Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder #2

Jättefin! :love:

Vad menas med black golden spotted rent genetiskt? Är det sköldpadda och tigré eller något mer anlag också?

Tycker det liknar min litegrann och tycker hon är så fin i färgerna så vill gärna ha någon liknande sedan i framtiden också men vet inte riktigt vad man ska leta i för ras eller vad alla färger heter på "kattspråk".

*KL*

Det bästa jag som matte gör, förutom att ge mat då, är när jag städar åt marsvinen.

För då "får" man lägga sig i höpåsen och busa eller sova. Och grisa ner sig.
Tur att de är söta ändå :love:

_3.jpg

73603_1388407535.jpg

Det här med att ligga i höet verkar vara genetiskt hos katter. Stallkatten låg nästan alltid i höet och när det kom nya balar skulle alla undersökas och nosas på :D

Så vackert med svartsmoke! :)

*KL*

Jag och Meda önskar alla ett gott nytt år(och demonstrerar hur det är att leva med en rex... ;) )!

nyaringrsbild_zpsb448bb2f.jpg

niikon92 - vilken härlig färg!

bufera - de ser mycket nöjda ut =)

Gabby_ossi - jag vet inte heller vad färgen kallas, men fin var den :love:

*tove* - vilken underbar bild =)

Jättefin! :love:

Vad menas med black golden spotted rent genetiskt? Är det sköldpadda och tigré eller något mer anlag också?

Tycker det liknar min litegrann och tycker hon är så fin i färgerna så vill gärna ha någon liknande sedan i framtiden också men vet inte riktigt vad man ska leta i för ras eller vad alla färger heter på "kattspråk".

Nu har jag hunnit läsa på lite... black golden spotted är en svart grundfärg med spotted-anlag. Ovanpå det svarta ligger golden (recessivt) ungefär som gulanlaget på hästar om jag förstått det rätt.

Så min Lo är svart spotted.

Med golden på så blir de rödare / mer orangea verkar det som. Lo's mamma är black golden men är tabby istället för spotted, hon är ganska lik din katt.

Har precis fått bilder på Los tilltänkta kavaljer som bär på golden så förhoppningsvis kommer Lo få några golden kattungar i framtiden =)

Ah, tack för bilderna! syns ju tydligt på ryggbilden att det är ett annat mönster!
Ligger spotted på samma locus som tigré och tabby?

Och då är det alltså ett golden-anlag som ger det lite orangea, inte att de är tvåfärgade?

Jag är ganska säker på att min är tvåfärgad, men jag gillar att det inte syns några stora fält utan att färgerna mer går in i varandra. Svårt att se vilket mönster hon har bara...

Ja precis, tabby, tigré och spotted ligger på samma locus. Grundfärgerna är svart, choklad och "cinnamon" - vet inte om cinnamon kallas kanel på svenska, ligger på samma locus. Sedan verkar det tillkomma en hel massa modifieringar som bleker etc. Golden är en av dem, men de kan även vara röda på annat sätt. Har ännu inte hittat någon bra info om de röda färgerna som verkar vara en klass för sig..

Jag trodde att grundfärgen var antingen svart eller röd, de ligger på samma locus som sitter på X-kromosomen, och eftersom hankatter bara har en X-kromosom kan de bara vara antingen svarta eller röda medans honkatter kan ha svart på ena X-kromosomen och rött på den andra och då blir sköldpaddsfärgade.

Det är så mycket jag har haft koll på, plus tabby och tigré och så ett dilutionsanlag som gör röda till creme och svarta till grå (eller blå kallas det kanske).

(förlåt för lite OT i bildtråden...)

röd finns på X O står för rött och o för icke-rött. Så en tvåfärgad hona har Oo. En Röd OO och en icke-röd o. Så röd sitter inte på samma locus som grundfärgerna och kan i formen av Oo förekomma ihop med en annan färg och katten blir då tvåfärgad.

Men grundfärgerna är ändå svart choklad och cinnamon, svart är dominant över choklad och cinnamon och choklad är dominant över cinnamon. Blå är en blekt variant av svart, lila en blekt variant av choklad och "fawn" (kan inte färgens namn på sv.) är en blekt variant av cinnamon.

Edit.. Håller mig lite mer on topic och bjuder på en tröttis som inte riktigt kan släppa kontrollen... då sover man med ena ögat öppet:

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
18
· Visningar
970
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
476
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
844
Senast: Svartkatt
·
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
26 27 28
Svar
554
· Visningar
12 956

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka