför? Jo för
denna hund har en för stor byteslust, byteslusten gör att hunden blockerar sig.
Jag vill absolut inte generalisera, men till 90% är det så. Hund som tuggar
mycket är inte lika blockerad i sitt byte och har därför lättare att skalla.

Senast ändrad:

Jo du kan få se mer bilder kan lägga ut några på Piru också där är dock inte betten fulla då jag har tränat han fel i grunden o det gick aldrig hämta hem dom sen.

IMG_8072.jpg

Piru i angrepp efter bevakning.

DSC00921.jpg

Piru bevakning i värnet.

p13.jpg

Piru i angrepp i ryggtransport.

DSC01070.jpg

Trägning.

FOTON199.jpg

Försvars träning på en tik vi har i träningen.

Jkri1.jpg

The black shadow :D

Namnlst-21_kopiera.jpg

Bevaknings träning med Jääkäri.

DSC02600.jpg

Träning i munkorgen , retas för o få fram aggression.

DSC02606.jpg

DSC02607.jpg

Stöt i korg.

Du läser som en kratta grabben - kamplust=bra bett. Inga av mina två tjänstehundar har haft övervägande del skärpa utan istället en stor kamplust, vilket är f-n så mycket bättre och mer användbart i tjänst. Social kamplust är MKT användbart, den saknar inte allvar för att den inte går i enbart aggression. Det är där en effektiv och korrekt träning kommer in i bilden. Båda mina tidigare hundar gick KANONBRA i korg och även i bett. Däremot hade åtminstone den ena vissa problem att förstå vem som var chef...det fick man liksom på köpet. Vi hade en ständigt pågående diskussion gällande det ämnet, han och jag. Men jag saknar honom enormt mycket ändå:)

Har sett alldeles för många grabbar som kommit in med en vad de tror pittförlängare ( på ren skånska ), hög skärpa, ett jädra liv på hunden men ett förbannat tuggande och orena bett - HELT hopplöst att gå i tjänst med även om den säkert i ett ljust ögonblick skulle kunna klara en uppkörning.:cool:

Vanlig missuppfattning det där; att väktarhunden måste ha hög skärpa. Jag har f n en hund med hyfsat hög skärpa och han har INTE lika bra bett som de andra två, inte i närheten alls och jag hade inte velat jobba med denna faktiskt. Han har absolut ingen dålig kamplust men heller inte tillräckligt hög för min smak.

Och sorry, när det gäller väktarhundar så har jag rätt mycket mer på fötterna än vad du har. Gäller det tävling däremot så betvivlar jag inte på något sätt dina kunskaper, betvivlar inte heller att du har ett stort intresse och säkerligen är en hängiven figge.

Och du; BRA BETT=BRA SLÄPPANDE - LÖKIGT BETT=LÖKIGT SLÄPPANDE, i min bok i a f.

Tok fel!!! det säger sig väl självt eller är det ingen som tänker själv?

Har inte hunden hårt bett så har den ju ingen större lust att sitta fast i ärmen heller då enkla släppanden inga större problem o få lös hunden.

En hund som smackar på allt den med ett riktigt bra hårtbett o slåss om ärmen o verkligen vill ha den, den hunden får man svårt o få loss eller svårare iaf för den vill ju verkligen ha ärmen.

Den sista "stöt i korg" ser ju mer ut som en go kram i o f sig:angel:

Ja du kan få gå åt han inga problem ska han flytta tarmpaketet på dig.

Nu tänker jag inte svara dig nåt mer tänker inte ta en massa skit ifrån dig...

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 499
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 061
Senast: MML
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 294
Senast: Hermelin
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 994
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka