Bilder från skyddsträning

Sv: Bilder från skyddsträning

Vilket skydd ska du köra? Om du ska köra IPO får du nog tänka till lite med hans dåliga bett.

.

Gäller det svenskskyddshundar också? Jag vill minnas att jag såg en del halvdana bett när jag var på NM sist..men jag kan ju minnas fel.

Gäller det svenskskyddshundar också? Jag vill minnas att jag såg en del halvdana bett när jag var på NM sist..men jag kan ju minnas fel.

Nej jag skrev ju IPO av en anledning.

Svenskskyddet har ju helt annan bedömning av bett. Många tragiska hundar som biter med framtänderna o precis hänger kvar. Men samtliga hundar som har dåliga har garanterat dåliga angrepp i korgen också allt hänger ihop. Satsar hunden fullt får den bra bett och senare hårda stötar i korgen.

Nej jag skrev ju IPO av en anledning.

Svenskskyddet har ju helt annan bedömning av bett. Många tragiska hundar som biter med framtänderna o precis hänger kvar. Men samtliga hundar som har dåliga har garanterat dåliga angrepp i korgen också allt hänger ihop. Satsar hunden fullt får den bra bett och senare hårda stötar i korgen.

Fast jag antog att du skrev IPO just för att du håller på med det själv.

Men ok, då vet jag.

Allmän fråga nu när bett ändå är på tapeten.. Om man HAR en hund med taskigt bett och vill försöka göra det bättre. Tjänar man inte då på att endast låta hunden "vinna bytet" när den biter korrekt och vara passiv när hunden biter taskigt så att den hela tiden vill bettförbättra?

Allmän fråga nu när bett ändå är på tapeten.. Om man HAR en hund med taskigt bett och vill försöka göra det bättre. Tjänar man inte då på att endast låta hunden "vinna bytet" när den biter korrekt och vara passiv när hunden biter taskigt så att den hela tiden vill bettförbättra?

Så är den dystra verkligheten är sådan att man måste ha rätt material i hunden för o ens kunna få bra bett eller ens en chans till det.
Men vet man att grundmaterialt är gott så ska man aldrig ge vinst på dåliga bett utan få hunden att skifta in o ge vinst direkt.

För slåss man med hunden med ett dåligt bett så kommer hunden snart fatta jag vinner inget med detta dåliga bett utan när jag skiftar in så vinner jag. Göra nåt halvdant för hunden inte har rätt vilja o bita då ska man nog byta gren ganska så snabbt.

Så efter ett tag ser mannär hunden har ett fullt bett hur nöjd hunden är o verkligen ha sitt fulla bett för då vet den att snart kommer min vinst. Man vill ju se ett djupt fast o tryggt bett det är en skön känsla o figga såna hundar.

Vi körde expanderlina och sele på de hundar som hade taskigt bett. Taskigt bett=bytet snappar iväg och det blir en anings obehagligt när det släpper.

Rek dock erfaren figge till detta.

Sen måste jag säga att det är lite magstarkt att via ett par bilder på en unghund i bett döma ut den. Likaså att påstå att hundar som går i svenskyddet skulle vara sämre än de som går IPO - det finns bra och dåliga hundar, punkt.

Olika hundar har olika förutsättningar men sen finns det också förare med olika kunskap och olika förutsättningar att utveckla hundens egenskaper.

Sen måste jag säga att det är lite magstarkt att via ett par bilder på en unghund i bett döma ut den. Likaså att påstå att hundar som går i svenskyddet skulle vara sämre än de som går IPO - det finns bra och dåliga hundar, punkt.
Det är ingen som har sagt att svensskyddshundar är sämre, däremot funderar jag lite över varför det inte är lika "hårt" i bettbedömningen i svenskskydd..det borde ju vara till en fördel att hunden har ett fullt och fast bett, även om man räknar bort korgarbetet..eller..?
Svensksskydd är väl lite mer..hm.."verklighetsbaserat" än IPO tex?

Förresten, när tråden ändå är igång..har inte du några bilder att visa från träning? Har fått för mig att jag aldrig sett bilder från dig här på forumet. Vore kul att se! För du var väl väktare? :)

Vi körde expanderlina och sele på de hundar som hade taskigt bett. Taskigt bett=bytet snappar iväg och det blir en anings obehagligt när det släpper.

Rek dock erfaren figge till detta.

Olika hundar har olika förutsättningar men sen finns det också förare med olika kunskap och olika förutsättningar att utveckla hundens egenskaper.

Enda jag sagt är att om hon ska köra IPO ska hon nog tänka till på de dåliga betten för inte ett enda kort visar ju hunden har en vilja o ha full bett utan bara framtänderna.Då får man ju köra ännu mer bett o lära den hur man vill ha det. Hoppas o tror att TS ser det som ett råd o inte ett påhopp.

Sen vart nånstans ser du att jag skrivit att svenskhundar skulle vara sämre?
Tror du på fullaste allvar jag skulle stå o köra dom flera gånger i veckan om jag ogilla sporten och hundarna där?
Enda jag sa är att dom har ingen bedömning på betten o folk jobbar inte på dom på samma sätt som ett IPO ekipage.

Sen hundar som inte ökar i sina angrepp med åldern i svenskskydd har garanterat dåliga stötar också det är ju en ganska självklarhet att så blir fallet. För många i svenskskyddet låter sina hundar öka av sig själv det gör dom till viss del om det är rätt virke men då biter dom hårdare o angreppen blir hårdare.

Men som i IPO är betten så extremt noga så där lägger man ser sån extra tid för o få dom perfekta o då måste man ha en hund av rätt material alltså en hund som söker fulla fasta bett o känner en ro i det också. Sen en duktig figurant som vet hur man ska få de betten samt bevara dom i all träning.

Senast ändrad:

Jag har ju bara såna där "stenåldersbilder", du vet vanliga foton:D och jag har förstått att en scanner (?) måste inhandlas för att sen kunna föra över dessa på datorn. Du fattar hur teknisk jag är...:angel:

Fast jag vet inte om det är så många "aktionbilder" precis, men en o annan kul bild från träningar o träningslägrena finns det:)

Jo, jag har varit hundförare på Seccen, inte längre men fram tills för några år sen. Saknar det! Särskilt nu på vår o sommartid.

Jag har ju bara såna där "stenåldersbilder", du vet vanliga foton:D och jag har förstått att en scanner (?) måste inhandlas för att sen kunna föra över dessa på datorn. Du fattar hur teknisk jag är...:angel:

Fast jag vet inte om det är så många "aktionbilder" precis, men en o annan kul bild från träningar o träningslägrena finns det:)

Jo, jag har varit hundförare på Seccen, inte längre men fram tills för några år sen. Saknar det! Särskilt nu på vår o sommartid.

Amen vafalls, det är bara gå å köp!;)

Ja, jag har ju varit och tittat o "klämt" på en hel del såna där maskiner på sistone - herregud, jag har ju nästan bara "pappersbilder" så jag vill väldigt gärna kunna lagra dem på skiva också, o kunna maila bilder m m. Det blir ju inte av att man sitter o bläddrar i gamla album precis:crazy:

Har nästan bestämt mig för en Canon, som är ng slags kombinerad maskin scanner/skrivare o de vete fasen om den inte kan koka kaffe också!;)

Återkommer sen när det är dags att försöka få in bilder på forumet också.

Nu har jag ju i stort sett enbart kört skydd för tjänstehund och mestadels tränat med tjänstehundförare också - inte en enda har ignorerat eller tagit lätt på att hunden har ett taffligt bett! Det är grunden för allt skyddsarbete, har det varit brister där så har vi också jobbat med detta moment. De hundar som trots träning inte uppvisar ngn förbättring har man heller inte fortsatt jobba med.

Kanske är det annorlunda om man endast tränar för tävling, om det är så som du säger, att betten i svenskyddet inte bedöms eller ingår i helhetsbedömningen.

Men som sagt, jag vill nog påstå att det inte är möjligt att bedöma hundens bett utifrån några bilder. Dessutom rör det sig om en unghund och kanske ( utan att veta säkert ) är det heller inte en alltför kunnig figge på bilden. Spelar viss roll i sammanhanget när det är en ung hund. Fast jag tror inte att TS tagit det som ett påhopp heller, det var mer en reflektion från min sida på ditt första inlägg.

Tror inte att det är nåt svenskskyddsekipage och defintivt ingen väktare som lägger ner samma omsorg o noggranhet i betten som en seriöst IPO ekipage gör.

Jag har tränat med några i svenskskyddet som räknas som några av sveriges bästa inlärningsfiguranter för just Svenskskyddet och dom håller med till fullo när det gäller betten. Dom är dessutom väktarhundsansvariga o väktare själva. Så vi kör en hel del väktarskydd o det gäller det samma med dom hundarna ingen biter speciellt hårt eller fullt.

Kan se bra ut i deras madrass till ärm men den är ju inte i närheten av en IPO-ärms hårdhet för där får man se vilka som kan bitas hårt det kan jag lova dig om det ska vara fullt o fast i dom speciellt i angrepp där hunden kommer med fart.Sen ska man vara ärlig så finns det igentligen ingen anledning varken för en väktarhund eller tävlingshund i Sv skyddet o bita speciellt hårt för vad ska det leda till för dom? Inget de ska ju bara hänga kvar i momenten det är ju det som är viktigt.

Ingen av dom Sv skyddsekipagen och väktarhundar jag kört det är inga mängder men dock nog för o kunna se en stor skillnad på de olika formerna av skydd. Ingen av dom biter så hårt o fullt som ex Jääkäri gör i ärmen.

Ja du har tydligen ingen aning om vad en väktarhund bör kunna i a f, eller hur vi tränar/tränade i a f här nere så mycket kan jag säga.

Skulle inte drömma om att gå ut o jobba med en hund med taffligt bett eller som saknar tyngd i bettet, hänger i framgaddarna etc etc.

Tror inte att ngn väktarhundförare med hjärnan i behåll tar lätt på bettets kvalitet, det handlar om ens eget liv och det smäller fan så mycket högre än poäng på tävling. Om du inte fattat det förr så lär du göra det om du kommer i tjänst med hund någon gång.

Nu är du ju ute o cyklar rejält på åkern
Det är väl skillnad på bett o bett eller du tror alla hundar Biter som krokodiler eller? nej knappast få förunnat skulle jag vilja säga.

Nej jag kan säkert inget om någe när det gäller skyddshundar eller väktarhundar jag står där på plan o åker land o rike men är där bara för o få fikat o maten när man ställt upp som figg.

http://web.telia.com/~u58505215/images/baileysarm.jpg
(Bilden är lånad från kompetens hemsida)
Här har du en godkänd väktarhund o tvälingshund elit som jag går åt en hel del o har bra tyngd i både bett o angrepp stöter i korgen som det är sista gången men går aldrig in med fulla bett. MEN hade vi lagt den tiden på betten på denna hund så¨är jag övertygad om att det hade varit fulla fasta o djupa men det läggs inte den tiden på ett bett.

Sen ett annat problem du får när hunden biter som det är sista gången så får man svårt med passiva släppande vilket man har i svenskskydd men behöver inte ha det i IPO.

Senast ändrad:

Ja dels det som Piru sa, fast det visste jag inte då för detta var ju ett tag sen :D

Mest var det för att det aldrig verkade finnas tid för mig att få komma och hälsa på tiken, dom var sällan nåbara på telefon om jag ville ställa frågor..men först och främst var det för att jag på ett seminarium fick träffa en Ellutte avkomma och höra att dom kan vara ganska oföriga vilket var det sista jag ville ha, samt att jag hade blivit lovad en tik men sedan blev erbjuden en hane..då kändes det inte rätt helt enkelt. Jag är hursomhelst glad ändå, jag har nog hittat rätt nu tillslut. Fröhoppningsvis blir det en vettig skyddshund av den också..;)

Ja då förstår jag verkligen. dels vet jag att dom är svår att få tag på men pappa känner dom sedan förut så men jag förstår defenitivt att du inte tog någon om du blivit lovad och bestämt dig för en tik och sedan inte får det du ville ha, skulle nog inte heller ta någon annan en just den man har bestämt sig för.

Enda jag sagt är att om hon ska köra IPO ska hon nog tänka till på de dåliga betten för inte ett enda kort visar ju hunden har en vilja o ha full bett utan bara framtänderna.Då får man ju köra ännu mer bett o lära den hur man vill ha det. Hoppas o tror att TS ser det som ett råd o inte ett påhopp.

Tar absolut inte åt mig som något påhopp följer diskutionen med stora ögon väldigt rolig läsning.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 499
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 061
Senast: MML
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 294
Senast: Hermelin
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 994
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka